Hírek

2005.04.07. 00:00

Barátságos város nyüzsgő élettel

A hétszáz éves település túlélt már árvízet és tűzvészt, járványt, törököt és rendszerváltást. A huszonötezres település most arra készül, hogy a Pest megye déli részének központja legyen.

Vultur Csaba

[caption id="" align="alignleft" width="281"] A település egyik nagy előnye, hogy közvetlenül a Duna partján fekszik. Így a horgászoknak is a kedvenc helye.
[/caption]Szigetszentmiklós Pest megye délnyugati részén, a Csepel-szigeten helyezkedik el. Gyönyörű természeti adottságú, több mint 700 éves település, melyet a Duna két ága fog közre. Északon Budapest XXI. kerülete, keleten a Ráckevei-Dunaág, észak-nyugat felől Halásztelek, dél-nyugaton Tököl, délen pedig Szigethalom határolja. A település neve a templom védőszentjére, a „Sziget” előtag a Csepel-szigetre utal. A város címere kék színű, benne az ágaskodó kos a helység történelmi múltra utaló ősi címerállata.

[caption id="" align="alignleft" width="185"] A város még ma is kicsit vidékies, sokan járnak kerékpárral
[/caption]Az őskor óta lakott helyen a honfoglaló magyarok fejedelmi törzse telepedett meg, a vidék Árpád szálláshelye lett. Adatok vannak arra, hogy kelták is éltek itt. A templomi ásatásoknál pedig római kori emlékek kerültek elő. A település első okleveles említése 1264-ből való. Az 1440-es években a déli végekről a szigetre telepített szerbek alkották a lakosság jelentős részét. A törökök elől a szerbek továbbmenekültek, így csupán kevés számú magyar lakos maradt a vidéken. 1690 után magyar, német és szerb telepesek költöztek ide. A városra újabb megpróbáltatások vártak: árvizek, tűzvészek, járványok tizedelték a lakosságot. Az 1848-as szabadságharc idején jelentős számú nemzetőrt adtak Kossuth Lajos seregébe.

A kedvezőtlen művelhetőségű földekkel rendelkező Szigetszentmiklós az iparosodásig nem tudott fejlődni. A két világháború között épültek a település középületei: a községháza, a régi posta és az iskola. A II. világháború itteni harcai alatt sok kárt szenvedett a település, elsősorban az 1941–44 között épült Dunai Repülőgépgyár miatt.

A főváros közelsége vonzza a Budapestről elköltözni vágyókat. Mára már több mint huszonötezren lakják. Évről évre nő a lakosok száma, ugyan- úgy, mint a környékbeli településeké. A város mellett található egy különös építmény, amelyet mindannyian úgy „használhatunk”, hogy nem is tudunk róla. Ez a Lakihegyi adótorony, amely 314 méter magasságba emelkedik és 480 tonna súlyú. Felállításakor a világ legmagasabb építménye volt. 1987-es felújítását követően a Kossuth adó tartalék antennája.

A település számokban

Színház: 1

Képviselők száma: 24

Ökológiai tanösvény

A kellemes környezet, a csend és a tiszta levegő előny, a közlekedés hátrány

Jantyikné Takács Anna (47) kereskedő

A férjem ötlete volt, hogy költözzünk el Pestről. Mielőtt elhatároztuk, hogy itt veszünk házat, több települést is végigjártunk. Itt voltak a legbarátságosabbak az emberek. Közel van Budapesthez, mégis zöldövezet az egész város. Sokat számított, hogy jó a tömegközlekedés. Nem lakunk messze a HÉV-től, így nem jelent gondot, ha bármiért a fővárosba kell mennünk.

Pogány Judit (60) színésznő

Tíz éve Budapestről költöztünk ide, mert egyre több lett a háziállat körülöttünk, és kertes házra vágytunk. Nem volt sok időnk a cserére, az elsők között néztük meg ezt a házat, amiben lakunk. Sajnos nincs sok időnk sétálni a Duna-parton, annyit dolgozunk. Gondot jelent a közlekedés, a reggeli és esti csúcsforgalom miatt órákat kell autóban töltenünk, amíg próbára vagy előadásra megyünk.

Auer Zsanna (33) eladó

a Pest megye déli részének központja legyen. Vultur Csaba A település számokban Terület: 24,6 km2

Lakosság: 27195

Kisebbségek száma: 3

Általános iskolák száma: 4

Középiskolák száma: 3

Óvodák száma: 4

Vállalkozások száma: 2694

Könyvtár: 1

Színház: 1

Képviselők száma: 24 Ökológiai tanösvény 2002 májusától vehették birtokba a horgászok és természetbarátok azt az ökológiai tanösvényt, ahol a Szigetszentmiklóson fekvő úszólápot és madárvilágot ismerhetik meg az odalátogatók. A Duna-ág gazdag növény- és állatvilága sok látnivalót ígér az idelátogatóknak. A környéken olyan növény- és állatfajok is megtelepedtek, amelyek ritkaságuk miatt magukra vonják a szakemberek figyelmét is. Ezeket védetté nyilvánították. A tanösvényt helyi civil szervezetekkel közösen iskolások tartják rendben, és a horgászok vigyáznak rá. A kellemes környezet, a csend és a tiszta levegő előny, a közlekedés hátrány Jantyikné Takács Anna (47) kereskedő

Pogány Judit (60) színésznő

Auer Zsanna (33) eladó

Sokkal kulturáltabb ez a város, mint a környező települések némelyike. Nem túl nagy, mégsem falu. Olyan igazi kisváros. Máshogy beszélnek egymásal az emberek. Én ezt mindennap tapasztalom a boltban, ahol dolgozom. Nem Magyarországon születtem, és néha ugyan van egy kis honvágyam, de biztosan itt maradok. Nekem Szigetszentmiklós lett és marad az otthonom. A település egyik nagy előnye, hogy közvetlenül a Duna partján fekszik. Így a horgászoknak is a kedvenc helye. A város még ma is kicsit vidékies, sokan járnak kerékpárral -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!