Közlekedésbiztonság

2023.03.27. 11:25

Életet ment az ülés és az öv, használjuk! - kérik a gyerekorvosok és vármegyei rendőrök

Sok szülő a hátsó ülésen kézben tartva utazik a gyermekével, nem rögzíti magát a biztonsági ülést, babahordozót sem. A rendőrség és a Heim Pál most közös kampányt hirdetett.

Goletz-Deák Viktória

A Magyar Rendőrség CSAT(T)LAKOZZ! elnevezéssel országos kampányt indított, amelyben felhívja a figyelmet a biztonsági öv és a gyermekülés helyes használatára, azok megkérdőjelezthetetlen fontosságára. A kampányhoz a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet is csatlakozott, hiszen közös cél az emberi élet, a testi épség és az egészség megóvása.

Az országos tájékoztatón Óberling József r. ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője elmondta, hogy a biztonsági öv használati arányának felmérése a közelmúltban fejeződött be, és az adatok alapján a helyzet aggasztó. Magyarországon jelentősen kevesebben használnak biztonsági övet, mint a legfejlettebb közúti közlekedésbiztonsággal rendelkező európai országokban: az első ülésen ülők 88 százaléka, a hátsó utasok 57 százaléka használja a biztonsági övet, mely mellett az is aggasztó, hogy a gépjárműben utazó gyermekek közül 10-ből átlagosan 4 megfelelő védelem nélkül ül autóba. 

A biztonsági övnek egy balesetben játszott életmentő szerepét számtalan tanulmány és a statisztikák is igazolják. Egy közlekedési balesetben a túlélési esélye nagyságrenddel magasabb annak, aki beköti magát. Övet használva a sérülések súlyossága is alacsonyabb, sőt egyes esetekben a sérülés akár el is kerülhető.

Erről beszélt Milus Gábor r. ezredes, Komárom-Esztergom megye rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese is a közelmúltban a Kemma.hu podcastjében. Kiemelte, hogy a biztonságiöv használata nemcsak a gépjármű vezetőit terheli, hanem az utasokat is. Mint mondta: tévhit, hogy a sofőrt büntetik meg, ha az utasai nem kötik be magukat. 

Az is városi legenda, mikor úgy gondolják, hogy ha bekötöm magam, akkor nekem amiatt lesz bajom, attól halok meg egy esetleges közlekedési baleset során. Ilyenkor szoktam azt elmondani, hogy nem mérhető azoknak a baleseteknek a száma, ahol abból következett be a sérülés, hogy be volt kötve a biztonsági öv

– magyarázta az ezredes. Annál jobban mérhető azoknak a baleseteknek a száma, ahol a biztonsági öv életet menthetett volna. A 2021-es statisztikai adatok szerint, ha a gépjárműben utazók közül 10 százalékkal többen kötötték volna be magukat, akkor 65 ember nem halt volna meg közlekedési baleset során, ennyien hazatérhettek volna a családjukhoz.

Egyébként hazánkban 1976. január 1-je óta kötelező a biztonsági öv használata a gépjárművekben, 1994 óta pedig a hátsó ülésen ülőknek is kötelező  övet csatolni lakott területen kívül és belül is egyaránt. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fentiekkel a közlekedők többsége tisztában van, azonban mégsem használják ezeket a passzív biztonsági eszközöket.

Az idei évben már két alkalommal tartott a rendőrség Magyarország egész területén a passzív biztonsági eszközök – a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak – szabályszerű használatára irányuló közúti ellenőrzés-sorozatot. A  rendőrök összesen 34 351 alkalommal tapasztalták a biztonsági öv használatának elmulasztását, túlnyomórészt – 26 945 esetben – a járművezető nem kapcsolta be a biztonsági övét. A gyermekbiztonsági rendszert 524 esetben nem használták, míg 109 motorkerékpáros/segédmotoros kerékpáros bukósisak nélkül közlekedett. 

A felelőtlen közlekedés következményeivel a gyermekorvosok is naponta szembesülnek. A kampány sajtótájékoztatóján Dr. Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa elmondta, hogy a figyelemfelhívó kampánynak azért is akartak aktív részesei lenni, mert naponta szembesülnek azzal, hogy milyen állapotban kerülnek be hozzájuk a gyermekek, akik egyáltalán túlélik a baleseteket. 

Szomorú, hogy ma, a 21. században, a modern autók és gyermekülések számtalan, és életkorhoz igazodó lehetőségének ellenére még mindig életüket vesztik a gyermekek, vagy élethosszig tartó nyomát viselik a testükön a közlekedési balesetnek. Az orvosok, ápolók mindent megtesznek azért, hogy megmentsenek mindenkit, de sajnos a legmodernebb orvosi technika és tudás sem tud mindig segíteni… pedig a biztonsági övet csak pár másodperc bekapcsolni

– mondta a főigazgató. Az intézet Módszertani Igazgatósága által készített elemzések azt mutatják, hogy a közlekedési balesetek miatti halálesetek döntően a 15-19 éves középiskolás fiúknál a legmagasabb. De talán még szörnyűbb adat, hogy egy éves kor alatt majdnem annyi gyermeket veszítenek el, mint 1-14 éves kor közöttieket összesen. 

– Ez azért is ilyen kirívó, mert sok szülő a hátsó ülésen kézben tartva utazik a gyermekével, nem rögzíti magát a biztonsági ülést sem, a babahordozókat csak úgy beteszik a hátsó ülésre, vagy az első ülésre, ahol a légzsák menthetetlen állapotot okoz a baleset következtében – tette hozzá a főorvos. 

Jenei Zoltán, az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) vezetője kihangsúlyozta, hogy egyszerre fájdalmas és elgondolkoztató olyan gyermekeket ellátni a kórházainkban, akik felelőtlen magatartás miatt szenvedtek megelőzhető, súlyos sérüléseket. Az ilyen balesetek a gyermekek későbbi életére nézve beláthatatlan következményekkel járnak és a környezetük is egy életen át viseli ennek terheit. Éppen ezért az OKFŐ nemcsak támogatja a most induló kezdeményezést, hanem felkéri az általa irányított megyei és országos intézményeket, hogy csatlakozzanak ehhez az együttműködéshez.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!