Hírek

2005.06.17. 06:29

Szélcsendben jöhet a szmogriadó

A légszennyezés még nem éri el a szmogközeli helyzetet, de meghaladja a határértéket. Addig nem kell félni, amíg fúj a szél…

Tóth Tímea

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A Ferenc körút és az Üllői út kereszteződésében is áll olyan készülék, amelyről a fővárosiak számára kiderül, abban a pillanatban mekkora a káros anyag összetétele
[/caption]Budapest, szerda, 15 óra 30 perc. Az Erzsébet téren 22 százalékkal magasabb a porszennyezettség a határértéknél, a nitrogén-dioxid mennyisége 27 százalékkal haladja meg ugyanezt a szintet (127 mikrogramm/köbméter). A Kosztolányi Dezső és a Széna téren hasonlóan rossz adatokat mér az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat. A Baross téren most – a szokásostól eltérően – megnyugtató a levegőszennyezettség mértéke. Az átlagosnál rosszabb adatokért vélhetően a fővárosban hétfőn kezdődött nagyszabású útfelújítások a felelősek. És az emiatt dugóban rekedt, hosszan egy helyben várakozó autók.

– Elsősorban a nitrogén-oxid szintje emelkedett meg az elmúlt napokban – magyarázza Bibók Zsuzsanna, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium főosztályvezetője. – Főként a Baross és a Kosztolányi Dezső téren magasak az adatok. Ez összefügg a közlekedésben részt vevő járművek számának növekedésével. Máskor csúcsforgalomban szoktunk ilyen adatokat mérni.

A szakember hangsúlyozza, hogy ez még nem szmogközeli helyzet. Azaz a levegőben lévő szennyező anyagok mennyisége még nem éri el azt a szintet, amely rövid távon is káros az egészségre. Nitrogén-oxidnál köbméterenként 400 mikrogrammnyi mennyiség esetén szükséges az azonnali beavatkozás. Vagyis a szmogriadó. Ez a jelenleginél rosszabb meteorológiai körülmények között alakulhat ki. Például ha beszorul a kipufogógáz a belvárosba.

– A fővárosnak viszonylag jó az átszellőzése, főként a Duna-parti városrészeken. Innen a szél kifújja a káros anyagokat. A belső városrészeken építészeti okok miatt kevesebb a szélcsatorna, így ott megragadhatnak a szennyeződések. A tervezők annak idején nem számítottak ennyi járműre. Gond tehát akkor lehet, ha közlekedési csúcsidőszakban nem fúj a szél a városban. Ekkor van esély arra, hogy a főpolgármester szmogriadót rendel el. Ennek feltétele, hogy két mérőállomáson, legalább három órán keresztül a megengedett érték fölötti szennyezettséget mérjenek.

Szmogriadó esetén először megkérik a lakosságot, hogy ne üljön autóba. Ezzel egyidejűleg a BKV sűríti járatait. Ha mindez télen következik be, akkor értesítik a lakosságot és a közintézményeket, hogy korlátozzák a fűtést. Az erőművek és a szennyező anyagokat kibocsátó üzemek kötelesek negyedére csökkenteni a kibocsátásukat. A benzinkutaknak délután négykor be kell zárniuk. A második fázisban haza kell küldeni a gyerekeket az óvodákból és az iskolákból. Ilyenkor páros napokon csak a páros, páratlan napokon csak páratlan rendszámú autók közlekedhetnek.

Tóth Tímea A Ferenc körút és az Üllői út kereszteződésében is áll olyan készülék, amelyről a fővárosiak számára kiderül, abban a pillanatban mekkora a káros anyag összetétele -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!