2008.03.26. 16:37
Május 2-án nyílik az esztergomi Munkácsy-kiállítás
Tizennegyedik helyszínként választja megyénket egy amerikai magyar műgyűjtő Munkácsy-kollekciója. Május másodikától két és fél hónapon át várja Esztergomban a volt Megyeháza kiállítóterme a látogatókat.
[caption id="" align="alignleft" width="330"] Sétány a Parc Monceauban (1882)
[/caption] Két éve a katalán Salvador Dalí képei vonzottak hozzánk tízezreket, most Munkácsy Mihály hozhat ide ugyanennyi vendéget – vagy még többet. Ráadásul még egy titkos szám is szerencsét hozhat a műalkotások szerelmeseinek: lehet, hogy a kiállítás-sorozat egymilliomodik látogatóját itt üdvözölhetik a szervezők? Kecskeméten – ott az anyag java – szerdán 935 ezernél jártak.
Pákh Imre amerikai üzletember, műgyűjtő. Esztergomi tárgyalásai végén találkozott a sajtóval; ekkor mondta el, hogy bizonyos szálak kötik őt a városhoz, hiszen a Bazilika egyik tervezője és építője is Pákh volt, közelebbről Pákh János. Ő maga Munkácsról származik, gyűjtésében egyfajta lokálpatriotizmus is vezette:
– Három éve kezdtük ezt a rendkívüli sorozatot. Több dolog vezérel bennünket: bemutatni az „ismeretlen” Munkácsyt, hitet adni önmagunknak, megbecsülni a magyar zsenit.
Munkácsy ugyanis az volt. Mindig megmaradt a maga útján, kora egyik végtelenül népszerű festőjeként. Nekünk ma Magyarországon valódi hősökre van szükségünk.
Pákh Imre családjának mindig is volt a birtokában Munkácsy-alkotás: egy szép rajz. A hozzágyűjtés valamikor a kilencvenes évek elején indult; ekkor kezdtek megjelenni amerikai galériákban a képei. Ugyanis a Párizsban alkotó festő munkáinak java egyből az Egyesült Államokba utazott. Nem volt szokatlan, hogy a népszerű alkotó képe egy Tiziano mellett függött valamelyik gazdag újvilági bankár, üzletember szalonjában: Munkácsy Mihály önarcképe
[/caption] – De nekem ő sokkal több, mint piktor. Nagy festő – ezt én úgy fordítom meg, hogy a legnagyobb magyar a festők között. Ez az anyag átöleli teljes munkásságát.
– Milyen védelemre van szükségük? – kérdeztük Szemenkár Mátyást, a kiállítás főszervezőjét.
–A legfontosabb, hogy a bemutatásra kiválasztott helyiség temperálható legyen. Az őrző-védő szolgálat mellett kamerarendszer ügyeli a tárlatot, adását a rendőrségen folyamatosan figyelik. Az úgynevezett aszfaltos alapozású, egyedi körülményeket igénylő képekből csak kettő van; a várossal kötött szerződésünk értelmében a marketing, a látogatószervezés az itteniek, a Gran Tours utazási iroda feladata lesz. Nem könnyű a dolguk: korábban a prímáciával, a vármúzeummal tárgyaltunk; végül ezt a belvárosi helyszínt választottuk.
További részletek a csütörtöktöki 24 Órában.
1 új kép, friss szerzemény, dedikált férfiportré – még nem szereplet tárlaton;
2 kép a Nemzeti Galériából;
2 nagyméretű, debreceni kép felearányú reprója;
4 kép Békéscsabáról;
1 nagyméretű szénrajz, kuriózum;
1 kép Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyéspüspök jóvoltából az egyházmegye gyűjteményéből. Sétány a Parc Monceauban (1882) Munkácsy Mihály önarcképe -->