feszült helyzet

2021.06.20. 17:10

Agresszív az utas? A tatabányai buszcégtől megtudtuk, mit tehet a buszsofőr

Nemrégiben egy botrányos esettől volt hangos a közösségi háló, amikor Tatabányán egy utas leköpte az egyik busz sofőrjét. Az elkövetőt jelenleg is keresik az egyenruhások. Nem egyedi az eset, ezért a buszvezetőket és a jegy­ellenőröket ért atrocitásokról kérdeztük a T-buszt, illetve a Volánbusz Zrt.-t.

Szász Dalma Kitti

Nem akarta megtenni, amire felszólították

Forrás: police.hu

Több olyan esetről beszámoltunk már, amely a különböző tömegközlekedési cégek munkavállalóit ért atrocitásokhoz köthető. Az elmúlt években számos alkalommal megesett, hogy az utasok bántalmazták, szidalmazták a jegyellenőröket, vagy éppen a járművezetőket. Legutóbb egy férfi köpte le az egyik buszsofőrt a megyeszékhelyen, miután az figyelmeztette őt a szabályok betartására.

Ennek apropóján megkérdeztük a T-Busz Tatabányai Közlekedési Kft.-t, valamint a Volánbuszt, hogy ilyen esetekben mi a bevezetett protokoll, amit követniük kell dolgozóiknak.

A T-Busz munkatársától, Lovász Krisztinától megtudtuk, hogy cégüknél szerencsére viszonylag kevés incidens történik. Azonban előfordult már olyan konfliktushelyzet – ami az eddigi legdurvább esetüknek számít –, amely tettlegességig fajult. Egy feldühödött utas arcon ütötte a sofőrt.

A tömegközlekedési cég munkatársa hozzátette, az ellenőröket gyakrabban érik támadások, mivel ők helyszíni bírságot is kiszabhatnak. Kiemelte, a járvány alatt kevesebben vették igénybe a tömegközlekedési eszközöket, azonban a szabályokat sokan nem tartották be, így ezen időszak alatt nőtt az esetek száma. A pandémia alatt az utazók kevésbé voltak elfogadóak, akadtak olyan renitens személyek, akik nem akarták betartani a szigorú szabályokat, mint például a maszkhasználat.

– Ha elmérgesedni látszódik a helyzet, akkor egy bizonyos protokoll lép életbe, amelyet az üzletszabályzatunk részletesen leír. Ez többek között magába foglalja azt is, hogy melyek azok az esetek, amikor a sofőrnek, ellenőrnek lehetősége van arra, hogy leszállítsa vagy fel se engedje a járműre az utazni kívánó személyt. Ha a munkavállalók veszélyben érzik magukat, és úgy ítélik meg, hogy a hatóság segítségére is szükségük van, akkor rendőrt hívnak. Ha egy utas agresszívvá válik, és felmerül annak a gyanúja, hogy bántalmazni fogja a sofőrt, az ellenőrt, esetleg az utasokat, akkor azonnal rend­őrt hívnak. Egyúttal a forgalmi szolgálatvezetőnek jelzi az autóbusz-vezető, hogy rendőri intézkedés miatt az autóbusz késhet – részletezte a T-Busz munkatársa.

Kiemelte, a bántalmazással kapcsolatos ügyeknél a sértett autóbusz-vezetőt meghallgatják, belső vizsgálatot indítanak, ha pedig szükséges, rendőrségi feljelentést is tesznek. Ha lelki trauma éri az alkalmazottakat, akkor kivizsgálják az esetet, majd ha a munkavállaló szükségét érzi, akkor biztosítják számára a rendkívüli szabadságot. – Szerencsére még nem történt ilyen, de felajánljuk szakember segítségét is – tette hozzá a T-Busz munkatársa.

A Volánbusz kommunikációs igazgatóságától megtudtuk, hogy az autóbusz-vezetőknek a leggyakrabban szóbeli bántalmazást kell elszenvedniük, fizikai atrocitások ritkábban fordulnak elő. Kiemelte, hogy az autóbusz-vezetők közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők. Mint mondta, az autóbuszaik nagy részén – főként az új járműveken – működnek fedélzeti kamerarendszerek, amelyek a megelőzésben és a megtörtént esetek felderítésében nyújtanak segítséget.

A Volánbusz mindenben segíti a nála dolgozókat

A Volánbusz munkatársai hangsúlyozták, hogy elítélik az autóbusz-vezetők elleni támadásokat, és mindent megtesznek a kollégák védelmének érdekében. Hozzátették: munkatársaik szükség esetén kérhetnek segítséget a diszpécseri szolgálaton keresztül a biztonsági igazgatóság munkatársaitól, valamint a rendőrségtől is. A társaság szorosan együttműködik az egyenruhásokkal és még szorosabbra fűzte kapcsolatait az Országos Polgárőr Szövetséggel. Emellett éves oktatásaik keretében a konfliktuskezelési eljárásokat is magába foglaló képzéseket is szerveznek a munkavállalók számára. Mindezeken felül a Volánbusz Zrt., a Hungaroring Sport Zrt. és a Tanpálya Vezetéstechnikai Centrum Kft. együttműködésének köszönhetően idén májustól a hatékony és sikeres kommunikáció, illetve konfliktuskezelés fejlesztése érdekében elméleti oktatást, a fogyatékkal élők utaztatása, megfelelő tájékoztatása témakörében pedig külön érzékenyítő képzést tartanak a dolgozóknak.

Az utasok többsége betartja a közösségi utazás szabályait

Fotóillusztráció: Hagymási Bence

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában