tavaszodik

2019.03.02. 07:00

Nemcsak a hóvirágok, a kátyúk is előbújtak az utakon

A tavasz jellemzője a hóvirág megjelenése az erdőkben, illetve a kátyúk felbukkanása az utakon. A téli fagyási-olvadási ciklusok hatására a repedésekbe jutott csapadék ugyanis szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák.

Petrik József

Forrás: 24 Óra

Fotó: Zantleitner Ingrid

Az állami kezelésű utakon a kátyúk megszüntetésére tett erőfeszítésekről, a szűkebb hazánk útjain végzett, illetve tervezett munkálatokról a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársaitól kértünk tájékoztatást.

A társaság ilyenkor is folyamatosan végez lokális burkolatjavítást. Erre akkor van lehetőségük, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 Celsius-fok feletti. Télen alapvetően speciális kátyúzó anyagot használnak, egyes kiemelt útszakaszokon pedig korlátozottan hidegben is végeznek tartósabb, meleg aszfaltos javításokat. Az utak úthálózati szerepe alapján történnek a lokális javításokat. A forgalmasabb útszakaszokon található kátyúk megszüntetése élvez elsőbbséget.

A 10-es úton, Lábatlanon befedik a kátyúkat a Magyar Közút munkatársai (Fotó: F. M. / Kemma.hu)

Tavaly például az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indíthatta el a cég, csaknem 18 kilométernyi útfelújítást megvalósítva megyénkben. Ez a program idén is folytatódik 16,8 kilométeren, kiegészülve a Magyar Falu Programban szereplő újabb útfelújítási projektekkel.

A társaság a fennemlített céllal több mint 11 ezer tonna aszfaltot használt fel szűkebb hazánkban az elmúlt esztendőben. A tervek szerint idén is hasonló mennyiséggel „gazdálkodhatnak” megyénkben, ahol már eddig több száz tonna aszfaltot dolgoztak be. Jelenleg úgynevezett hideg aszfalttal zajlik a helyreállítás. A tartósabb javításokra márciustól októberig lehet számítani. Ezt a munkát is a legforgalmasabb részeken kezdik.

A közútkezelő ebben az évben már több mint 317 tonna aszfaltot használt fel az M1-es autópályán javításra. Az autópálya állapotában hosszú távon is tartós megoldást a gyorsforgalmi út Budapest és Győr közötti szakaszának teljes körű rekonstrukciója jelenthet majd. Az idén induló, 43 kilométernyi felújításon felüli, teljes körű rekonstrukciós és fejlesztési munkák optimális esetben 2020 végén, kezdődhetnek. Az idei felújítási munkák március második felében indulnak. Első ütemben az M1-es sztráda Tatabánya-Tata közötti szakaszán, a Hegyeshalom felé vezető oldalán, az 54-es és a 61-es kilométer között kezdődik a helyreállítás.

Az önkormányzati kezelésű utak

Megyénk önkormányzati tulajdonában lévő útjai eltérő „minőségűek”. Cellár József Szomód vezetője kiemelte, hogy a „saját”, belterületi útjaik rendben vannak. Naszály polgármester, dr. Maszlavér Petra szintén arról számolt be, hogy a község útjai jók. Simon László, Kocs első embere átlagosan jónak minősítette a falu útburkolatait, hangsúlyozva, hogy hat utcát is felújították.

Vértestolna polgármestere, Harmados Oszkár azt jegyezte meg, hogy a településen nincs olyan rossz állapotú önkormányzati utca, amely azonnal beavatkozást igényelne.

Ollé Árpád Dunaalmás vezetője a Lilla utca egy kilométeres szakaszának rendbe tételét, valamint a Jókai utcát említette, amelyek burkolata bakhátas és töredezett.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában