Hírek

2007.07.23. 18:47

Felavatták az új Duna-hidat

Hétfőn már birtokba is vehették az autósok az új Duna-hidat, Dunaújváros mellett. Az ötvenmilliárd forintnál is drágább híd három év alatt épült fel és egyedülálló mérnöki teljesítménynek számít.

Farkas Károly

„Ezennel az új Duna-hidat átadom” – mondta hétfőn Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, miközben Kóka János gazdasági miniszter hathatós segítségével átvágta a Pentele hidat keresztben elzáró nemzetiszín szalagot a megjelent újságírók szórványos tapsa kíséretében. Az ünneplő tömeget ezúttal már több száz méterre a hídtól feltartóztatták a biztonsági őrök, így az ünnepélyes átadó után alig néhány ember lézengett az olvadáspontig hevült hídpályán. Azonban az átadás után néhány órával, hétfőn 18 órakor már megindult a forgalom a valóban egyedülálló mérnöki teljesítménynek számító hídon, alig három évvel az építkezések megkezdése után.

„Megújítjuk Magyarországot nemcsak utakban és hidakban, de megújítjuk szinte majd mindenben, ami az állam működését illeti” – jelentette ki Gyurcsány Ferenc avatóbeszédében. Kiemelte, hogy az 53,6 milliárd forintba kerülő híd ára ugyan nem tűnik olyan nagy összegnek, azonban szerinte a legjobb helyre került. „Ha ez a pénz az oktatásba, vagy az egészségügybe folyik, ott egyszerűen eltűnt volna” – jelentette ki a miniszterelnök.

A tervezett M8-as nyugat-keleti autópálya részeként, a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. konzorciuma által kivitelezett hídrendszer két ártéri híd és a Dunán 307,9 méter hosszan átívelő, kosárfül-mederhíd együttese. A felvezető utakkal egyetemben összesen 1682,5 méter hosszú. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs méretű, medernyílása a legnagyobb a világon.

A Dunaújváros melletti hídhoz kapcsolódik egyben az M6-os egy rövidke szakasza is, amelyet – Gyurcsány Ferenc és Kóka János a helyszínen elhangzott ígérete szerint – a néhány hónapon belül átadásra kerülő gyorsforgalmi útszakasszal meghosszabbítanak. Jelenleg ugyanis a híd keleti oldalán, Kecskemét, illetve azon túl Szolnok irányában, az autósok csak egy kétszer egysávos úton haladhatnak. Az M6-os továbbépítését azonban mind Gyurcsány Ferenc, mind Kóka János kihangsúlyozta a helyszínen elhangzott beszédében. Igaz, határidőt nem említettek.

Az utolsó Duna-hidat négy éve adták át

Mária Valéria híd: Az esztergomi Prímás-szigetet és a szlovákiai Párkányt köti össze. Hossza 514 méter. 1999. szeptember 16-án született meg a híd újjáépítéséről szóló kormányközi megállapodás, az építkezés 2000 októberében kezdődött. Az elkészült hidat 2001. október 11-én adták át. A beruházás 19,4 millió euróba, azaz mai áron mintegy 50 milliárd forintba került.

Megyeri híd (Északi M0-s híd): Készülő híd, amely Budakalász és Újpest között fog húzódni. A híd a fővárost elkerülő M0-ás autóút része, várhatóan 2 km hosszú lesz. Előreláthatólag 2008-ra készül el, építési költsége 61,9 milliárd forint.

Lágymányosi híd: Budapest legújabb közúti Duna-hídja. A Könyves Kálmán körutat köti össze a budai oldal fejlődő területeivel. A pálya 494,8 m hosszú, 1992-ben kezdték el építeni, és 1995 októberében adták át a forgalomnak.

Deák Ferenc híd (Hárosi M0-s híd): Pesterzsébetet Szigetszentmiklóssal összekötő híd, 1990-ben adták át.

Szent László híd (Szekszárdi híd): Szekszárdtól északra köti össze a Dunántúlt az Alfölddel. Az első autók 2003. július 4-én hajthattak át rajta. A tervek szerint a híd része lesz annak a gyűrűnek, mely Soprontól az ország déli határaihoz közel haladva Debrecenig tart majd.

Tabán híd Esztergom legújabb mellékági hídja: A Kis-Dunán ível át, és a Prímás-sziget déli részével biztosítja az összeköttetést. A Mária Valéria híd tehermentesítésére építették. A beruházás 1 milliárd forintos állami támogatással jött létre, 2002. május 17-étől járható.

Megyeri híd (Északi M0-s híd): Készülő híd, amely Budakalász és Újpest között fog húzódni. A híd a fővárost elkerülő M0-ás autóút része, várhatóan 2 km hosszú lesz. Előreláthatólag 2008-ra készül el, építési költsége 61,9 milliárd forint.

Lágymányosi híd: Budapest legújabb közúti Duna-hídja. A Könyves Kálmán körutat köti össze a budai oldal fejlődő területeivel. A pálya 494,8 m hosszú, 1992-ben kezdték el építeni, és 1995 októberében adták át a forgalomnak.

Deák Ferenc híd (Hárosi M0-s híd): Pesterzsébetet Szigetszentmiklóssal összekötő híd, 1990-ben adták át.

Szent László híd (Szekszárdi híd): Szekszárdtól északra köti össze a Dunántúlt az Alfölddel. Az első autók 2003. július 4-én hajthattak át rajta. A tervek szerint a híd része lesz annak a gyűrűnek, mely Soprontól az ország déli határaihoz közel haladva Debrecenig tart majd.

Tabán híd Esztergom legújabb mellékági hídja: A Kis-Dunán ível át, és a Prímás-sziget déli részével biztosítja az összeköttetést. A Mária Valéria híd tehermentesítésére építették. A beruházás 1 milliárd forintos állami támogatással jött létre, 2002. május 17-étől járható. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!