Hírek

2007.02.25. 09:25

Kicsit drága, de a miénk

Nem tudni pontosan az árát, nem tudni az átadás időpontját és a szükségessége is megkérdőjelezhető, de ha lassan is, azért mégis épül a 4-es metró. Így lezárják a Kálvin teret és környékét.

Vég Márton

Egyre többen látják be, hogy a 4-es metró projektje szakmailag elavult, az alternatívák közt az egyik legrosszabb megoldás Budapest közlekedési problémáira, ráadásul túl sok pénzbe kerül ahhoz képest, hogy mennyit segít. Ugyanis az eredetileg jóváhagyott 130 milliárd forintnak – 1998-ban Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter kötött szerződést Demszky Gábor főpolgármesterrel – akár a négyszeresébe is kerülhet a megépítése, ellenben a várható utasforgalomra vonatkozó számítások csökkenést mutatnak.

A beruházás garantált megtérülésével van csak ugyanis esély az EU-s támogatásra, ehhez azonban az kell, hogy 16 ezren utazzanak majd óránként egy-egy irányba, ehelyett ma már csak 10-12 ezer utassal kalkulálnak. Ráadásul biztosra vehető, hogy a 2010-es választásra nem lesz kész – pedig Demszkyt már régóta csak az motiválja, hogy városvezetőként ott legyen az első szerelvény fedélzetén –, és ha finanszírozási vagy egyéb, előre nem látott akadályok nem merülnek fel, akkor is leghamarabb csak 2012-ben lehet majd a föld alatt megtenni az Etele tér és a Bosnyák tér közötti távolságot. A horribilis túlköltekezés pedig kiszorítja a többi EU-s forrásokra beállított beruházásokat.

A felvetett problémák ellenére azonban mindenképpen örvendetes, hogy a Bocskai úti állomásnál tavaly decemberben megkezdett minialagút – a 74,1 méteres alagút a megálló szerkezetét, a vészkijáratot és a szellőzőt köti össze – fúrása, valamint a Németországban összeállított alagútépítő pajzs és marótárcsa február eleji megérkezése után újabb mérföldkövéhez érkezik a 4-es metró. „Február 26-án csatorna- és közműépítéssel kezdődik meg a Kálvin téren a 4-es metró állomásainak építését a pesti oldalon.

Ez kisebb lezárásokkal jár majd. A tér teljes lezárására a tervek szerint csak április 5-től lehet számítani, amikor megindulnak az első jelentősebb út- és járdabontások” – közölte a BKV sajtóosztálya. Ezzel párhuzamosan március 5-én kezdik a Fővám téri állomás építését a felső rakparton, de ez a forgalmat nem befolyásolja annyira, mert a munka döntően a Corvinus Egyetem körül zajlik majd. Május közepétől azonban már az alsó rakpartnak is búcsút mondhatnak az autósok, hiszen az aluljáró szerkezetépítéséhez már elengedhetetlen a „közműkiváltás”. A Szabdság-híd augusztusi lezárásáig a villamosok az eredeti útvonalon közlekednek.

„Az építkezések során nemcsak metróállomások és alagutak épülnek, hanem a XXI. század elvárásainak megfelelően a legkorszerűbb módon az érintett utak és terek is megújulnak” – ígéri a DBR Metro Projekt Igazgatóság.

Kicsit demagóg, de mégis érdekes számítások szerint megdöbbentő dolgok épülhetnének a 4-es metró 386 milliárd forintos árából. Négy új Duna-híddal gazdagodhatna a főváros, négysávosíthatnák a budai alsó rakpartot, 5 kilométeres alagútat fúrhatnának a hegyvidék és a pesti Belváros összekapcsolására, átépíthetnék a Moszkva teret, kicserélhetnék az autóbuszpark kétharmadát és 100 kilométer utat újíthatnának fel belőle.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!