Hírek

2008.03.13. 10:58

Kihez forduljunk fogyasztóvédelmi ügyekben?

Olvasóink háborognak, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) nem foglalkozik problémájukkal. Sokszor ez nem is feladata az adott ügyben.

Rados Virág

A régi állami gyakorlattal ellentétben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NFH) nem az a feladata, hogy minden egyéni panaszos ügyet megoldjon. A szocializmusban volt ilyen szerepük, és az emberek hozzászoktak, hogy gondjukkal-bajukkal hozzájuk forduljanak. A problémák pedig akkoriban el is intéződtek. A bejelentés után két héttel például megérkezett a levél, hogy a panaszos mehet az új készülékért kicserélni a most vásárolt rosszat.

Ma az NFH-nak van ugyan panaszirodája, ahol felvilágosítást adnak. Sokan azonban nem is próbálkoznak itt, hanem dühösen elfordulnak a fogyasztóvédelemtől.

Fájó hír, de a gondoskodó állam megszűnt. Az NFH-nak olyan feladatai vannak, mint például ellenőrizni a termékeket. Feltüntette-e az árakat az eladó, pontosan mér-e a mérleg. Szabályosan kitették-e a vásárlók könyvét, és válaszolnak-e a panaszokra 30 napon belül. Szerepel-e a jótállás az arra köteles termékeken, van-e magyar nyelvű használati útmutató. A hatóság azt is megvizsgálja, hogy az üzlettulajdonos végezheti-e az adott tevékenységet. Az említett esetekben tapasztalt szabálytalanságokat lehet jelenteni a fogyasztóvédelemnek.

Az NFH-nak nincs jogosítványa például minőségi problémák megoldására. Abban az üzlet és a vásárló között van polgárjogi vita, a panaszos a békéltető testülettől kérhet kérhet segítséget, vagy bírósághoz fordulhat.
Sokan összekeverik az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületet (OFE), amely egy civil szervezet, az állami hatósággal, az NFH-val. Előbbi tanácsot adhat, segíthet, de intézkedni semmiben nincs jogköre.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!