Hírek

2004.11.22. 01:19

Christl Kozanda szenvedélyes vásárlónak tartja magát

Az osztrák hölgyet, Christl Kozandát (50) a reklám- szakmában Magyarországon a legsikeresebb szaktekintélyként tartják nyilván: ő az amerikai TBWA reklámügynökség budapesti főnöke.

Peter Balsiger

[caption id="" align="alignleft" width="248"] A TBWA főnökasszonya kiemelten figyel a lelkes, munkahelyükre szívesen bejáró, és az ügyfelek részéről megbecsült munkatársakra. Őket anyagilag is megkülönböztetetten kezelik.
[/caption]Budapest nyugati részén épült elegáns villában készíti 35 munkatársával közösen a Heineken, a Tschibo, a Média Markt és más közismert cégek reklámjait.

Tizenhárom éve ingázik Budapest – „szeretem ezt a várost” – vallja –, és bécsi otthona között, ahol a hétvégeket szokta tölteni. A magyar nyelvet egyre jobban érti. „Csak a beszéddel vannak még gondok” – teszi hozzá.

– Hogyan készítik a reklámokat Magyarországon? Milyen fogyasztásbeli eltérések mutatkoznak a nyugathoz képest?
– Úgy gondolom, hogy Magyarországon teljesen más szempontok uralkodnak, mint nyugaton. A magyarok sokkal megfontoltabb fogyasztók, mint a nyugat-európaiak vagy a lengyelek. Itt nem lehet eladni a presztízs és a hírnév segítségével. Vágyakoznak ugyan a magyarok a nyugati presztízsmárkák után, de nem ezek alapján döntenek. Többségük csak azt veszi meg, amit tényleg megengedhet magának. A vásárlás előtt pontosan tájékozódnak a termékkel kapcsolatban. Általában még mindig a hazai márkákat részesítik előnyben, bár ezekből egyre kevesebbet kínálnak Magyarországon.
– Saját magát milyen típusú vásárlónak tartja?
– A szenvedélyes kategóriába tartozom, de alapvetően a minőség alapján döntök. Vásárlás előtt viszont szívesen derítek fel mindent a kiszemelt termékek eredetéről, és kedvelem a hozzájuk fűződő történeteket. Kíváncsi vagyok.
– Elképzelhetőnek tartja–e, hogy hamarosan a magyarok is „a minőség alapján” fognak dönteni a vásárláskor?
– Mostanában számos magyart látni Bécsben. Sokat ugyan nem vásárolnak, de azonosulnak az ottani életstílussal, igyekeznek kitalálni, hogy mi a trendi és mi a divatos. Megfigyelik, hogyan öltözködnek az osztrákok, és kíváncsiak a „beavatottak tippjeire is”. A felzárkózás tehát már megkezdődött, és jó úton vannak.

– Változott-e valami Magyarországon az EU-ba történt belépésünk óta?
– Nem mondanám. Minden olyan, mint korábban, csak a határon gyorsabb az átjutás.
– Mi áll az ön és a budapesti cég sikerének hátterében? Különösen annak fényében, hogy a reklámszakmában igencsak követhető egy-egy termék értékesítésében a reklám hatékonysága.
– Úgy vélem, azért lehetünk már régóta sikeresek, mivel állandóan mozgásban vagyunk. Folyamatosan változtatunk valamin. Szeretem ugyan az állandóságot, de ez ma már nem időszerű. Kiemelten figyelek a motivált, munkahelyükre szívesen bejáró és az ügyfelek részéről megbecsült munkatársakra. Velük szemben nem fukarkodok a dicsérettel. A vállalat érdekében a legtöbbet nyújtókat pedig anyagilag is kiemelten ismerjük el. Az persze természetes, hogy ügyfeleink számunkra a legfontosabbak, őket azonban a dolgozók követik, és csak ezután jöhetnek a részvényesek.
– Milyen típusú vezetőnek tartja magát?
– Kifejezetten csapatjátékos vagyok. Semmiben sem döntök egyedül, mindent egyeztetek a munkatársakkal. Sőt senkitől sem válok meg anélkül, hogy előzetesen ne beszélném meg az ügyet a többiekkel. Ennek eredményét az mutatja, hogy a világszerte működő TBWA-cégeknél végzett felmérés szerint a budapesti irodában dolgozók a legelégedettebbek munkahelyükkel.
– Ez miben nyilvánul meg a hétköznapokban?
– Az összetartást és a jó hangulatot jelzi, hogy néhány dolgozónk rendszeresen nyaral együtt Horvátországban. Az ügynökségnek saját punkzenekara is van: az egyik reklámszövegíró énekel, két kreatívigazgató pedig gitározik. Őrült hangosak, egészen bevadulnak zenélés közben. Nyilvánosság előtt még nem léptek fel, de igyekszem megszervezni, hogy zenélhessenek az egyik osztrák klubban.

– Szabadidejében mi tudja igazán kikapcsolni? Hova jár nyaralni?
– Többnyire az ausztriai gyógyüdülés mellett döntök és olyan helyre utazom el, ahol senki sem szól hozzám.
Erre van szükségem a kikapcsolódáshoz. A mozgalmasságból fiatalabb koromban kivettem a részemet. Élvezem az idősebb kort is. Az évek előrehaladtával egyáltalán nem érzem magam hátrányosan megkülönböztetve, és nem is titkolom el, hogy mennyi idős vagyok.
Érdeklődöm a művészetek és a buddhizmus iránt. Képeket, kerámiákat, porcelánt gyűjtök. Szívesen hallgatok zenét, pél- dául Händel „Vizizenéjét”, Mozart „Don Giovanniját” vagy olasz kantátákat. De a rock és a hipp-hopp terén is kiismerem magam, és a fehér bőrű rapper, Eminem nagy rajongója vagyok.

Névjegy

Christl Kozanda, az amerikai TBWA reklámügynökség budapesti főnöke keményen megküzdött a sikerért. Lányát egyedül nevelő anyaként karrierje kezdetén éjt nappallá téve dolgozott. Volt fordító, újságíróként filmsztárokról vagy jövendőmondókról cikkezett, forgatókönyvet írt reklámfilmekhez, dolgozott rendezőasszisztensként és fényképészi végzettséget is szerzett. A reklámszakmában 28 éves korában indította el karrierjét. Gyors sikerét magyarázza, hogy Christl Kozanda előtt világossá vált, csak akkor válhat szakmája szenvedélyévé, ha felismeri saját adottságait. A lányom volt mindig a legfontosabb az életemben – vallja –, s ez még ma is így van. Csodálatos teremtés. Amikor még kicsi volt, borzasztóan nehéz időszakot éltem át. Esténként, lefektetés után még órákon át kellett dolgoznom.

Autó

Audi A 6. Hétvégeken Bécsbe utazik vele.

Hobbi

Műgyűjtés, legszívesebben Händel „Vízi zenéjét” vagy a rapper Eminem-et hallgatja, és a buddhizmus iránt is érdeklődik.

Szabadság

Legszívesebben ausztriai gyógyüdülőbe, olyan helyre utazik, ahol senki nem zavarja.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!