Hírek

2005.12.10. 00:00

Rekordpénz a BA. Rt.-ért

Londoni elemzők szerint profitarányosan számolva világrekordnak számít a Budapest Airportra benyújtott brit ajánlat.

Éber Sándor

Miközben itthon a két legnagyobb parlamenti párt véleménye alaposan különbözik a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. magánosításáról, a brit lapok tegnap azt írták, jó üzletet kötöttek a felek. A Finan-cial Times szerint a 75 százalék mínusz egy részvény BA-érdekeltségre megajánlott vételi ár hozzávetőleg a harmincszorosa annak a bevételnek, amelyet idén vár a társaságtól a magyar állam. A angol üzleti napilap véleménye az, hogy az elmúlt évek hasonló privatizációiban 15-16-szoros vételárakat lehetett elérni. A The Daily Telegraph is úgy véli, hogy a várható bevételhez viszonyítva ez a legnagyobb ár, amelyet valaha repülőtérért kínáltak a világon.

A rekord ellenére a Heathrow-t üzemeltető céget még nem kiáltották ki győztesnek, ami alaposan meghökkentette a BAA-t. Az ÁPV Rt. elnöke, Mészáros Tamás ugyanis közölte: amíg a szerződés nincs aláírva, addig nyitott a pályázat. A felek azonban úgy vélik, hogy a tranzakcióra napokon belül sor kerülhet. A pénteki Financial Times-cikk szerint a csúcsár azért alakult ki a BA-ért folyó versenyben, mert Ferihegyen jelentős forgalomnövekedés várható. Az ingatlan- és kiskereskedelmi lehetőségek nagyrészt kihasználatlanok, a leszállópálya- és terminálkapacitások pedig jelentősen fejleszthetőek.

A Frankfurter Allgemeine Zei-tung szerint a lemaradt német cégek ajánlataikkal az üzemgazdaságilag még vállalható határig mentek el. A német konzervatív napilap szerint ahhoz, hogy bejöjjenek a britek számításai, a budapesti repülőtér forgalmának évente jóval több mint tíz százalékkal kellene növekednie, a termelékenységnek több mint a felével, amit valószínűleg a foglalkoztatás fog megsínyleni.

Mike Casper, a BAA vezérigazgatója nem aggódik, hogy a Fidesz esetleges győzelme esetén visszaállamosítanák a repülőteret. Casper szerint az ilyen nagyságú döntéseket még a BAA-hez hasonló méretű vállalatok is csak akkor hoznak, ha úgy gondolják, hogy az adott kormány komolyan veszi a külföldi befektetések vonzását és megtartását, és a jövőbeni kabinetek is tiszteletben tartják e befektetéseket.

A Fidesz által felvetett alkuval kapcsolatban tegnap a brit miniszterelnöki hivatal is nyilatkozott. Tony Blair szóvivője hangoztatta, hogy a Budapest Airport privatizációjának kérdése semmilyen formában nem merült fel a brit kormányfő és Gyurcsány Ferenc múlt heti budapesti megbeszélésein.
„Rogán Antal kérjen bocsánatot” – szólította fel a Fidesz frakcióvezető-helyettesét Burány Sándor, MSZP-s honatya. Rogán még csütörtökön kommentálta a brit BAA ajánlatát, mely a legmagasabb volt a pályázók között. „Gyurcsány Ferenc és Tony Blair vacsoráján ma már a vak számára is nyilvánvaló, hogy a gyömbéres jércével töltött pulykamell és a narancsfelfújt között a repülőtér volt az ajándék” – mondta a Fidesz frakcióvezető-helyettese. Burány Sándor a Fidesz szégyenének nevezte, hogy a brit miniszterelnök szóvivőjének kellett megcáfolnia a Fidesz „hazugságát”.

MDF: Hasznos és sikeres a BA privatizációja

A MDF a nagyobbik ellenzéki párttal szemben sikeresnek és Magyarország számára hasznosnak tartja a Budapest Airport Rt. privatizációját.

A kormánnyal szemben azonban a demokrata fórum a magánosításból befolyó 465 milliárd forintot nem adósságcsökkentésre, hanem a gazdaság élénkítésére használná fel – javasolta Katona Kálmán választmányi elnök. Az MDF szerint a pénzt magyar kis- és középvállalkozások támogatására illetve az államigazgatás és az államháztartás reformjára kellene fordítani. Az ellenzéki politikus a Fidesz privatizációt elutasító álláspontjával szemben azt emeli ki, hogy a pályázaton elért ár valamint a várható fejlesztések révén Budapest a régió légi közlekedési és logisztikai központjává fejlődhet.

A kormánnyal szemben azonban a demokrata fórum a magánosításból befolyó 465 milliárd forintot nem adósságcsökkentésre, hanem a gazdaság élénkítésére használná fel – javasolta Katona Kálmán választmányi elnök. Az MDF szerint a pénzt magyar kis- és középvállalkozások támogatására illetve az államigazgatás és az államháztartás reformjára kellene fordítani. Az ellenzéki politikus a Fidesz privatizációt elutasító álláspontjával szemben azt emeli ki, hogy a pályázaton elért ár valamint a várható fejlesztések révén Budapest a régió légi közlekedési és logisztikai központjává fejlődhet. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!