Hírek

2004.12.30. 00:00

Lassult az autópálya-építési program

A most közzétett tervek szerint lelassul az autópálya-építési program. Jövőre még kilencven kilométer hosszúságú pálya és autóút építését ígéri a szaktárca. 2006-ban azonban már csak 55 kilométert haladnak előre az építők. Mindez azt jelenti, hogy bizonyos szakaszok a korábban megadott határidőig nem készülnek el.

Máté Balázs

[caption id="" align="alignleft" width="157"] Ha el is készül egy-egy szakasz, sokszor pótlólag kell elvégezni bizonyos munkákat
[/caption]Ami biztos, a kormányzati időszak végére a korábbi ígéretek ellenére egyes autópálya- és gyorsforgalmiút-szakaszok mégsem készülnek el teljes egészében.

Az M6/M56 jelzésű új út két éven belül valószínűleg nem éri el a déli országhatárt. A Dunaújváros és Szekszárd közötti pálya építését például 2007-ig el sem kezdik.

Ugyancsak ez a helyzet a gyorsforgalmi út Bólyt és a horvát határt összekötő részével is.

A hivatalos tervek szerint a kétszer kétsávossá fejleszthető gyorsforgalmi út Szekszárd és Pécs között vezető részét 2007-ben átadják, de ez sem biztos.

A probléma oka: ha lenne is pénz a beruházásra, az előkészítés  még szinte sehol nem tart. Sem a régészeti feltárásokhoz, sem a kisajátítási eljárásokhoz nem láttak még hozzá. Így aligha képzelhető el, hogy egy éven belül elkezdődjön a munka.

A várakozásokkal ellentétben az M7-es sem készül el a közel-
jövőben teljes egészében. 2005-ben ugyan a tervek szerint átadják a Balatonszárszó–Ordacsehi közötti szakaszt, egy évvel később pedig a Zamárdit Balatonszárszóval és a Nagykanizsát Becsehellyel összekötő részt.

A hiányzó kilométerek azonban csak később következhetnek.
Nagyjából hasonló a helyzet az MO-s körgyűrűvel is. 2006-ra ígérik az érdi, nyolc kilométer hosszúságú aszfaltcsík, 2007 végére pedig újabb közel hetven kilométeres táv átadását. Viszont egyes szakaszok terve mellett a szaktárca közleményében csak az „előkészítés alatt áll” megjegyzés áll. Ez vonatkozik az északi terület több mint három kilométeres részére, illetve az érdi tetőt összekötő távra. Az átadásnak tehát nincs konkrét dátuma, miként az új dunaújvárosi híd építését illetően sincsenek konkrétumok.

A gazdasági minisztérium szerint ugyanakkor 2005-ben elkészül az M5-ös Kiskunfélegyháza–Szeged közötti ötven kilométeres része. Szintén a jövő évben átadják a 4-es főút Vecsést és Üllőt, valamint a Debrecent és Nyíregyházát elkerülő szakaszát.
Két év múlva, 2006-ban avatnák az M3-as Görbeháza és Nyíregyháza közötti részét.

Ugyancsak abban az esztendőben készülhet el a 6-os út Dunaújvárosig. Így a kormányzati időszak záró évében ötvenöt kilométer új út épülhet az országban összesen.

Kész és tervezett pályák

Antall–Boross-kormány: 88 kilométer

Horn-kormány: 98 kilométer

Orbán-kormány: 82 kilométer

Medgyessy-kormány: 129 kilométer*

Gyurcsány-kormány: 240 kilométer (terv)

* Ebből 40 kilométer autóút. (Medgyessy Péter 800 kilométer autóút és autópálya építését ígérte, s további 400 kilométer megkezdését.)

Az útépítés feltételei

1. Előzetes környezeti hatástanulmány

2. Nyomvonal rendelettel való kijelölése

3. Részletes környezeti hatástanulmány

4. Kisajátítási eljárás lebonyolítása

5. Előzetes régészeti feltárás, leletmentés

6. Építési engedély

Politikusok mondták

Csillag István volt közlekedési miniszter

„Ebben a ciklusban elkezdődik, sőt, be is fejeződhet

az M6-os út építése. A tervek szerint egyszerre kezdik a 6-os út építését Budapest, illetve a déli határ irányából.” (Dunántúli Napló, 2002. november 15.)

Kovács Ferenc helyettes államtitkár

„Az M6/M57-es jelzésű út Dunaújvárosnál nem áll meg. Pécset 2007-ben érheti el az új út, az építkezés pedig már 2005-ben elkezdődhet.” (Dunántúli Napló, 2004. május 6.)

Medgyessy Péter, volt miniszterelnök

„A ciklus végére több mint 800 kilométer autóút és autópálya lesz az országban, további mintegy 400 kilométer autóút és autópálya építése lesz folyamatban.” (MTI, 2004. május 25.)

„Az M6-os autópálya Budapest és Dunaújváros közötti szakasza 2006-ra készül el, 2008-ra pedig kiépül az összeköttetés Pécs és Budapest között.” (Magyarország.hu, 2004. március 6.)

Kóka János közlekedési miniszter

„Jövőre a koncessziós tendereken kívül hetvenötmilliárd forintot fordít

az állam autópálya-építésre és -fejlesztésre.” (Figyelőnet, 2004. november 5.)

„A tervek szerint 2009-re Budapestet autópálya köti majd össze Rijekával”. (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapja, 2004. december 16.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!