Hírek

2009.01.26. 06:00

Valósággá vált mesevilág jelmezek és díszletek között

Varázslatos világ a látványtervezőé. Különösen akkor, ha egy mesebeli környezetben nőtt fel, ahol már kisgyerekkorában telemázolhatta a családi ház szobáinak falait a fantáziavilág szülötteinek és a valóság izgalmas látnivalóinak furcsa elegyével.

Takács Zoltán

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Ráérő idejében mesekönyvet rajzol és fest, aminek szövegét is maga írja.
[/caption]A szatmárnémeti származású Esztán Mónikának mindenesetre mindez megadatott, így nem csoda, hogy mérnök szüleit a pályaválasztás előtt sikerült meggyőznie: nem az egyik reálegyetem matek-szakán, hanem a képzőművészeti főiskolán a helye. Ha nem így történt volna, nem kaphatta volna meg még harmincéves kora előtt a legjobb díszlettervezőnek járó filmkritikusi díjat a Tamara című Hajdu Szabolcs-film képi világáért.

Ám kacskaringós út vezetett odáig, hogy egyike legyen azon fiatal jelmez- és díszlettervezőknek, akik meghatározó szerepet kaptak az elmúlt években feltűnt, sikeres filmes nemzedék alkotásainak látványvilágában. Elárulta: a főiskolás években sokszor bizonytalanodott el abban, hogy jó ösvényen jár-e, mert úgy érezte, hogy legtöbbször a tanárok is egymásnak ellentmondó módon ítélték meg munkáit.

Névjegy

1976. október 13-án született Szatmárnémetiben.

2000-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakán végzett, majd ösztöndíjjal részt vett a milánói Accademia di Belle Arti képzésén is.

2004-ben a Tamara című filmért elnyerte a legjobb díszlettervezőnek járó díjat a tévé- és filmkritikusoktól.

A 35. Magyar Filmszemlén a zsűri különdíját kapta a legjobb látványért.

A „szárnynyirbálások” időszakát azonban sikeresen átvészelte, így ma már számtalan nagyjátékfilm és színházi darab köszönheti kiváló fogadtatását az őáltala kitalált és létrehozott látványvilágnak is. A legnagyobb sikereket Hajdu Szabolcs filmjeivel könyvelhette el, hiszen a Macerás ügyek, a Fehér tenyér és a Tamara is osztatlan elismerést aratott. Utóbbi olyannyira, hogy ma is gyakran erre hivatkozva kérik fel egy-egy újabb munkára.

Folyékonyan beszél franciául, angolul, románul és olaszul, így sokszor kérik, hogy nagy költségvetésű külföldi filmekben dolgozzon. Így részt vehetett a Napoleon és a Perlasca munkálataiban is. Elárulta: nemrég éppen a norvég tájon sikló ideális szán legfőbb stílusjegyeit kutatta egy készülőfélben lévő skandináv film kedvéért. Emellett színházi díszletet és jelmezt tervez, legutóbb Bergman Rítusához, amelyet a Radnóti Színházban mutattak be. Ráérő idejében pedig mesekönyvet rajzol és fest, aminek szövegét is maga írja. Talán éppen arról a mesevilágról, amelyben felnőtt.

2000-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakán végzett, majd ösztöndíjjal részt vett a milánói Accademia di Belle Arti képzésén is.

2004-ben a Tamara című filmért elnyerte a legjobb díszlettervezőnek járó díjat a tévé- és filmkritikusoktól.

A 35. Magyar Filmszemlén a zsűri különdíját kapta a legjobb látványért.

Ráérő idejében mesekönyvet rajzol és fest, aminek szövegét is maga írja. Esztán Mónika -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!