Hírek

2005.07.22. 07:34

Védett marad-e a rakpart?

Lekerül a világörökség listájáról Budapest védett Duna-parti látképe, ha a felépítendő csepeli szennyvíztisztító miatt kiszélesítik a budai alsó rakpartot. A főváros emiatt koncepciót váltott.

Kiss Gergely – Zsidai Péter

[caption id="" align="alignleft" width="323"] Úgy tűnik, a gyalogosok továbbra sem vehetik birtokba a budai alsó rakpartot. Egyelőre marad az autósoké, és maradnak a hatalmas dugók.
[/caption]Veszélybe kerül a budapesti Duna-part világörökségi védettsége, ha a tervezett csepeli szennyvíztisztító miatt kiszélesítik a budai alsó rakpartot. A főváros elképzelése szerint a Margit híd és az Erzsébet híd között, a rakpart lépcsőin vinnék végig a főgyűjtő csatornát. Felette pedig zöld sávot alakítanának ki. Emiatt azonban 10–15 méterrel szélesíteni kellene a rakpartot. Az UNESCO Világörökség Bizottsága ezt elfogadhatatlannak tartja. Szerintük  sérülne a védett látkép értéke.
Demszky Gábor főpolgármester keddi nyilatkozatában azt állította, hogy az UNESCO-tól még semmilyen hivatalos értesítés nem érkezett a fővárosi önkormányzathoz. – Egy hete küldtük el a szervezet állásfoglalását a polgármesteri hivatalnak – mondta a Reggelnek Pintér Tamás, a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságának vezetője. – Ezt megkapta a főépítész és több ügyosztály is.

Az UNESCO tanulmányt készített a kérdésről. Ebből kiderül, kizárólag olyan megoldást támogatnak, ami nem jár a rakpart szélesítésével. – A zöld sáv kialakításával beépítenék a Duna-part lépcsőit, így eltűnnének az eredeti kövek. Ráadásul nincs garancia arra, hogy a sétányból később nem építenek utat. A legjobb megoldás az lenne, ha az egész rakpart a gyalogosoké lenne – mondja Pintér Tamás.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes szerint a csatornát máshol is el lehet vezetni. – Nem ért váratlanul az UNESCO állásfoglalása – mondta a politikus. – Koncepciót váltottunk, így a Margit hídtól lefelé nem szélesítjük ki az alsó szakaszt. Onnantól a felső rakpart alatt visszük a vezetéket. Ez
a megoldás csökkenti a költségeket, de így nem lesz sétány.

A budai oldalon végigvezető főgyűjtő csatornát 1870-től szeretné lefektetni a főváros, amióta Reitter Ferenc azt megálmodta. A legújabb terveket a Főmterv készítette. Sali Emil vállalkozási és termelési igazgató lapunknak elmondta, hét-nyolc változatot készítettek a csatorna nyomvonalára. Számára közömbös, melyik fog megvalósulni, csak az számít, hogy végre elkészüljön. Mint megtudtuk, mindegyik variációnak megvan a maga kényes pontja, köszönhetően a rakpart igen változatos kialakításának. Ugyanakkor kiszélesítése nélkül is meg lehet építeni a csatornát, abban az esetben viszont több helyen le kell zárni. A Lánchídnál csak az alsó rakpart szintjén tudnak dolgozni, mert a lánckamrákat és a villamospályát ki kell kerülniük. – Ez jókora forgalmi dugót fog okozni. Láthatjuk, mi történik a főváros közlekedésében, ha árvíz idején le kell zárni a rakpartot – közölte lapunkkal a csatornatervezéssel foglalkozó szakember.

Sorozatos botrányok a bizottsági üléseken is

A csepeli szennyvíztisztítóval kapcsolatos közbeszerzéseket sorozatos botrányok övezik. Legutóbb a közbeszerzési bizottság múlt csütörtöki ülésén tört ki vita. Deák András, a testület elnöke szerint Vajda Pál főpolgármester-helyettes a helyszínen osztotta ki a mű kivitelezési és működtetési tenderének 1300 oldalas szövegét. Vajda ezt határozottan cáfolta. Azt közölte, hogy Deák előzetes írásbeli kérésének megfelelően kedd délután megkapták az anyagot, csak a környezetvédelmi minisztérium néhány oldalas tanúsítványát kapták kézhez az ülésen.

a felépítendő csepeli szennyvíztisztító miatt kiszélesítik a budai alsó rakpartot. A főváros emiatt koncepciót váltott. Kiss Gergely – Zsidai Péter Sorozatos botrányok a bizottsági üléseken is A csepeli szennyvíztisztítóval kapcsolatos közbeszerzéseket sorozatos botrányok övezik. Legutóbb a közbeszerzési bizottság múlt csütörtöki ülésén tört ki vita. Deák András, a testület elnöke szerint Vajda Pál főpolgármester-helyettes a helyszínen osztotta ki a mű kivitelezési és működtetési tenderének 1300 oldalas szövegét. Vajda ezt határozottan cáfolta. Azt közölte, hogy Deák előzetes írásbeli kérésének megfelelően kedd délután megkapták az anyagot, csak a környezetvédelmi minisztérium néhány oldalas tanúsítványát kapták kézhez az ülésen. Úgy tűnik, a gyalogosok továbbra sem vehetik birtokba a budai alsó rakpartot. Egyelőre marad az autósoké, és maradnak a hatalmas dugók. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!