Hírek

2005.07.30. 06:08

Földi harc a repülőtéren

Sztrájkolt a földi személyzet tegnap dél és délután négy között Ferihegyen. Komolyabb fennakadást nem okoztak: a legnagyobb csapást az mérte az utasokra, hogy a klíma is sztrájkolt.

Izing A. – Tibay G.

[caption id="" align="alignleft" width="307"] Tegnap dél és délután négy között nem vették fel a munkát a repülőtér földi kisegítő dolgozói. Az utasok megadóan tűrték a várakozást.
[/caption]Egy nyolcvanas évekbeli közép-amerikai repülőtér képét idézte tegnap Ferihegy délután három óra tájban. Az idegesség nem látszott nagyobbnak, mint sztrájk nélküli, egyszerű kofferlázas napokon. A harcedzett, nagy nemzetközi sztrájkokat megélt utasokat nem érintette túl mélyen a budapesti, mindössze négyórás figyelmeztető sztrájk. A Budapest Airport Rt. pedig sikeresen enyhítette a helyzetet azzal, hogy huszonöt dolgozóját behívta szabadságról. A földi kiszolgálók kétharmada nem vette fel a munkát tegnap délben. Repülőgép-szerelők, poggyászrakodók, fedélzeti karbantartók és rampatisztek döntöttek úgy, hogy déltől nem veszik fel a munkát.

Az utasok sorsukba törődve izzadtak: az érkezési szinten nem lehetett érezni, hogy a reptéren klímaberendezés működne. Ez volt az igazi büntetés: éppen harminchat fok körüli hőség volt Budapesten. Egy borostás belga diákcsoport félmeztelenül feküdt a bejáratnál, mintha a nem létező woodstocki járattal jöttek volna. Egy hátizsákból kandikáló EFOTT-füzet árulkodott arról, hogy a velencei buliban voltak. Véletlenül ütköztek a fesztiválba, de nem sajnálták. Most úgy látták, hogy a gépre várva jobban teszik, ha kinn fekszenek le, mert benn ugyanakkora a hőség, a benti padokon viszont nem lehet lefeküdni, ami kinn legalább megtehető.

A kijevi gépet bizonytalanságban váró férfi unokájávál és feleségével verejtékezik odabenn. A gép késését még nem írták ki. A szervezetnek és a vezérkarnak szerintük meg kellett volna egyezni. Mindkét oldal felelőssége – vélekedik –, ha vitájuk munkabeszüntetésig fajul. – Nem érdekel a két oldal vitája, ezt „családon belül” kellene megoldani. Mi a harmadik oldal vagyunk, megfizetjük az utazás árát – mondta. A mellettük ülő férfi Torontóból érkező gépe huszonhat órát késett. A kapitány el sem indult: a hírek szerint valamilyen hibát talált, és nem vállalta az utat. A várakozó utas igazat ad a torontói járat kapitányának. Ő sem indulna el egy alkalmatlan műszaki állapotú géppel az Atlanti-óceán átszelésének, „mert a repülőgép nem roller.”

A torontói gépre váró férfi valószínűleg nem tévedett abban, hogy a szakszervezet sztrájkja összefügg a Budapest Airport Rt. (BA Rt.) tervezett magánosításával. A reptéri cég dolgozóinak többek között éves szinten tíz százalékos béremelést kínált a menedzsment, ötvenhétezer forintos üdülési hozzájárulással kiegészítve a béren kívüli juttatások csomagját. A Budapest Airport Rt. a cég sikeres privatizációja után másfél havi jutalmat fizetne ki. A kollektív szerződést három évre hosszabbítanák meg.

A sztrájkolók azonban nem érték be a privatizáció esetére megcsillantott másfél havi juttatással és a többi kedvezménnyel. Csorba Attila, a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke elmondta: az elmúlt évek harminc-negyven százalékos teljesítménynövekedésének ellentételezését, továbbá BA Rt. eladása esetén kedvezményes dolgozói tulajdonszerzést szeretnének elérni.

Kifogásolják a munkáltatók érdektelenségét

A Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszerveztébe (LDFSZ) a Budapest Airport Rt.-nél dolgozó repülőgépszerelők, földi kiszolgálók, egyéb műszaki dolgozók, poggyászrakodók és fedélzeti karbantartók tartoznak. A szakszervezet és a cég vezetői csütörtökön eredménytelenül egyeztettek. Az LDFSZ múlt vasárnap 18 óra 10 perctől 21 óráig már tartott figyelmeztető munkabeszüntetést. A szakszervezet elfogadhatatlannak találja az elmúlt hónapban tapasztalt munkáltatói érdektelenséget, de továbbra is a tárgyalásos rendezésben érdekelt. Az érdekképviselet tájékoztatása szerint a munkáltatóval június 27-én kezdtek tárgyalásokat, melyek július 4-én eredménytelenül, megállapodás nélkül zárultak. A tárgyalások menetrend szerint 2005. augusztus 9-én folytatódnak.

A szakszervezet elfogadhatatlannak találja az elmúlt hónapban tapasztalt munkáltatói érdektelenséget, de továbbra is a tárgyalásos rendezésben érdekelt. Az érdekképviselet tájékoztatása szerint a munkáltatóval június 27-én kezdtek tárgyalásokat, melyek július 4-én eredménytelenül, megállapodás nélkül zárultak. A tárgyalások menetrend szerint 2005. augusztus 9-én folytatódnak. Tegnap dél és délután négy között nem vették fel a munkát a repülőtér földi kisegítő dolgozói. Az utasok megadóan tűrték a várakozást. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!