2008.03.18. 16:19
Drágulhatnak az élelmiszerek a tartósan magas gázolajár miatt
Kérdés persze, hogy mekkora mértékű drágulást tudnak beépíteni a vállalkozások az áraikba
Mától újabb három forinttal emelte a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol. A drágulás után a gázolaj átlagára 317 forint körüli alakul. Legutóbb március 12-én hat forinttal drágult a dízel üzemanyag.
A magas gázolajár nemcsak az autósokat, hanem a fuvarozókat is sújtja. „Csak az üzemanyag árának emelkedése miatt tizenkét százalékkal növekedtek a költségeink egy év alatt”– mondta el érdeklődésünkre Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese. Mivel más költségek is nőttek tavaly óta, így tizenöt-tizenhat százalékos fuvardíjemelés lenne indokolt.
Kérdés persze, hogy mekkora mértékű drágulást tudnak beépíteni a vállalkozások az áraikba. Karmos Gábor szerint nagyon sok fuvarozó cégnek nincs tartaléka, így a fennmaradása múlik az áremelésen.
Ha pedig drágább lesz a közúti szállítás, akkor minden terméknek emelkedhet az ára, amely ily módon jut el az előállítás helyétől a boltokig, legyen az például építőanyagtól vagy akár élelmiszer.
Felmérések szerint ezeknek a termékeknek az árában tíz százalékot tesz ki a szállítási költség. Ha tehát a fuvarozók tíz százalékkal emelik a díjat, akkor ezek a termékek egy százalékkal drágulhatnak, csak az árba épített szállítási költségek miatt – magyarázta érdeklődésünkre Raskó György agrárközgazdász. Hozzátette: az élelmiszeripart ugyan jelentősen sújtja a magas üzemanyagár, de a feldolgozók nagyon nehezen tudják beépíteni a megnövekedett költségeiket az áraikba, mivel többségében a kereskedők diktálnak a tárgyalásokon.
A gázolajár emelkedése növeli a termelők terheit is, hiszen a mezőgazdasági munkák többségét dízelüzemű eszközökkel végzik. Ezért várható a mezőgazdasági nyersanyagok árának emelkedése, különösen a repce, a napraforgó és a búza esetében. Utóbbi miatt többet kell majd fizetni a lisztért, valamint a pékárukért is.