Közélet

2009.11.09. 06:24

Kisbérnek fontos a vasút

A Komárom-Székesfehérvár vasútvonal megtartása mellett demonstráltak vasárnap a kisbéri vasútállomáson. A felszólalók szerint, ha megszűnik januártól a személyszállítás a jövőre százötven éves vonalon, akkor a térségben élők csak kerülő úton érhetik el a nagyvárosokat.

Müllner Helga

  Éppen Komárom felé indul el egy vonat a kisbéri állomásról, nem sokkal az ide szervezett demonstráció előtt. Dákai József főszervező már a helyszínen tartózkodik, s a vágányok mellett megjegyzi: ez a járat hétköznap tele van.

– Amikor két és fél éve bezárt a Kisbért is érintő Környe-Pápa vonal, a Komárom-Esztergom közötti és veszélyeztetett volt. Akkor győzött a józan ész, és megmenekült, majd amikor az idén hallottunk a tervezett személyszállítás megszüntetéséről, minden képviselő-testületi ülésen téma volt a vasút – mondja Dákai József, aki nem titkolja, vasutas családból származik, és tizenöt év alatt vonattal bejárta a Dunántúlt.

Úgy véli, amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy a kisbéri állomást néhány évvel ezelőtt ötven millió forintból felújították, amihez az önkormányzat is tizenötmillió forinttal járult hozzá. S még úgy sem hagyják szó nélkül a vonalbezárást, hogy ígéretet kaptak rá: kétezertízben a Győr-Siófok vonal egy vonatpárral  érintené Kisbért, hiszen – ahogyan Dákai József érvel – a pályaszakaszt így is fenn kell tartani. A vasút mellett szól szerinte, hogy Komáromba busszal több mint egy órás az út, míg vonattal harminc perc a menetidő.

Turay Attila, a Bánki Donát Műszaki Egyesület elnöke, Bakonybánkon él.Azt mondja, hogy a településüket érintő Környe-Pápa vonal megszüntetésével szó szerint elzárták őket a külvilágtól.
– Ígéretet kaptunk két Volán-társaságtól is, hogy sűrítik a buszjáratokat, de busszal nem érjük el a csatlakozást, csak pár percen múlik. A legutóbb például Győrbe úgy jutottam el, hogy átbicikliztem Veszprémvarsányba. Győr felé egyébként naponta háromszor megy buszjárat. A Kisbérre közlekedő buszokkal sem lehet elérni az innen induló vonatokat – magyarázza Turay Attila.

Ismer egy olyan németországi tanulmányt is, amely tizenhat példát említ, hogyan ötszörözték meg az utasok számát olyan tartományokban, ahol be akarták zárni a vasútvonalakat. Olyan menetrendet és vonatokat indítottak, amelyekre szívesen szálltak fel.

A kisbéri Rolléderné Jósfai Éva bár bevallja: autóval jár, de tüntet a vasútért, amelyet lehetséges közlekedési eszköznek tart.
– Már ott tartunk, hogy Kisbérről szinte csak Budapestre lehet eljutni busszal. Szégyen, hogy milyen jármű megy például Csatkára, Bakonysárkányra, ráadásul napi egyszer. Ha veszteséges a vasút, zárják be, de mit kapunk helyette? – kérdez vissza Rolléderné.
– Eszement döntés – jellemezte a kialakult helyzetet dr. Udvardi Erzsébet polgármester. Kiemeli: tiltakoznak a diákok nevében, mert valamikor még a Pécsre induló vasút is megállt Kisbéren.

– A környezetvédők szavára is figyelni kellene. Holnap kiállhatnánk tüntetni a nyolcvanegyesre, már így is rengetegen használják. Érthetetlen a helyzet, hiszen manapság a vasút mindenhol reneszánszát éli. Még hátrányosabb lesz így a kistérségünk, hogy várjuk így a turistákat? Azt kérjük az országgyűlési képviselőinktől, hogy terjesszenek be egy módosító indítványt, hogy maradjon meg a személyszállítás – emeli ki a polgármester.

Belány Róbert önkormányzati képviselő is szót kér, elmondja: ha a régió székhelyeit nézzük, Tatabányáról jóformán nem közelíthető meg Székesfehérvár tömegközlekedéssel, csak Budapesten át.

Címkék#kisbér

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!