Balesetveszélyes lehet

2024.04.29. 09:07

Kiderült, kinek való a négyévszakos abroncs

Ismét beköszöntött a nyár, így nem érdemes tovább várni a téli abroncsok cseréjével. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat és szempontokat a nyárigumi szett kiválasztásához, de a négyévszakos abroncsokról is ejtünk pár szót.

Kemma.hu

Téli, nyári, négyévszakos abroncs? Ha az első kettőben gondolkodunk, akkor a csere első és legfontosabb indoka talán, hogy a téli gumik melegben gyorsan kopnak, ami egyértelműen rontja a gépkocsik stabilitását, sőt hatással van a fogyasztásra, arról nem is beszélve, hogy mennyire balesetveszélyes lehet, hiszen a rosszabb tapadás miatt a fékút is megnő. 

Ismét beköszöntött a nyár, így nem érdemes tovább várni a téli abroncsok cseréjével. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat és szempontokat a nyárigumi szett kiválasztásához, de a négyévszakos abroncsokról is ejtünk pár szót.
Téli, nyári, négyévszakos abroncs? Mondjuk a legfontosabb tudnivalókat
Fotó: Pusztai Sándor / Forrás: Szon.hu

Autónk nyári felkészítésének ebből adódóan a legfontosabb része a gumik cseréje. A szakemberek szerint, bár április van, elérkezett a gumicsere ideje, egyedül azoknak érdemes még várni vele, akik olyan külföldi helyre tartanak (például síelni), ahol hidegebb idő, esetleg hó van. A szakemberek kiemelték, hogy a legjobb, ha mind a négy felnit egyszerre cseréljük, hogy közel azonos legyen a kopás mértéke, és körülbelül tízezer kilométerenként érdemes az elsőket a hátsókkal megcserélni, erre pedig kiváló lehetőség a szezoncsere. Fontos, hogy minden felhelyezés előtt nézessük át szakemberrel az abroncsokat, hogy nincs-e rajtuk sérülés.

Mit ír elő a KRESZ?

A KRESZ is előírja, hogy milyennek kell lennie a profilmélységének. Egy nyári abroncs minimális profilmélysége 1,6 milliméter lehet, tehát 2 milliméternél kisebb profilmélységű abroncsot már nem illik visszaszerelni, de igazából ennek a többszöröse az, ami ajánlott. Szakértők szerint az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.

Azt is fontos tudni, hogy az abroncsok csak a gyártástól számított 5-6 évig megfelelő minőségűek, utána keménnyé, rideggé válik az anyaguk – ez pedig rontja a tapadást –, és apró repedések jelennek meg bennük. Ráadásul a frissebb fejlesztésű abroncsok mindig jobb teljesítményre képesek, általában nagyobb a hatótávolságuk, halkabbak, és a kisebb gördülési ellenállásuk miatt a fogyasztást is csökkentik.

Melyiket vásároljam meg?

Tény, hogy hatalmas a választék a piacon, így nem könnyű feladat kiválasztani a számunkra legideálisabb abroncsokat, de legalább a termék árak összehasonlítása megkönnyíti a helyzetünket a netes keresőoldalak segítségével. Érdemes szem előtt tartani, hogy bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen nevű távol-keleti importból származó abroncsokat ne vásároljunk, de jó választás lehet egy-egy nagy gyártó olcsó, „budget” márkájának az abroncsa, amely sokszor az egy generációval korábbi prémium gumi mintázatát kapja meg.

Kockázatos használt abroncsot is venni, még akkor is, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak a gumik, nem túl idősek és kopottak. Az ilyen abroncsoknak belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, bár erre viszonylag kicsi az esély.

A szakemberek is szívesen segítenek az új abroncsok kiválasztásban, emellett az autós lapok, autóklubok által készített friss gumiteszteket is átnézhetjük, és az ajánlott gumik közül azt érdemes választani, amely abban a tulajdonságában jobb az átlagnál, ami számunkra lényeges.

Kinek való a négyévszakos abroncs?

Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatója a közelmúltban arról beszélt, hogy a négyévszakos abroncsok szegmense évek óta dinamikus növekedést mutat: egyre tekintélyesebb szeletet hasít ki az értékesített gumik piacából nemcsak hazánkban, de egész Európában is. 

– Ennek egyik oka az időjárási viszonyok átalakulásának köszönhető: az egyre melegebb és egyre hosszabban tartó nyarak, illetve az enyhe telek egyértelműen megváltoztatták a végfelhasználók szokásait az abroncshasználatot és -cserét illetően. A négyévszakos gumik térnyerése ebből a szempontból szinte borítékolható volt, valamint a jövőre nézve is arra számíthatunk, hogy a négyévszakos kategória tovább növekszik a magyar piacon – részletezte az igazgató, hozzátéve, hogy a négyévszakos gumiabroncsok optimális mértékben ötvözik a nyári, illetve a téli abroncsok jellemzőit, így kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak különböző időjárási körülmények között – például száraz, meleg aszfalton és nedves, enyhén havas úton egyaránt. 

A Bridgestone-vezér szerint a négyévszakos gumiabroncsok használata elsősorban olyan sofőröknek javasolt, akik mérsékelt éghajlati viszonyok között vezetnek, ahol az extrém hideg és hó nem jellemző. Ideális választás lehet azok számára is, akik városi vagy elővárosi környezetben közlekednek, illetve akik nem vezetnek rendszeresen nagy távolságokat. A hiteles autógumitesztek alapján ma már bizonyosan kijelenthető, hogy a jó minőségű, prémium négyévszakos abroncsok megbízhatóan és hatékonyan működnek – természetesen nem helyettesítve a különösen extrém időjárási körülményekre kifejlesztett, dedikált téli/nyári abroncsokat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában