Csalás

2024.04.29. 17:35

Egy élet munkája veszett oda: majd' 15 milliót csaltak ki egy nőtől telefonon

Az egyre elterjedtebb, online térben elkövetett vagy banki hívásnak álcázott csalások kapcsán sokan azt gondolják, hogy elég ismerettel rendelkeznek a témában ahhoz, hogy ne válhassanak áldozattá. Azt hiszik, hogy ez csakis mással történhet meg, velük ez nem fordulhatna elő. Ez azonban óriási tévedés.

Kemma.hu

Elképesztő történetet osztott meg Facebook-oldalán a Komárom-Esztergom vármegyei rendőrség, amellyel az online és telefonos csalások veszélyeire szeretnék felhívni a figyelmet.

A sztori főszereplője Éva, aki az ötvenes éveinek elején jár. Egy Komárom-Esztergom vármegyei kistelepülésen él és a szomszédos vármegyében dolgozik, vezető beosztásban. Felsőfokú végzettséggel rendelkezik, tájékozott a világ dolgaiban. Az élete 8 hónappal ezelőtt fenekestől felfordult. Telefonon felhívta őt egy álbanki ügyintéző, aki megszerezte a bankszámlájához történő hozzáférését és leemelte róla a rajta lévő 14,5 millió (!) forintot. A pénz összegyűjtése 10 évébe telt és mindössze egy óra elegendő volt ahhoz, hogy elveszítse. Éva világát alapjaiban rengette meg ez az esemény. Mint mondja, megrendült az emberekbe vetett bizalma. Ahogyan fogalmazott: nem csak a pénzét vették el tőle a csalók, hanem a jövőjét, az álmait, az emberekbe vetett bizalmát is. 

Éva beengedett bennünket az otthonába. Megmutatta azt a kályhát, amit ki kellett volna cserélni a megtakarított pénzből. Körbevezet a házon, így láthatjuk, milyen apró trükkökkel rejti el az omladozó falat az előszobában, amely helyreállítására szintén nincs pénze. Korábban a háza ajtaját sem zárta, úgy gondolta, nincs félnivalója, vele nem történhet baj. 

Értékválság. Ezt a kifejezést a beszélgetésünk alatt számtalanszor megemlíti. A csalók a pénze mellett az emberekbe vetett hitét, optimizmusát is elvették. Ahogyan a 14,5 millió forintját, ezeket sem kapja már vissza. 

A telefonos csalás részletei

Éva kálváriája egy pénteki napon kezdődött. A többi munkanaptól eltérően ezen a pénteken később indult munkába. Éppen vezetett, úton volt a munkahelyére, amikor megszólalt a telefonja. Utólag azt mondja, a hibát akkor követte el, amikor felvette az ismeretlen számot. Azóta soha nem tesz ilyet, mindig leellenőrzi, ki van a vonal túlvégén, emellett vezetés közben nem veszi fel a telefont. Hogy miért? Mert nem tud teljes mértékben a beszélgetésre koncentrálni. 

Az ismeretlen telefonáló azt állította, hogy Éva számlavezető bankjának biztonsági tanácsadója. Elmondta, hogy Éva számlájáról több gyanús utalást is indítottak és a közreműködését kérte, hogy ezeket meg tudják állítani. A közel egyórás beszélgetés során Éva számos ellenőrző kérdést tett fel a telefonálónak, aki egyiktől sem jött zavarba. Minden kérdésére, felvetésére összeszedetten, határozottan válaszolt. A hangja magabiztosságot sugárzott. A sértettben ugyan felmerült többször is, hogy talán csalással áll szemben, de a vonal túlvégén lévő hang biztosította róla, hogy nem így van. A telefonhívás többször megszakadt, míg Éva autózott, de a férfi kitartóan, minden alkalommal visszahívta. A beszélgetést követően Évát sokkolta a felismerés: a számláján lévő összes pénze, az éveken át gyűjtött megtakarítása eltűnt. Azonnal a bankba sietett, majd megtette a rendőrségi feljelentést, de a pénz eltűnt, nem lehetett mit tenni. 

Hogy mit csinálna ma másként? Nem venné fel vezetés közben a telefont. Nem hinné el, hogy a bank ilyen ügyben telefonon tárgyal az ügyfelekkel. Nem tartaná egy számlaszámon a megtakarítását. A sok feltételezés azonban már vajmi keveset ér. Az idő kerekét visszaforgatni nem lehet, de a jövőre nézve levonhatóak fontos tanulságok. 

Amikor a rendőrség megkereste Évát az interjúfelkéréssel, nem vette fel a telefont. Küldött egy sms-t, ők pedig válasz sms-ben azonosították magukat, ezután vették fel vele a kapcsolatot. A találkozót az otthonába szervezték le. Mielőtt megérkeztek, Éva rájuk keresett az interneten, hogy biztos az egyenruhások jelennek-e meg nála a megbeszélt időpontban. Amikor ezt meséli nekik, könnybe lábad a szeme. Mint mondja, ez az eljárás teljesen ellentétes a neveltetésével, a személyiségével. Őt úgy nevelték, hogy bízzon az emberekben, segítsen másokon, és egész eddigi életét ezen elvek szerint élte. 

Éva története csak egy a sok közül. Minden eset egy-egy személyes tragédia, amely a csalók áldozatául esett sértettek sok esetben a sok év alatt nehezen összekuporgatott megtakarításukat vesztették el. De az anyagi veszteség ténye talán eltörpül a mellett az érzelmi teher mellett, amit Évának és sok más sorstársának kell cipelnie a bűncselekményt követően. 

A rendőrség a végén megjegyzi: 

Éva történetének bemutatásával céljuk, hogy megmutassák, bárki válhat álbanki telefonhívás vagy kibertérben elkövetett csalás áldozatává.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában