Hírek

2005.06.20. 00:00

Sebességváltás az almafa alatt

Alig akad háztartás ma Magyarországon, ahol nem használnak valamilyen Henkel-terméket. A Biopont is ők gyártják. De náluk készül a Tomi, a Clin, a Fa és a Palma ragasztó is. Több terméküket Japánban is keresik – derül ki Deák Ferenc ügyvezető igazgató szavaiból.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="312"] Ilyen volt, és ilyen most a Henkel egyik legnépszerűbb terméke. A cég magyar vezetője azonban ezt még mindig nem tudja használni a mosógépben.
[/caption]– Szokott mosni?
– Régebben gyakran előfordult, de amióta vettünk egy bonyolult mosógépet, azóta ez lényegében megszűnt. Még nem tanultam meg a kezelését. Nekem már a beindítása is gondot okoz. Amikor még a szüleimmel laktam, szokás volt a családban, hogy mindenki kimosta esténként a zokniját. Később, amikor külföldön egyedül éltem, akkor is gyakran mostam magamra, nem küldtem haza a szennyest a mamának.
– Úgy hallom, mosogatni is szeret.
– A házimunkák közül ezt szívesen csinálom. Most is előfordul, hogy a szüleimnél ebéd után észrevétlenül kimegyek a konyhába, és elmosogatok.
– S megnézi, milyen mosogatószert használ a mama?
– Igen, és nem örülnék neki, ha nem a mi termékünket venné. Nemcsak elfogultságból mondom, hanem mert miért használna mást, mint a legjobbat.
– Emlékszik arra, hogy milyen mosószert használt annak idején zoknimosáshoz?
– Természetesen igen. De nem szeretném megnevezni. Akkoriban nem igazán volt választék.
– Mi volt az első élménye a Henkel-termékekkel?
– Huszonkét évesen először indultam nyugati útra, 1986-ban. A barátomat édesanyja kérte, hogy hozzon neki Persil mosóport Ausztriából. Sok családnál még az üres persiles, Fa szappanos dobozt is hónapokig tartották a szekrényben, mert olyan jó illatot adott a ruháknak. A Fa szappan is emlékezetes. Akkoriban Jugóból hozták be sokan, meg a dollárboltban vásárolták. Persze, akkor még fogalmam sem volt arról, hogy Henkel-termékekről van szó. Arról még kevésbé, hogy egyszer ennél a vállalatnál fogok dolgozni.

– A pénzügyekhez érzett vonzódást korábban?
– Nem. Gimnáziumban a biológia, a kémia, a történelem érdekelt leginkább. Biokémikus, majd tanár akartam lenni. Későn érő típus vagyok, a véletlen segített a pályaválasztásban.
– És a sport…?
– Valamilyen mértékben az is. Tizenhét évesen aktívan fociztam a Székesfehérvári MÁV Előrében. Sokáig úgy gondoltam, hogy a labdarúgásból fogok élni. Ám amikor a csapat kiesett az NB II-ből, kiderült, ez nem megy. Elmentem dolgozni az Ikarusba, ahol egy termelő vállalat belső életét fedezhettem föl. Kezdett érdekelni ez a világ. Azt vettem észre, hogy szabadidőmben matekpéldákat oldok meg a felvételihez. Pedig nem voltam különösebben jó matekos. Inkább a sport érdekelt.
– A számviteli főiskola után aztán jött a Videoton.
– Ez már 1987-ben is nagyon nyitott cég volt, dolgozhattunk a kontrollingrendszer bevezetésén, ami akkoriban igazi kuriózumnak számított. Sokat lendít a vállalati hatékonyságon.
– Ennek már a Henkelnél is nagy hasznát vette. Hogy került a céghez?
– Ösztöndíjasként kerültem Németországba, s ott keresett meg a cég. A Henkel miatt jöttem haza a maihoz képest lényegesen kisebb cég gazdasági vezetőjének. Akkor még 5 milliárd forint volt az árbevétel, idén 65-öt tervezünk. Viszont 1993 fontos időszak kezdete volt. Akkor vettük meg a szolnoki mosóporgyárat. Abban az időben kezdett kereskedőből termelő vállalattá válni a cég, amelynél jól használhattam a korábban szerzett termelési tapasztalatomat.

– Alig tíz év alatt a Henkel megkerülhetetlen gazdasági erővé vált Magyarországon.
– Valóban, mind a négy ágazatunk piacvezető a maga területén. A Biopon termékcsalád megvásárlásával a Henkel például ezután csak a mosóporok terén 40 százalékot, piacvezető pozíciót tudhat magáénak. Ma már a kormány gazdaságpolitikai döntéseinek előkészítésénél is figyelemmel vannak a Henkel véleményére.
– Ön mivel járult hozzá ehhez a sikerhez?
– Az eredmények dolgozóink elhivatottságának, szakmaszeretetének köszönhetők elsősorban. A sikerhez kellett a jó értelemben vett megszállottság, bizonyítani akarás. Sokszor erőn felül dolgoztunk. Nem egyszer éjjel kettőkor is ültünk az almafa alatt a régi székhelyünk kertjében. Meg kellett oldani azt az óriási feladatot, amit a cég erőteljes növekedése jelentett. Volt, hogy haza se mentem.
– Ön egy éve a szlovák és a cseh Henkel pénzügyi igazgatója is. Nem túl sok ez?
– Sok, de szerencsére a család besegít. Szakmailag viszont nagyon élvezetes, hogy a társcégeknél az értékesítésnövelés frontvonalában dolgozhatok. Ügyvezetőként itthon ettől távolabb kerültem.
– Van még olyan állásálma, amit egyszer el szeretne érni?
– Egy izgalmas piacon az értékesítési területet vezetni, erre szívesen vállalkoznék.
– Például Oroszországban?
– Hát, az hihetetlen nagy falat lenne…

Család: három gyermek, köztük egy ikerpár, egy feleség, egy házasság. Feleségére sok hárul férje rendkívül sok elfoglaltsága miatt, de kitartóan mellette áll. A biztos háttér így megvan. Hét végén és a nyaralásokon mindig együtt vannak.

Utazás: a legkedvesebb időtöltése. Az egzotikus helyeket szereti. Idén már voltak a Maldív- szigeteken, s a nyáron Dél-Olaszországba mennek kocsival, kempingekben megszállva.

Szabadidő: motorozni nagyon szeret. Van egy 750-es Suzukija, amivel 250-nel is száguldozhatna, de mindig lassan hajt. Így élvezi a tájat, a látványt, az illatokat. Már tízéves fia is gyakran vele tart, ami külön öröm.

Autó: nem autófüggő. Ha Henkel-vezetőként kell megjelennie valahol, akkor a hivatali BMW-t veszi igénybe. Ez hozzátartozik a munkaköréhez.

Szakmai életút

Deák Ferenc (41), a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, az igazgatóság elnöke. A Pénzügyi és Számviteli Főiskolán végzett, majd a University of Edinburgh és a párizsi ENPC International Business szakán szerzett MBA diplomát. 1991-bem német ösztöndíjjal Kölnben tanult, majd a német Gopas munkatársa volt.

Világmárkák és hagyományos magyar cikkek együtt

A Henkel Magyarország Kft. a bécsi központú Henkel CEE magyar leányvállalata. Tevékenységét négy fő területre koncentrálja: mosó- és háztartási tisztítószerek, kozmetika, testápolás, ragasztó- és tömítőanyagok, valamint felülettechnológiák. Legismertebb márkái: Persil, Tomi, Biopon, Pur, Bref, Clin, Fa, Schwarzkopf, Palma, Pritt, Ceresit. Négy telephelyen termel: Körösladányban folyékony mosó- és háztartási tisztítószereket, Szolnokon mosóport, Vácott ragasztót és Barcson építési kemikáliát. Termékeit 29 európai országban és Japánban értékesíti. A cég hazánkban termelőbázisain, illetve központjában több mint ezer embernek ad munkát.

Utazás: a legkedvesebb időtöltése. Az egzotikus helyeket szereti. Idén már voltak a Maldív- szigeteken, s a nyáron Dél-Olaszországba mennek kocsival, kempingekben megszállva.

Szabadidő: motorozni nagyon szeret. Van egy 750-es Suzukija, amivel 250-nel is száguldozhatna, de mindig lassan hajt. Így élvezi a tájat, a látványt, az illatokat. Már tízéves fia is gyakran vele tart, ami külön öröm.

Autó: nem autófüggő. Ha Henkel-vezetőként kell megjelennie valahol, akkor a hivatali BMW-t veszi igénybe. Ez hozzátartozik a munkaköréhez. Szakmai életút Deák Ferenc (41), a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, az igazgatóság elnöke. A Pénzügyi és Számviteli Főiskolán végzett, majd a University of Edinburgh és a párizsi ENPC International Business szakán szerzett MBA diplomát. 1991-bem német ösztöndíjjal Kölnben tanult, majd a német Gopas munkatársa volt. Világmárkák és hagyományos magyar cikkek együtt A Henkel Magyarország Kft. a bécsi központú Henkel CEE magyar leányvállalata. Tevékenységét négy fő területre koncentrálja: mosó- és háztartási tisztítószerek, kozmetika, testápolás, ragasztó- és tömítőanyagok, valamint felülettechnológiák. Legismertebb márkái: Persil, Tomi, Biopon, Pur, Bref, Clin, Fa, Schwarzkopf, Palma, Pritt, Ceresit. Négy telephelyen termel: Körösladányban folyékony mosó- és háztartási tisztítószereket, Szolnokon mosóport, Vácott ragasztót és Barcson építési kemikáliát. Termékeit 29 európai országban és Japánban értékesíti. A cég hazánkban termelőbázisain, illetve központjában több mint ezer embernek ad munkát. Ilyen volt, és ilyen most a Henkel egyik legnépszerűbb terméke. A cég magyar vezetője azonban ezt még mindig nem tudja használni a mosógépben. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!