2018.01.29. 09:10
Újra teljes gázzal pörög a használt autók piaca
Rekordforgalom volt tavaly a magyarországi használtautó-piacon, azonban számos idős négykerekűt értékesítettek. Mint megtudtuk, Tatabányán is felpörgött a használt gépkocsik iránti kereslet 2017-ben.
A használt autó vásárlásánál érdemes minden részletre alaposan odafigyelni
Fotó: Mazán Tibor
Hazánkban 2017-ben 688 ezer használt gépjármű átírását regisztrálták a hatóságok, ez csaknem 11 százalékos növekedés 2016-hoz képest. Figyelemre méltó, hogy a magyarországi gépjármű- park átlagéletkora ma már meghaladja a 14 évet.
![](https://cdn.kemma.hu/2021/12/UgRXrE7ii0Oy4I2w49ztHHFEte3sOliDGtoR8YpMdSQ/fill/1470/980/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2U4ZGE1NDZjNmRkNzQwMjU4MDk2YjA1MDBjYzYzODEx.jpg)
Fotós: Mazán Tibor
– Mi is megéreztük a növekedést, rekordévet zártunk tavaly. 20,4 százalékkal több új autót értékesítettünk, mint 2016-ban, a használt járműveknél pedig mintegy 30 százalékos volt az emelkedés. Idén további növekedést várunk. A Volkswagen, a Skoda, az Audi és a Seat a legkelendőbb nálunk – fogalmazott lapunknak Zsoldos Lajos, a Porsche Inter Auto Hungaria Kft. tatabányai telephelyének márkakereskedés-vezetője.
Mint mondta, az új autók esetében a növekedés oka, hogy a környék ipari parkjának közép- és felsővezetői körében emelkedett a kereslet az ilyen gépkocsik iránt, valamint visszatértek a lakossági ügyfelek is. A használt járművek száma pedig azért is nő, mert az emberek egy része a válság után „fél” a hitelektől, ezért már nem szívesen vesz új autót, ha nem engedik meg az anyagi lehetőségei.
Trükkök garmadáját alkalmazzák
A „dörzsölt” eladók számos visszás trükköt alkalmazhatnak, mellyel az értékesíteni kívánt autó állapotát jobbnak lehet láttatni. Zsoldos Lajos ezek közül a kilométeróra visszatekerését (melyet a törvény hazánkban büntet), az alváz átfestését és a kormány újrabőrözését említette. Ezekkel el lehet érni, hogy a gépjármű első pillanatra szépnek látszódjon.
– Egy magánember nem feltétlenül hord magánál például rétegvastagság-mérőt, mellyel meg tudja állapítani, hogy az autót nem festették-e újra korábban törés- vagy egyéb kár miatt – szögezte le Zsoldos Lajos.
A szakember hozzátette: azt javasolja, hogy a nem elég gyakorlott autóvásárló vigyen magával hozzáértő személyt a járművételhez.
Figyelemre méltó, hogy 2017-ben csaknem 37 ezer, tizenöt évesnél idősebb autót helyeztek forgalomba és a külföldről behozott járművek 61 százaléka is tíz évnél öregebb volt. Ennek kapcsán Zsoldos Lajos kiemelte: a magyar gépjárműállomány egyre inkább elöregszik, az említett hitelek miatti fenntartások miatt is.
– Ezekre a kocsikra van leginkább fizetőképes kereslet. Vannak újabb autók is kint, azt is behozhatnák, hiszen egyszerűbb „regadó” és vámszabályok vonatkoznak ezekre, mivel környezetkímélőbb a motorjuk – mondta a márkakereskedés-vezető.
Kérdésünkre, miszerint mi kell ahhoz, hogy a járművek átlagéletkora csökkenjen, a szakember úgy fogalmazott: érdemes megfontolni a hitelfelvételt az autóvásárláshoz is, hiszen a jegybanki alapkamat még sosem volt olyan alacsony, mint manapság. Emellett a belföldi autóvásárlást lehet ösztönözni azzal, ha a járműbehozatalt erőteljesebben szabályoznák.
– A regisztrációs adót csökkentették, ezért ha valaki behoz egy járművet kintről, minimális teher megfizetésével lehet forgalomba helyezni egy „roncsot”. Lesz olyan, aki azt mondja, hogy inkább átülök egy Suzukiból egy Passatba – csak épp nincs jó állapotban a gépkocsi – hangoztatta Zsoldos Lajos.