Kék hírek, bulvár

2008.04.07. 06:41

Illegális gyorsulás: padlógáz és gázfröccs az éjszakában

Az illegális gyorsulási versenyek résztvevői tisztában vannak azzal, hogy illegális tevékenységet folytatnak. Ennek ellenére nem állnak CB-rádióval az út két szélén, nem hallgatják a rendőrségi frekvenciákat, hogy elkerüljék a hatóságokat.

Mudri Anna

[caption id="" align="alignleft" width="330"] Tapasztalt versenyző indítja a futamokat
[/caption]— Tavasztól őszig, a jó időben szervezünk gyorsulási versenyeket Tatabánya környékén. Télen inkább ügyességi versenyeket tartunk, azaz nagyobb parkolóban csúszkálunk a kocsikkal. Akár hatvan-nyolcvan autó, és száznyolcvan-kétszáz ember is összejön egy-egy futamra. Most még az idény elején vagyunk, szombaton huszonöt kocsi jött ki — tudjuk meg Dockytól, aki hat éve teszteli ilyen futamokon Suzukiját. A gyorsulás szerelmesei először keresnek egy akkora parkolót, ahol elfér az összes autó, majd akár másfél órán át is beszélgetünk, amíg valaki ki nem találja, hogy hová menjenek.

Olyam terepet keresnek, ahol legalább két kilométernyi egyenes szakasz van, bukkanó nélkül. A gyorsulási szakasz négyszázkét méter, és emögött van még egy kilométernyi, lassulási rész. Így nagyjából másfél – két kilométer útszakasz az egész, amit „elfoglalnak”. Kiáll a két kocsi és az indító, aki egyben tapasztalt versenyző is, majd ha teljesen tiszta a terep, nem jönnek sehonnan és a közönség sincs rossz helyen, akkor elindítja a két autóst a kétsávos úton.
— Ezeken az illegális versenyeken az autók teljesítménytől függetlenül is indulhatnak. A legálisokon nem — folytatja Docky.

Nem a sebesség miatt gyorsulnak

— A versenyek nem egyszerűen a sebességről szólnak. Ide baráti társaságok járnak ki. Az az igazság, hogy a megyeszékhely környékén nincsenek normális szórakozóhelyek. Sokan éppen azért találtak rá erre a hobbira, mert nincs kedvük egy diszkóban inni vagy drogozni.

Olcsóbb az illegális futam

Néhány magyarországi legális gyorsulási versenyen, a Rába-, és Hungaroringen, vagy Tökölön csak teljesítménymérés után, azonos kaliberű autók mérhetik össze a tudásukat. Ráadásul pénzért. Belépő, nevezési díj, egyéb költségek. Az illegális futamoknak éppen ez az egyik vonzereje: csak a saját benzinköltséget és az üdítőt kell állni.

Csak cég rendezhet legális futamokat, magánszemély nem. Egy-egy verseny megszervezése milliókba kerül

Ha ezt elkezdi valaki, szép lassan szenvedélyévé válik a gyorsulás. Utána meg persze jön a tuning is, a szériától eltérő fény- és hangtechnikai berendezések és az optikai tuning beszerelése az autóba — mondja Docky.

Miután felteszem a naiv kérdést, vajon miért is jók az ilyen versenyek, talán én lepődöm meg legjobban a válaszon. Ugyanis Docky nem a sebességet, az adrenalint említi.

— Nagyon jó vezetési rutint adnak ezek a futamok. Amikor az ember megkapja a jogosítványát még nem tud vezetni. Legfeljebb azt hiszi. Aztán ha kritikus helyzetbe kerül, gyakran rosszul reagál. Gyorsít, amikor fékeznie kellene, és fékez, amikor a gáz megmentené. Ezekből lesznek a sikertelen előzések, a kanyarból kisodródások. Azonban a gyorsulási és a téli autós ügyességi versenyeken az ember egészen pontosan megtanulja, milyen erős a gép, milyen teljesítményre képes különböző útviszonyok között, és azt is, hogy milyen körülmények között mennyire tudja kezelni a kocsit. Márpedig ez nagyon fontos. Nem elég rutinból végigvezetni minden nap a városon, attól még nem tudjuk kezelni a váratlan eseteket. Ezeken a versenyeken pedig nem engedjük a vigéckedést. Alapvetően megvannak a saját szabályaink, amiket be kell tartani — meséli a tunner.

Szigorú szabályok alapján versenyeznek

[caption id="" align="alignleft" width="330"] Négyszáz két méteren dől el, melyikük a gyorsabb
[/caption] S hogy mik ezek a szabályok? Figyelni kell a másik sofőrre, kocsira, ki kell várni amíg sorra kerül az ember, és senki sem szólhatja le a másikat. A saját és a kocsi ügyességét csak a rajt és a célvonal között mutathatják meg a versenyzők, egyébként nem villoghatnak vele.

A KRESZ szabályait a sebességkorláton kívül betartják, betartatják. Ha valaki kezdő, tanácsokat, segítséget is kap a tapasztaltabbaktól. Éppen ezért Tatabánya környéken nem is indul egyetlen futam sem, ha nincsenek ott bizonyos autók.
Ha a két szürke, a három fekete és még néhány jármű valamelyike nem megy ki a helyszínre, nincs gyorsulás. Figyelnek, vigyáznak egymásra. Közben megtanulnak is vezetni is, tudjuk meg Dockytól.

Az elmúlt hat év alatt, amióta ő is versenyekre jár, mindössze egyetlen balesetet látott, de szerencsére abban sem sérült senki. Még csak futam sem volt akkor. Az autók a rajtvonalnál álltak, és szembejött velük egy civil autó
—Le is húzódtak, csak a másik autónak rossz volt a műszaki állapota, emiatt nem tudott megállni, és nekiütközött az egyik kocsinak. Ilyesmi a gyorsulásra járókkal ritkán eshet meg. Egyrészt karbantartott, jó műszaki állapotú járművekkel megyünk, másrészt a sofőr is tudja, hogyan kerülje el a balesetet — meséli Docky.

Legális futamokat szeretnének

— Ide mindenki saját felelősségére jöhet úgy, hogy tisztában van azzal is, a gyorsulási versenyekért meg is büntethetik. Éppen ezért általában esténként tartjuk a futamokat. Nappal csak olyan helyre járunk, ahol nincs forgalom. Az esti versenyeken pedig amint meglátunk egy fényszórót, leállunk. Nem pattanunk be látványosan az autókba, és futunk el, de a versenyt leállítjuk. Büntetni még nem is büntettek meg gyorsulás miatt. Legfeljebb azért, mert fent felejtettem a neont menet közben is — meséli Docky.

Arra, hogy ezeket a versenyeket legálisan is megrendezzék, kevés az esély. Pedig Docky szerint lenne rá igény.
—  Ha lenne egy nagy magánterület, ahol szervezetet vagy klubot szervzehetnénk, eltűnnénk az utakról. Mint például a boxolók. Ők a hobbijukhoz kapnak termet is. Mi nem. Pedig tényleg csak a terület kellene. Az aszfaltozást esetleges építkezést már megoldanánk magunk is. Egy ilyen helyen még barátibb, még zártabb lenne a verseny. Bográcsozás, zenehallgatás mellett mehetnének a futamok. Az lenne az igazán jó mindannyiunknak — zárja a beszélgetést Docky.

Csak cég rendezhet legális futamokat, magánszemély nem. Egy-egy verseny megszervezése milliókba kerül Tapasztalt versenyző indítja a futamokat Négyszáz két méteren dől el, melyikük a gyorsabb -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!