Túlburjánzás

2023.07.05. 18:47

Olvasd el, és többet nem fogsz puffogni, ha sövényvágás miatt lassul be az M1-es

Az autópálya sávjait elválasztó növényzet lényegében gondozásmentes, de a túlburjánzás miatt évente kétszer vissza kell vágni – tudtuk meg az országos gyorsforgalmi úthálózatot üzemeltető MKIF - Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.-től. A növények ideális időjárási körülmények esetén rövid időn belül nagyobb fokú fejlődést érhetnek el, mint szárazság idején.

Walczer Patrik

A sövények a sofőröknek is jó szolgálatot tesznek, de karban kell őket tartani

Forrás: Kemma.hu

Nemcsak a közúthálózaton, de az autóutakon és autópályákon is találkozhatunk nyáron munkagépekkel, melyekkel legtöbbször az úttest állapotán javítanak, de sokszor a zöldfelületek, növények karbantartása zajlik. 

Az MKIF Zrt. megkeresésünkre közölte, hogy az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet a gyorsforgalmi úthálózatokon koronaéleken kívüli kaszálás tekintetében évente kétszeri, míg koronaélen belül, azaz a külső és belső padkák tekintetében évi négyszeri kaszálást ír elő. Természetesen előbbi nem jár forgalomkorlátozással, illetve a külső padka kaszálás is csak minimálisan, mivel a munkavégzés ebben az esetben a műszaki biztonsági sávot, vagyis a leállósávot érinti. A belső, azaz az elválasztó sáv felőli padka kaszálásánál viszont elengedhetetlen, hogy a lassan haladó kaszáló munkagéppel dolgozók védelme érdekében a belső sávot lezárják.

Sok feladatot lát el a társaság
A magyarországi gyorsforgalmi utakat üzemeltető társaságnak az úttest állapotának ellenőrzésén és az elöregedett aszfaltréteg felmarásán, valamint az azt követő újraaszfaltozáson túl számos további feladata van, melyeket a már említett rendelet rögzít. Ennek megfelelően a legfontosabb tevékenységeik közé tartoznak a jelzőtáblák, útirányjelző táblák, korlátok, vízelvezető rendszerek, védőkerítések, hidak, illetve vadátjárók vonatozásában jelentkező tisztítási, karbantartani és javítási munkák is. Mindemellett ha a feladat jellege megkívánja, szükség szerint ideiglenes forgalomkorlátozásokat is létesítenek, valamint a változtatható jelzésképű táblák és segélykérők üzemeltetése is az MKIF feladata.

Az elválasztó sáv növényzete optikai vezetést ad a közlekedőknek, továbbá az éjszaka egymással szemben közlekedő járművek érdekében úgynevezett vakításvédelem miatt is szükség van rá. Az elválasztósávi növénytelepítés a régi tervezési és üzemeltetési gyakorlatnak felel meg, manapság a sövény helyett szalagkorlát és fényvédő háló vagy terelő betonfal készül. Utóbbi révén kevesebb az üzemeltetési feladat és kevesebb alkalommal kell lezárni a belső sávot üzemeltetési munkavégzés miatt. Hozzátették: az M1-es autópálya fejlesztése során a sövény helyett más típusú vakítás elleni védelmet fognak alkalmazni.

Jelenleg a vármegyénk területét is érintő M1-es sztráda tekintetében összesen mintegy 116 kilométer hosszú szakaszon található elválasztósávi növényzet. Ha tavasz végén, nyár elején beköszönt a jó idő, akkor ugrásszerű növekedés figyelhető meg, ezért ebben az időszakban átmenetileg találkozhatunk elburjánzott növényzettel. Egyébként az MKIF tevékenységének kezdete óta a társaságnak nincs tudomása arról, hogy a nagyra nőtt, netán a belső sávba belógó növényzet miatt károk keletkeztek volna a járművekben.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában