Közélet

2010.08.24. 09:35

Fogyasztóvédők: nem leszünk szeretetszolgálat

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jövőre már a határon is átnyúlna.

Petrik József

Pintér István, az NFH főigazgatója országjárása során hétfőn a megyeszékhelyre látogatott, ahol a helyi érdekvédelmi-, szakmai- és civil szervezetek vezetőivel  cserélt véleményt, illetve találkozott az NFH régiós igazgatójával, és a tatabányai kirendeltség vezetőjével, dr. Bures Gabriellával.

A hatóság első embere kérte a megjelenteket, véleményükkel hathatósan támogassák a tiszta jogviszony kialakítását, a kiszámítható jogszabályi környezet kiépítését a fogyasztóvédelemben. A főigazgató szólt arról, hogy augusztustól hatósági tanácsadó-szolgálatot „üzemeltet” a hivatal, január elsejétől pedig ismét megyei igazgatóságok kezdik meg a működésüket. A szakember felhívta a figyelmet az ügyfélbarát ügyintézésre, ez lehet az alapja, hogy a szabálysértések száma és súlya is csökkenjen. Szavai szerint az ügyfeleknek tisztában kell lenniük a jogaikkal, de a kötelességeikkel is.

Jövőre a határokon átnyúló panaszügyintézéssel is foglalkozik majd a hatóság, amennyiben az uniótól erre megkapja a felhatalmazást, illetve a környező országokkal megköttetnek, vagy életbe lépnek az együttműködéshez szükséges szerződések.

Megyei tapasztalatok

Az ellenőrzések száma 2009. és 2010. hasonló időszakában alig mutat változást. Az idén augusztusig a kirendeltség munkatársai 1506 esetet vizsgáltak. A kérelemre indított ügyek száma viszont csaknem 70 százalékkal emelkedett 2009-hez képest.

A jogszabálysértések súlya, száma csökkent. 2009-ben 95 eljárás indult, 2010-ben 35. Ez utóbbi adat a vizsgált egységeknek a 14 százalékát jelenti. A vásárlói megkárosítások mértéke is csökkent: 2009-ben az egy főre jutó összeg 3095 forint volt, az idén csupán 249 Ft.

A leggyakrabban az áram- és gázszolgáltatókkal szemben merültek fel panaszok, de sokan panaszolták az árfeltüntetéseket és a félrevezető akciókat is.

A jogszabálysértések súlya, száma csökkent. 2009-ben 95 eljárás indult, 2010-ben 35. Ez utóbbi adat a vizsgált egységeknek a 14 százalékát jelenti. A vásárlói megkárosítások mértéke is csökkent: 2009-ben az egy főre jutó összeg 3095 forint volt, az idén csupán 249 Ft.

A leggyakrabban az áram- és gázszolgáltatókkal szemben merültek fel panaszok, de sokan panaszolták az árfeltüntetéseket és a félrevezető akciókat is. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!