Közélet

2010.03.29. 16:43

Megy az Opel, jön az új-új-új Swift?

Miközben az Opel visszaviszi Németországba az Agila gyártását, Esztergomban a japán mérnökök új generációja tűnt fel, s a gyárban – részletek elárulása nélkül – nem is tagadják: valami újdonságra készülnek.

Rafael Balázs

2008 februárját írtunk: csípős hideg volt, de azért már melengetett a napfény, az autógyár udvarán sörsátorba húzódott a várakozó vendégsereglet. Kávézás közben onnan is látszott: odébb, a sajtónak tiltott sávban már ott álltak az éppen átadandó új típus első példányai. Persze hogy megnéztük őket – s egyik meglepetés jött a másik után...

Nem volt titok, de hallani és látni mégiscsak nagy különbség. Egy autó két néven! A furcsa hátú Splashhel már sikerült egyszer a Várhegyen, egy bemutatón összefutni. De ugyanezzel, más emblémákkal még nem. Látszatra szinte semmi különbség; kicsit másutt lévő öblösödés a lámpán, mint egy táskás szem, másként nyomott hátsó ajtó, ívesebbre tervezett, hosszú indexlámpa. És a felirat: Agila; az embléma: Opel, illetve egy-két jobbkormányos típuson: Vauxhall.

A Suzuki Splash 2008. február nyolcadikai hivatalos bemutatóján is szó esett a japán cég és az amerikai-európai GM közös „boltjáról”: miként a korábbi, már második, igencsak célszerű, de kissé dobozszerű Wagon R+/Agila közösen készült, esztergomi illetve lengyelországi gyártással, keverten japán és német motorokkal, az utód, a Splash Opeles változata teljes egészében Esztergomban született meg, szigetországi motorral. Így is ment ez két éven át...

Kiürített raktártelep

A németeknél meglehetősen sok új Suzuki szaladgál, oka rém egyszerű: intenzív roncsautó programjuk során teljesen kitakarították az esztergomi gyár raktártelepét, sőt még a szalonokba kiszállított kocsik között is mazsoláztak. Hiszen köztudott, a magyar piacról szinte eltűntek a magánvásárlók.

Azután viszont a dübörgő magyar gazdaság igencsak elhalkult, s kérdésessé vált az itteni Opel-gyártás is, sőt múlt pénteken kiegyenesedett a kérdőjel: miután a német kormány több milliárd állami támogatást adott a GM németországi üzemeinek, munkahelyeik megtartására, ezért az Agila harmadik generációs változatát hazaviszi a cég.

Közben persze a Suzuki sem tétlenkedik; esztergomi szemeknek feltűnt jó néhány fiatal japán arc a városban, akik hetek óta kora reggel formaruhában sietnek a városszerte lévő kis panziókból a gyárba. Valami készül, ők bizony mérnökök, egyetemisták lehetnek. Nem titkolják ezt a gyáriak sem, csak konkrétumot nem mondanak. A Duna mellett új modell gyártására (is) készülnek, a nyári leállások után már új Swiftek készülnek.

Időközben megszületett a Volkswagennel való együttműködés is: a Suzuki stratégiai szövetséget kötött velük, részvényt már cseréltek. A Suzuki szerepet kap a német cég törekvéseiben, együttműködnek a villanyautó- és hibrid-technológia fejlesztésében, úgy, hogy közben azért a piacon versenytársak maradnak.

Marad a tavalyi mennyiség

Tavaly 180 166 Suzukit gyártottak Esztergomban, ami százezer darabbal kevesebb az előző évinél. Hisashi Takeucsi vezérigazgató tájékoztatása szerint 2010-ben a tavalyihoz hasonló nagyságrendű, 183 ezer darabos gyártást terveznek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!