Hírek

2007.10.16. 06:00

Nyesegetik a szárnyvonalakat

Márciusban 14 mellékvonalon szűnt meg a vasúti személyszállítás, decembertől további 21 bezárása várható. A közlekedési szakállamtitkár szerint még folyik az egyeztetés.

Szabados Balázs

[caption id="" align="alignright" width="260"] Decemberben újabb 700 kilométer eshet ki a vasúti személyforgalomból
[/caption]Sajtóinformációk szerint azok a vonalak vannak veszélyben, ahol egy irányban 300 főnél kevesebben használják a vonatokat. Fónagy János a Fidesz szakpolitikusa hétfőn megmutatta lapunknak azt a nem hivatalos listát, ami a 21 „halálra ítélt” vonalat illetve vonalszakaszt tartalmazza. A politikus az Indóház című vasúti magazin információira támaszkodva elmondta, a Máv-Start Zrt. a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól (GKM) kapott írásbeli rendelkezés szerint a 2007/2008-as menetrend tervezésekor 10 százalékkal kénytelen csökkenteni kínálatát.

Fónagy szerint már csak arról zajlik a vita, ki mondja ki hivatalosan a vonalak nevét: „A vasút – mosva kezeit – berakta menetrendjébe ezeket a járatokat, de a minisztérium nem fogja megkötni ezekre a szerződéseket. Ettől kezdve a MÁV- Start már csak saját kasszára indíthatja el ezeket a járatokat” – hangsúlyozta a szakpolitikus. „A vasúti személyszállítás a civilizált országokban közszolgáltatás, és bár nem olcsó, de minőségi szolgáltatást nyújt. Olyan idegenforgalmi központokat vasútvonalait zárják most be (Putnok-Szilvásvárad, Mohács-Villány, Pápa-Csorna), ahol a józan ész inkább fejlesztést diktálna” – mondta az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere. A Fidesz ezért az érintett településekkel együtt kéri a tárcát, vizsgálja felül a mostani és a korábbi vasútbezárásról hozott döntéseit.

Az üzemszünetre ítélt vonalakról egyelőre még tartanak az egyeztetések – mondta Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára a hétfői parlamenti ülésen. A szakpolitikus tájékoztatása szerint a tárca igyekszik figyelembe venni a helyi érdekeket, ám a hatékonysági mutatók figyelembe vételéről nem tudnak lemondani. Lapinformációk szerint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter csütörtökig adott időt a regionális közlekedésszervezési irodáknak, hogy egyeztessenek a helyi önkormányzatokkal és a Volán-társaságokkal. Kavalecz Imre MÁV-szóvivő a konkrét vonalak megnevezése előtt nem kívánt nyilatkozni, mondván a döntés a gazdasági tárca kezében van.

Csanádi István, a Vasutas Települések Szövetségének (VTSZ) elnöke 19 szárnyvonal megszüntetéséről tud, de – mint mondta –, hiteles információi neki sincsenek. „Hivatalos értesítés nem történt az ügyben, a gazdasági tárca minket nem keresett meg, a térségi egyeztetésre szánt egy hét pedig nevetségesen kevés” – tudtuk meg az elnöktől, aki két egyeztetésen vett részt. Elmondta: a makói és mezőhegyesi tárgyaláson is vasútpártiak voltak a polgármesterek. Csanádi szerint vagy nem készült, vagy ők nem tudnak olyan hatástanulmányról, ami a vonalak gazdasági előnyeiről illetve hátrányairól szól. Ennek ismerete nélkül pedig érdemben semmiről nem tudnak tárgyalni. Egy másik veszélyre is felhívta a figyelmet: „Ha bezárnak egy vasútvonalat, rövid időn belül megjelennek a fémtolvajok, és a vonal felét ellopják. Az őrzés pedig esetleg még több pénzbe is kerülhet, mintha üzemeltetnék a járatot.”

Kaszai János, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének Békés megyei tagozatvezetője ez év tavaszáig látta el a VTSZ elnöki tisztét. Kérdésünkre elmondta: szakmailag nem érzi megalapozottnak a Gazdasági Minisztérium döntését. Azt, hogy a szaktárca két nappal az egyeztetés előtt értesíti az illetékes településeket pedig egyenesen színjátéknak érzi. A Békés megyei politikus szerint a Volánnak jó néhány megszüntetett vonalon ugyanúgy veszteséges személyszállítás. „Háromszáz utas rengeteg” – reagált arra az információra, hogy esetleg csak a napi háromszáz főnél kevesebbet szállító járatok vonalait veszélyezteti a bezárás. „A döntés előtt az utasok heti megoszlását kellene vizsgálni, hétvégén rengeteg diák utazik, nem hiszem, hogy felférnének a buszokra.”

A 2007/2008. évi menetrendben szereplő vonalak, amelyekre a GKM valószínűleg nem rendel személyszállítást

Almásfüzítő–Esztergom - Körmend–Zalalövő -Balatonmáriafürdő–Somogyszob - Mezőfalva–Paks - Börgönd–Sárbogárd - Godisa–Komló - Pécs–Pécsvárad - Villány–Mohács - Balassagyarmat–Ipolytarnóc - Szilvásvárad–Putnok- Abaújszántó–Hidasnémeti -Tiszafüred–Karcag - Sáránd–Létavértes - Mátészalka–Csenger - Tiszalök–Ohat-Pusztakócs - Újszeged–Mezőhegyes - Mezőhegyes–Battonya - Mezőhegyes–Orosháza–Szarvas -Kisszénás–Kondoros -Vésztő–Kőrösnagyharsány -Szentes–Orosháza

Forrás: Indóház (vasúti magazin)

Forrás: Indóház (vasúti magazin) Decemberben újabb 700 kilométer eshet ki a vasúti személyforgalomból -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!