Tragédia

2023.02.07. 17:30

A fél Dunántúl megbénult: 16 éve követelt emberéletet a vonatok szőnyi ütközése

Tizenhat évvel ezelőtt egy ország aggódott, amikor személy- és tehervonat ütközött Almásfüzitő és Szőny között. A Bécsbe tartó EU-Régió expresszvonat 98 kilométer/órával rohant bele a 15-tel cammogó, fémhulladékot szállító tehervonatba.

Kemma.hu

Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy kevesen utaztak a vonaton

Forrás: 24 Óra/archív

Utóbbi öt üres kocsija kisiklott, kettő a teljes pályát elfoglalta. A vasúti pálya is megrongálódott, 24 millió forintos volt a kár. A vonatközlekedés majd' két nappal később állt csak helyre. Körülbelül 120 méternyi szakaszon új sínpárt kell építeni, a leszakadt vezetéket 300 méternyi szakaszon kellett helyreállítani. A vonatbaleset azonban nem csak forintosítható károkat okozott. Emberéletet is követelt.

Kollégáink is a helyszínre siettek azon a bizonyos februári estén. Mentők, rohamkocsik haladtak el mellettük, majd próbáltak a csak a szirénafények által felhasított sötétségben a sínek mentén, a senki földjén a kisiklott vagonok, sérültek közelébe jutni. Körülbelül százan figyelték némán, döbbent arccal a tűzoltókat és a mentőket, akik dolgát az egyre jobban eleredő eső is nehezítette a kisiklott vagonok, az EURegio összegyűrt mozdonya, a szétrepült roncsok, lemezek, fémhulladékok sűrűjében. 

Simon István alezredes, a komáromiak akkori tűzoltóparancsnoka a 24 Órának elmondta, hogy a mozdonyvezetőt már nem tudták élve kiemelni a roncsok közül. Két autóval érkeztek a helyszínre, a tatabányaiak is ugyanennyivel, illetve egy műszaki mentővel. Nyergesről is kaptak erősítést. 28 tűzoltó ért gyorsan a tragédia helszínére. Sóhajtva sommázta: 

Mindig szörnyű érzés, ha valakin nem segíthetünk... 

Az EURegio szétszakadó füléjében az 53 éves mozdonyvezetőnek esélye sem volt. A helyszínen életét veszítette. A férfit a MÁV saját halottjának tekintette, gyorssegélyt utaltak ki a családjának, a vasúttársaság vezetősége gyásztáviratot is küldött nekik. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a vonaton kevesen utaztak: alig huszonöten. 

Álom volt benne utazni! Ki gondolta volna, hogy ez történik?

− mesélte a kórházi ágyán fekve a szőnyi vonatbaleset egyik ácsi sérültje, aki Tatabányán szállt fel a vonatra, az utolsó kocsiba. Amikor a szőnyi állomásról elindultak, rövidesen hatalmas csattanások, durranások rázták meg a vonatot. Az asszony rövid időre elveszítette eszméletét, vérzett a feje, felszakadt a szemöldöke. A nyolc sérült között ő volt az egyetlen, akinek benn kellett maradnia a kórházban. 

Vasúti katasztrófához indultak a mentők
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője is a helyszínen volt. Tőle tudtuk meg, hogy mivel vasúti katasztrófáról kaptak bejelentést, a szomszéd megyékből is riasztották a mentőket. Harminc kocsi indult útnak, többet visszafordítottunk. Nyolc könnyebb sérültet láttak el, néhányan a szántóföldön átgázolva mentek át a baleset helyszínétől kétszáz méterre lévő Selye János Kórházba. Valamennyien felnőttek voltak. Szerencse a szerencsétlenségebn: talán ha 25-en utaztak a személyvonaton. 

A baleset körülményeit a rendőrség igazságügyi szakértők bevonásával vizsgálta. Az hamar kiderült, hogy a nemzetközi személyvonat 98 kilométer/órával szaladt bele az előtte lassan haladó tehervonatba. A vizsgálatból kiderült, hogy a baleset idején a Komárom és Almásfüzitő közötti térközbiztosító berendezés nem működött. Ennek a feladata  lett volna jelezni a vonat vezetőjének, hogy tartózkodik-e ott másik jármű vagy sem. 

Rengeteg mentő, tűzoltó sietett a roncsokhoz, hogy segítsen
Rengeteg mentő, tűzoltó sietett a roncsokhoz, hogy segítsen
Forrás: 24 Óra/archív

A baleset napján azonban karbantartási munkák miatt ezt kikapcsolták, a berendezés pedig csak akkumulátorról üzemelt. A munka végeztével aztán az áramkört elfelejtették visszakapcsolni, így az akku lemerült. A szerelvénynek csökkentett sebességgel kellett volna közlekednie. A MÁV-szóvivő akkori tájékoztatása szerint nagy valószínűséggel emberi mulasztás is történt. Ezt később a vizsgálat meg is állapította. 

Személyi felelőst találtak
Ha meghibásodik egy biztosítóberendezés, akkor a vonatok sebességét 15 kilométer/órában maximálják, hogy szükség esetén időben megállhassanak. Ez tehát nem volt közvetlen oka a balesetnek, csupán egy szerencsétlen körülmény, adta hírül annak idején a Független Hírügynökség. A független szakmai vizsgálat végül megállapította, hogy a baleset felelőse a személyvonat elhunyt mozdonyvezetője volt, aki szándékosan kikapcsolta a mozdony Egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezését (rövidítve EÉVB), amely képes lett volna a vonat megállítására. Ez egy olyan vasúti biztosítóberendezés, mely a mozdonyvezetők figyelmét ellenőrzi és a reagálás elmaradása esetén megállítja az adott vonatot. 

A roncsot a füzitői állomásra vontatták be végül. A helyiek szerint vagy százan elmentek, hogy megnézzék, mi lett a mozdonyvezetője „sírja“. Abban mindenki egyetértett, hogy esélye sem volt a szétszakadt fülkében a túlélésre. Az egyik MÁV-dolgozó akkor arról mesélt: 2005-ben hasonló baleset történt Komáromban, de akkor a vonat vezetője hátra tudott futni.

A roncsoknál katasztrófaturizmus alakult ki
A roncsoknál katasztrófaturizmus alakult ki
Forrás: 24 Óra/archív


 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!