Hírek

2005.02.07. 00:00

Serényi János, az ifjú gazdasági újságíróból lett reklámvezér

A McCann Erickson által ismertük meg a Pannon GSM szolgáltatásait. A cég tizennyolc országban szervezi a MasterCard bankkártyahálózat reklámjait. Az Opel, a Chevrolet és a Saab márkákon keresztül több tucat autókereskedő napi munkáját segítik.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A McCann Budapest ügyvezetője a kiemelkedően sikeres márkákat bemutató egyik kiadványt tartja kezében – ezer jelölt közül választottak
[/caption]Az amerikai reklámcégóriás, a McCann Erickson 1988 tavaszán alapított vállalatot fővárosunkban. A nemzetközi ügynökségek közül elsőként. A McCann Erickson Budapest két év alatt az első három magyarországi ügynökség közé küzdötte fel magát. 1992-től forgalma alapján az ország vezető reklámcégének számít. Hazai és nemzetközi ügyfélköre egyaránt kiterjedt. Forgalma ma már nagyobb mint a varsói és a moszkvai testvérvállalaté. Jelenleg százhatvanan dolgoznak a négy McCann-szervezetben. A McCann Budapest hagyományos tévé-, rádió-, köztéri és sajtóreklámokkal foglalkozik, míg az Universal McCann a hirdetési helyek tervezését és megvásárlását vállalja.

– Hogy lett Ön az egyik legjelentősebb világcég magyarországi képviselője?
– Alapvetően a véletlen segített, meg a nyelvtudás. Annak idején főleg azért mentem Drezdába egyetemre, hogy jól megtanuljak németül. S bár szerettem a közgazdaságtant, pályám végül másfelé vitt. Gazdasági újságíróként elmentem életem első és eddig egyetlen Újságíróbáljára. Ott találkoztam egy bécsi sajtóssal, akinek a szomszédjában lakott a McCann ottani képviselője. Vezetőt kerestek a magyarországi cég megalakítására. Így kerültem a képbe. Aztán a többfordulós meghallgatások végeztével rám bízták a vállalat vezetését.
– Mi csalogatta ide a McCann Ericksont 1987-ben?
– A piaci nyitás a reklámszakmában is fontos volt. Az amerikaiak látták, hogy külföldi ügyfeleik sorra települnek be Magyarországra. Azért igyekeztek megelőzni őket, hogy itt már gondos házigazdaként várhassák régi partnereiket.
– S hogy tudott Serényi János egyik napról a másikra világszínvonalon dolgozni?
– Az indulás hihetetlenül nehéz volt. Ahogy több millió honfitársamnak, 1988-ban még telefonom sem volt. Főnökeim ezt nem hitték el. Gondolták, azért nem adom meg a számomat, hogy ne zavarjanak éjszaka a hívásaikkal. Három fővel indultunk. Én voltam a nyomdász, a hirdetési felületvásárló, az ügyvezető és még sok minden. Napi 12-14 óra munkával beindult az ügynökség.  Sőt nyolc év után eredményesebbek lettünk, mint a bennünket létrehozó bécsi testvérvállalat. Nagy örömet okozott, amikor az osztrák kollégák meghívtak egy előadás megtartására. A McCann Budapest sikereinek „titkairól” érdeklődtek.

– Ön szakmai elnöke annak  a zsűrinek, amely a Magyarországon tevékenykedő cégek márkáit rangsorolja. Miért fontos a márkák minősítése?
– A márka a reklámszakma egyik központi eleme. Fontos a gyártónak, hiszen általa jelenik meg a meglévő vagy a remélt fogyasztója előtt. Fontos a vásárlónak is, hiszen segíti őt a számára megfelelő áru kiválasztásában. Sokféle érdek fűződik tehát ahhoz, hogy a márkaépítés bajnokait sokan megismerhessék, tőlük tanulhassanak.
– Önök nagyszabású kampányt kezdtek tavaly, hogy hazánkat belülről is megismertessék az európai gazdasági hatalmak középvállatainak képviselőivel. Miért fogtak bele?
– Az Európai Unióban működő közép- és kisvállalkozások mind többet és többet akarnak megtudni az új tagállamok gazdasági és jogi környezetéről. Az információk birtokában döntenek arról, hogy elindulnak-e térségünk felé. Mi pedig azt szeretnénk, ha Budapesten vernének tanyát, nem Varsóban vagy Prágában. Ezért Magyarországon sikeres vállalatok a mi szervezésünkben „házhoz mennek”. Félnapos konferencia keretében jól hasznosítható gyakorlati információkat adnak a külföldi üzletembereknek.

Élvonalbeli termékek, hozzáértő kezekben

A McCann Budapest 18 országban szervezi a MasterCard hirdetési tevékenységét. A közös sikert a márka óriási ütemű nemzetközi erősödése jelzi.

A General Motorsszal tizenöt éve kezdték az együttműködést. Nagy elismerés, hogy a GM már tizenhat országra szóló szervezőmunkát igényel a budapesti McCanntől.

A Pannonnal a televíziós és sajtóreklámok elkészítésében dolgoztak először együtt. Ma már a kommunikáció nagyon sok területén zajlik a rendkívül szoros együttműködés közöttük.

Dr. Serényi János (52) alapvégzettsége mérnök-közgazdász. Később újságírói, majd nemzetközi gazdasági szakértői diplomát szerzett. Doktori értekezését a Nemzetközi Valuta Alap és a Világbank tájékoztatási rendszereinek vizsgálatáról írta. Mintegy kétszáz gazdasági újságcikk szerzője. Éveken át a Magyarországi Harci Művészetek Szövetségének vezetésében tevékenykedett. Két könyvet, három képregényt írt karate témában. Közép-Kelet-Európában elsőként kapta meg az Európai Reklámügynökségek Szövetségének „A reklám szolgálatáért” elnevezésű kitüntetését.

Család: Feleségével még a gimnázumban ismerkedett meg. Két huszonéves gyerekük van. A fiú a pszichológia, a lány a média iránt érdeklődik.

Hobbi: A futball és az olvasás. Szereti nézni és űzni is a focit. Hetente mindig összejön a barátaival játszani. Itt is csapatjátékosként érzi igazán jól magát. A hétvégéket pedig olvasással tölti. Péntekenként átlagosan nyolcvan-kilencven lapot visz haza, s tévézés közben ezeket lapozza végig.

Autó: Opel Omegával jár. A General Motors az egyik ügyfelük, de nemcsak ezért szereti e márkát.

Utazás: Magánemberként nagyon szeret világot járni, de a „kötelező utazási gyakorlatokat” kevésbé kedveli.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!