2017.10.21. 15:00
Indul a vitorlásvilág legnagyobb showja
Ha emlékeznek még, hogy mekkora felhajtás övezte 2016-17-ben a Vendée Globe-ot, azt nyugodtan beszorozhatják akár öttel – ennyivel lesz hangosabb a világsajtó a VOR-tól.
Leg Zero, Around the Island Race. Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 02 August, 2017
Forrás: Ainhoa Sanchez
Fotó: Volvo Ocean Race
Sosem volt még olyan szoros a Volvo Ocean Race mezőnye, mint amilyen a 2017-18-as sorozat október 22-i rajtjára gyűlt össze a spanyolországi Alicante előtt. A hét csapat legénységében tucatnyi olimpikont, Amerika Kupa-, Sydney-Hobart és VOR-veteránt találhatunk. És minden korábbinál több látványosság és nagyobb médiafigyelem jellemzi az immár 44 éves múlttal rendelkező Földkerülőt – olvasható a Vitorlázás Magazinban.
![](https://cdnkpi.mediaworks.hu/2021/09/WYdufEIVpA7zhpD1DUB90h22uHlGigZTRnI-N0t_yIQ/fill/660/440/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzcwMTQ0ZjYxZGY5YjRhNGViZTRhMWQxMDMxZWRjNWU1.jpg)
A verseny jellege nem változott a mostani, tizenharmadik kiadásra, vagyis a csapatok a Spanyolországi Alicantéból indulva 10 állomást érintve kerülik meg a Földet a hollandiai Hágában fejezve be a sorozatot. A 11 nyílt tengeri etapot 10 kikötői futam színesíti. A 2017-18-as versenyen is az előző sorozatból jól ismert, teljesen egyforma VO65-ös hajókkal küzdenek a csapatok. Minden máson változtattak azonban a szervezők – többnyire a még látványosabb és izgalmasabb show érdekében. Egyértelműen ezt a célt szolgálja az, hogy a csapatok tagjai maguk is posztolhatnak a közösségi média oldalain, illetve a legénység összeállítását szabályzó irányelvek, amelyek arra ösztönöznek, hogy minden csapatban legyenek hölgyek is. Ezt úgy érték el, hogy meghatározták:
a legénység hét főből állhat, ha minden tagja férfi, 8-9 fős lehet, ha 1 vagy két nőt, 10 tagú, ha 5 férfit és 5 nőt, vagy 11 tagú lehet, ha csak nőket tudhat a soraiban.
Még el sem kezdődött a hivatalos verseny, de már elkezdődött a hírverés, hiszen a csapatok máris számos alkalommal megmérkőzhettek egymással. Augusztus elején például az egész mezőny nekivágott a Rolex Fastnet futamnak – amelyen a Dongfeng végzett az élen a MAPFRE előtt. A következő alkalommal azonban pont fordítva alakult a sorrend a két éllovas között, hiszen a VOR majdani végeredménye szempontjából ugyan tét nélküli, de már hivatalos rendezvénynek számító Leg Zerón a spanyolok visszavágtak a kínaiaknak.
![](https://cdnkpi.mediaworks.hu/2021/09/EREzK0q_ksvVly7qVdkw_n9gz0VerI7BNzLfwXwomZY/fill/500/281/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc5Zjc2NjE0NDM3NzRhZTI4MzFjYzE5NmI2MDVhMDQ0.jpg)
VOR: Riválisok egymás ellen
Újdonság a Volvo Ocean Race 2017-18-as kiadásában az is, hogy 2008 óta először kerülhetett újra sor a csapatok közös edzésére – önkéntes alapon. Vagyis azok, akik kíváncsiak voltak arra, hol tart a felkészülésük egy másik gárdához képest, edzőversenyeken mérhették össze az erejüket.
Ugyanakkor persze kockázata is volt a dolognak – hiszen az ellenfelek is lehetőséget kaptak rá, hogy legalább részben kiismerjék a vetélytársukat.
„Ez egy játék. Kockázatos, de ha nem veszel részt benne, akkor veszítesz”
– fogalmazott a közös edzések problémakörével kapcsolatban Charles Caudrelier, a Dongfeng skippere.
A páros gyakorlás különösen a MPAFRE és a Dongfeng esetében volt érdekes játszma, hiszen ez a két csapat végzett az élen a sorozat elő-versenyének számító Leg Zerón és a Rolex Fastneten is.
Kötelező szerviz
Minden VOR-hajót kiemeltek a vízből szeptember 18-án Lisszabonban, hogy a hivatalosan Assembly Period nevű program során alaposan átvizsgálják őket a Volvo Ocean Race hivatalos javítóműhelyében. A verseny sajtóoldala a sorozat hátterében álló autómárkára erősen utalva úgy fogalmazott ezzel kapcsolatban, hogy a kötelező átvizsgálás a VO65-ösök esetében lényegében ugyanaz, mint amikor a tulajdonosnak 50 ezer kilométernél szakszervizbe kell vinnie a Volvóját. Persze azért a dolog a Volvo és a VOR közötti kapcsolatának kiemelésében játszott nyilvánvaló média-értékén kívül valódi jelentőséggel is bír. Az idén január-február folyamán átadott, tavasszal már javában tesztelt és használt hajók némelyike (az előző autós példára visszautalva) akár 50 000 kilométert is megtehetett már. Ráadásul ezt a hatalmas úszásteljesítményt nem csak szép időben cirkálva gyűjtötték össze, hanem olyan viharos körülmények között, mint amilyenek az augusztus eleji Leg Zerót jellemezték.
![](https://cdnkpi.mediaworks.hu/2021/09/K3qY-720JWaEU5d4uF9UZ2yIFSFgcpwhwbnf0FTcFJA/fill/768/524/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2RmZTAxYWRiZmI0YTQ3OWI4MGNhODFhMTQ1MmRmMDYw.jpg)
Az átvizsgálás során minden hajóról leszerelték az árbocot, hogy milliméterről-milliméterre szemügyre vegyék, nincsenek-e hajszálrepedések rajta. Ugyanilyen alapossággal vizsgálták meg a kiel rögzítési pontjait és az összes szerelvényt, valamint az akkumulátorokat is. A rajt után a legközelebbi szervizpont Fokvárosban lesz – addig több mint 9000 tengeri mérföldet kell hibamentesen kibírniuk a hajóknak.
Sztárok, veteránok, olimpikonok a mezőnyben
A holland zászló alatt futó AkzoNoble csapat a 2017-18-as VOR-mezőny új szereplője. Ők az egyetlenek, akik vadonatúj hajóval vágnak neki a versenynek. A csapatban három korábbi VOR-győztes is található, és aki nem ment még ezen a versenyen, az is bizonyított máshol – például a brazil Matine Grael, aki a riói olimpián aranyérmet szerzett 49 FX-ben. A 26 éves sportoló az ötszörös aranyérmes Torben Grael lánya, aki most apja híres Ericsson 4 csapatának három tagjával vállvetve küzdhet a győzelemért. A csapatot erősíti a szintén brazil Joca Signorini (szintén olimpikon) és Jules Salter sztár-navigátor is.
A MAPFRE legnagyobb ágyúja például Louis Sinclar, az Amerika Kupás Oracle Team USA grindere. Ugyancsak az Amerika Kupán versenyzett legutóbb a Team Brunel vezetője, Peter Burling, aki a Bermudán harmadik helyig jutó svéd gárdát irányította. Burling nem csak az AC-n jeleskedett, hiszen olimpiai aranyérmes is. Ha a VOR-on is diadalmaskodna, akkor ő lenne az első olyan vitorlázó, aki mindhárom osztályban nyerni tudott. Csapatát erősíti a kétszeres VOR-győztes Abby Ehler és a legendás navigátor, Andrew Cape is, aki immár a hetedik alkalommal tagja a mezőnynek. Cape először az 1993-94-es versenyen indult, 2005 óta pedig minden sorozaton jutott neki hely valamelyik hajón. „Azért vagyok itt, mert élvezem a versenyzést, de végső soron persze jó lenne már nyerni” – fogalmazott a navigátor, aki hét nekifutás után nyeretlen még. A Team Brunel tagja Juanpa Marcos is, aki igencsak sikeres felkészülési időszakot tudhat maga mögött, hiszen szeptember elején Newportban megnyerte a J-osztályos világbajnokságot.
Az előző VOR női csapatának vezetője, Dee Caffari a hosszú nevű (egy ENSZ-program által támogatott) Turn the Tide on Plastic csapat élén tért vissza, és sorra igazolja a gyengébbiknek tartott nem legerősebb húzóneveit. Legénységének tagja például a riói olimpiai ezüstérmes ír Annalise Murphy és a különböző nyílt tengeri versenyeken összesen mintegy 70 000 mérföldet teljesítő új-zélandi Bianca Cook. Liz Wardley neve még ismerősebben csenghet, hiszen az Amber Sports Too fedélzetén 2001-02-ben, majd 2014-15-ben a csak hölgyekből álló SCA csapat tagjaként már két VOR-on is részt vett. Ezen kívül ő nyerte az 1999-es Sydney-Hobart versenyt (bár már az előzőn is nagy feltűnést keltett, amikor 19 évesen skipperként állt rajthoz az embert próbáló viadalon).
Csapatok és kapitányok:
Team AkzoNobel
Simeon Tienpont
Dongfeng Race Team
Charles Caudrelier
MAPFRE
Xabi Fernández
Vestas 11th Hour
Charlie Enright
Sun Hung Kai/Scallywag
David Witt
Turn the Tide on Plastic
Dee Caffari
Team Brunel
Bouwe Bekking
Borítókép: Volvo Ocean Race / Ainhoa Sanchez