Hírek

2005.10.20. 00:00

Olcsóbbak lesznek a használt autók

Várhatóan a használt autók után kisebb összegű regisztrációs adót kell fizetni jövőre, mint az újak után. 2007-ben megint változások várhatók.

Baksa Roland – Hajdú Péter

Az avultatás bevezetését javasolta a regisztrációs adó kiszámításánál tegnap az Országgyűlés költségvetési bizottsága. Olyan adótáblát állítottak össze, amely a költségvetés és az EU elvárásainak is megfelel, vagyis nem csökkennek az adóbevételek. A javasolt módosítások ellentételezik a 25-ről 20 százalékra csökkenő áfát, így egyes új autók esetében akár árapadás is lehetséges. A korszerű és elavult autók adói is eltérnek egymástól, így érvényesülnek a környezetvédelem szempontjai. A legkisebb járművek esetében például besorolástól függően 195 ezer, 253 ezer és 310 ezer forint lenne az adó. Az avultatással a forgalomba helyezéstől eltelt hónapok függvényében meghatározott szorzókkal csökkenne a teher. Például egy 50 hónapos autó adójának csak a 61 százalékát kellene fizetni, ha viszont 204 hónapos az autó, az adó már csak 40 százalék lenne.

Ismeretes, hogy az elmúlt pénteken jelent meg az EU honlapján az a közlemény, amelyben felszólítják a magyar kormányt, hogy számoljon be az országba behozott használt autókra kirótt regisztrációs adó alkalmazásáról. Az Európai Bizottság azt nehezményezi a törvényben, hogy a külföldről behozott használt autók hátrányos helyzetben vannak a belföldiekkel szemben, mert az import használt autó után annyi regisztrációs adót kell fizetni, mintha újat vásárolna az ember. Ez ellentétes az EU-s normákkal. Kovács László adó- és vámügyi főbiztos lapunknak kifejtette: az általa júliusban beterjesztett módosítás – amennyiben azt a pénzügyminiszterek tanácsa elfogadja – várhatóan 2007-ben léphet életbe. Eszerint a regisztrációs adó beépül a súlyadóba, s azt 5–10 év alatt fizeti ki a vásárló. Lényeges eleme, hogy 2008-tól 25, 2010-től pedig 50 százalékban a szén-dioxid-kibocsátástól függene az adó nagysága.

Jövőre tehát minden bizonynyal a költségvetési bizottság javaslata szerint alakul a regisztrációs adó nagysága, 2007-től pedig a főbiztos javaslata szerint. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a jelenlegi rendszer jól működik, az új gépkocsik behozatalát nem befolyásolja jelentősen a regisztrációs adó. Az idei évben érzékelhető visszaesést a gyengébb keresetek és a lakáshitelpiac megélénkülésének számlájára írják. – A regisztrációs adót azért vezették be 2004. február elsején, mert a korábbi rendszerben ki lehetett bújni az adófizetési kötelezettség alól – fejtette ki lapunknak egy magát megnevezni nem kívánó szakértő. – Az akkoriban fizetendő fogyasztási adó alapja ugyanis a külföldi számla volt, amelyen hamis ár szerepelt, és így akarták csökkenteni az adót a kereskedők.

Dárday Zoltán, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnökhelyettese üdvözölte, hogy az EU felszólítása nyomán felvetették a parlamentben: értékarányos adót kellene bevezetni. A hátrányos szabályozás jelentősen visszavetette a törvény életbelépése után a használtautó-behozatalt. Becslések szerint 2004 februárja után a 70 ezres éves behozatal 20 ezerre csökkent, s ma is alig éri el a 40 ezret. Dárday véleménye szerint ha  bevezetik az értékarányos adót, a használtautó-árak várhatóan 8-10 százalékkal csökkennek, az üzlet föllendül. Ha viszont nem lesz érzékelhető változás, tönkremehetnek a kereskedők.

Baksa Roland – Hajdú Péter -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!