Közélet

2010.05.16. 08:07

Öreg Jaguar nem vén Jaugar, csak olcsóbb

Több mint száz Jaguar típusú gépkocsija van egy magyar gyűjtőnek, de ő szombaton nem vett részt a márka-találkozón. Beszéltünk viszont olyan klubtaggal, akinek három ilyen luxuskocsija is van.

P. P.

<extray  A borús idő és az időnként szemerkélő, majd egyre jobban eleredő égi áldás ellenére is akadtak érdeklődők a Monostori Erőd parkolójában épp úgy, mint a Hilltop Zrt. panorámás központjában. Ha süt a nap, biztosan többen veszik szemügyre azokat a legendás gépjárműtípusokat, melyekből a vártnál  kevesebbet hoztak el a megbeszélt találkozási pontokra.

Ott volt viszont mások mellett a Magyar Jaguar Club elnöke, Gulya Péter, a hétvégi túra főszervezője, Győrfi György és a tatai kötődésű dr. Pap Kálmán. Tőlük azt is megtudtuk, hogy clubjukat 14 éve hozták létre, s jelenleg több mint negyven fizető tagjuk van, akik közül tizenöten az utóbbi hónapokban léptek be.

Azt, hogy hány négykerekű Jaguar lehet hazánkban, nem tudták megmondani. Sőt! Nagyon eltérő számok röpködtek a levegőben a szépen terített asztal mellett. Volt aki tízezer fölé tippelt, más szerint ezer sincs, a többség viszont abban állapodott meg, hogy 2000-5000 között a legvalószínűbb. Az ebéd előtti percekben megtudtuk a szimpatikus társaságtól, hogy van aki az új autókra hajt, mások a régieket részesítik előnyben. Utóbbiak vannak többen, akik nem tartoznak a gazdagok közé, hiszen a tíz évnél öregebb kocsik a nullkilométeresek árának a tizedéért is megvásárolhatók.

Megtudtuk, hogy a szombati találkozón résztvevők közül Győrfi György MK 10-es típusú járgánya volt a legidősebb, hiszen 45 esztendővel ezelőtt gyártották. Érdeklődőként a tatai Boda András is ennél a kocsinál időzött el a legtöbbet, s különösen annak krómozással díszített fa műszerfala, valamint széles, fotelszerű, első bőrülései nyűgözték le. Hasonlók voltak láthatók Feltein Attila 42 éves 420 G típusú Jaguarjában is.

Mindazok, akik alaposabban szemügyre vették a járműveket, ráérezhettek arra, hogy a „Stílus, életérzés, élmények” együttese nem véletlenül lett a hazai Jaguar-club szlogenje. Mint ahogy az sem lehet véletlen, hogy a legdrágább Jaguar tulajdonosának magánrepülőgépe is van, de a tagság többsége – ezt szombaton is megtapasztaltuk – bizony öreg Jaguarokkal járja hazánk útjait.

Vezeti a vásárlók elégedettségi listáját is
A Jaguar Cars Limited egy igazi luxusautó gyártó cég, mely eredetileg az angliai Browns Lane Coventryben jött létre 1922-ben, azonban jelenleg Whitley Coventry-ban található a gyár. A ma már világszerte ismert céget két lelkes motoros, William Lyons és William Walmsley alapította. AZ SS Jaguar név először egy 2,5 literes szedánon jelent meg 1935-ben, majd ezt követően a cég 1945-ben vette fel a Jaguar nevet.

Az 1950-es években elegáns sportautóival és luxus szedánjaival hívta fel magára igazán a figyelmet, majd 1960-ban megvásárolták a Daimler autó gyártót, a Birmingham Small Arms Company-tól – nem keverendő össze a Daimler-Benzzel –, így az 1960-as évek végétől a Daimlert már márkanévként kezdték használni a Jaguar legnagyobb luxust nyújtó szedánjaihoz.

A 2003-as Top Gear közvélemény kutatás szerint az XJ8-as modell az első helyen szerepelt, majd 2007-ben az derült ki, hogy a Jaguar a legmagasabb valaha is rögzített pontszámmal került a vásárlói elégedettséget mérő lista élére.

Jaguar-árak és fogyasztásuk
Újonnan: 8-32 millió között
3 év felett: 4-16 millió között
10 év felett:  1-3,5 millió között
autópályán  11 l/100 km
városban 20 l/100 km
átlagosan  15 l/100 km

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!