Hírek

2005.07.01. 00:00

Hétszázmillió borreklámra

Hatszáz-hétszáz millió forinttal gazdálkodhat jövőre az áprilisban létrehozott Magyar Bormarketing Közhasznú Társaság – legalábbis ezt remélik a szervezet alapítói.

Gazda Albert

Urbán András, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára elmondta: a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter múlt heti bejelentése után – miszerint 2006. január 1-jétől megszűnhet a bor literenként nyolcforintos jövedéki adója – abban bíznak, hogy az intézkedés valóban részét képezi majd a kormány százlépéses programjának is.
A főtitkár úgy tudja: a lépések agrárfejezetét hétfőn ismerteti a miniszterelnök a parlamentben.
Mint arról korábban beszámoltunk, a jövedéki adót járulékkal váltanák ki, vagyis az ágazati szereplőknek továbbra is be kellene fizetniük a megfelelő összeget. A pénzek nem a központi költségvetésbe kerülnének, a befizetéseket a borba forgatnák vissza. Urbán András kalkulációi alapján a befizetések egyik felét a borminőség- és adóellenőrzésre, a minőségtanúsító jegyek bevezetésére fordítanák, a másik feléből a kht.-t működtethetnék. A főtitkár úgy véli: az így megnyíló 600-700 millió forintból már érdemi munkát lehetne folytatni.
A kht. bírósági bejegyzési procedúrája folyamatban van – tudtuk meg. Amint ez megtörténik, az alapítók – a HNT mellett a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége és a Magyar Bor Akadémia – szindikátusi szerződést kötnek, és húsz-húsz százalék tulajdonrészt tartanak meg maguknak. A további húsz százalék erejéig a kht.-ben részt venni kívánó más szervezetek szerezhetnek részesedést. Urbán ezek közt a Tokaj Renaissance Egyesületet, az Egri Borért Egyesületet, a Magyar Borrendek Szövetségét említette. Az alapítók szándéka, hogy a társaságot minimális létszámú ügyvezetés irányítsa; ezeket a pozíciókat éppúgy meghirdetik pályázati úton, mint a konkrét marketingprojektek megvalósítását.
A kht. az idén már nem végez érdemi munkát – ismerte el a főtitkár. Ezzel együtt a szakmában már fogalmazzák a hosszú és középtávú marketingstratégiákat. A HNT emellett július második felében egyeztetést folytat két francia borrégió – Avignon és Elzász – képviselőivel. A tárgyalások középpontjában a harmadik országban folytatandó marketingakciók kidolgozása áll.
A borágazat képviselői évek óta éppen ilyen módon szorgalmazták a marketingre fordítható források megnyitását. Korábban azt kezdeményezték, hogy a nyolcforintos jövedékiadó-teherből literenként három forintot forgassanak vissza az ágazatba, ám ezt a Pénzügyminisztérium megakadályozta. Ebben a pillanatban úgy tűnik, a „lobbi” végül sikeresnek bizonyult.  

- Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

- Pannon Bormíves Céh

- Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége

- Magyar Bor Akadémia

Forrás: VG -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!