Közélet

2009.09.08. 15:17

Parkolási gondok - A fizetős rendszer a megoldás?

Nehéz parkolni Tatabányán, főleg a Fő tér és környéke kritikus. A város több parkolót nem tud építeni, a fizetős rendszer egyelőre várat magára.

Müllner Helga

 – A parkolási problémák megoldása érdekében lehetőségeinkhez mérten folyamatosan alakítunk ki parkolóhelyeket a város különböző területein. Sajnos az idén a költségvetésben erre nincs elkülönített összeg, így nem áll módunkban újabbakat építeni. A fizetőparkolás bevezetése első ütemben a Fő tér területére tervezett, amelynek időpontja bizonytalan, összefügg a tervezett szálloda és mélygarázs építésével – mondta Bérces László, a városüzemeltetési iroda vezetője.

Az önkormányzat pályázatot adott be a jelenlegi városháza és a Szent Borbála tér közötti terület átalakítására. Még csak az elbírálás első fordulóján jutottak túl, ha elkezdődik az építkezés, érinti a parkolási szempontból kritikus belvárosi részt. Ezzel kapcsolatban Bérces László elmondta: a megvalósítás részleteiről és időpontjáról a pályázat második fordulójának eredményhirdetése után lehet beszélni.

Tasnádi Gyula, a Vértes Center igazgatója. Szerinte a problémát fokozza, hogy Tatabányán sehol nem kérnek pénzt a parkolásért, ez szokatlan állapot egy ekkora méretű városban. Ezért a Vértes Center is óvatosan közelít a témához, de elképzelhető, hogy hamarabb bekövetkezik a Centerben a fizetős parkolási rendszer bevezetése, mint ahogyan arról a város saját területein dönt. Bárhogyan is határoznak, az biztos, hogy a vásárlóiknak bizonyos ideig ingyenes parkolást biztosítanak.

– Nem vagyunk időcsapdában, mert vannak eszközeink, hogy bizonyos mértékben szabályozzuk a parkolni vágyók összetételét. Például reggel kilenckor nyitjuk a mélygarázsokat, amikor az üzletek is nyitnak. A kilenc óra előtt érkezőket a tetőparkolóba irányítjuk: tapasztalataink szerint a vásárlóink ezt nem annyira kedvelik, mint az időjárástól védett mélygarázsokat. Sokszor észleljük, hogy a kijelölt mozgáskorlátozott helyeket többen jogtalanul veszik igénybe, velük szemben a jog eszközeivel lépünk fel – mondja Tasnádi Gyula.

Megállási tudnivalók

A KRESZ 40. és 41. paragrafusa foglalkozik a megállással, illetve a várakozással. A szabályzatból szemezgettünk.

* Ha közúti jelzésből vagy egyéb rendelkezéséből más nem következik megállni csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.

* Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén – ha közúti jelzésből más nem következik – akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

* Tilos megállni: ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad; be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti; körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül.

* A járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

Müllner Helga Megállási tudnivalók A KRESZ 40. és 41. paragrafusa foglalkozik a megállással, illetve a várakozással. A szabályzatból szemezgettünk.

* Ha közúti jelzésből vagy egyéb rendelkezéséből más nem következik megállni csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.

* Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén – ha közúti jelzésből más nem következik – akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

* Tilos megállni: ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad; be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti; körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül.

* A járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg. -->

Címkék#Tatabánya

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!