2016.11.03. 16:59
Ez az ország egyik leggyönyörűbb kerékpárútja
Immár csaknem negyven kilométeren át bicózhatunk Tatabányától a Dunáig – nem is akármilyen környezetben. Az Által-ér völgyében kiépített kerékpárút sokakat csábított kerékpárra. A nagyratörő tervek szerint a két kerék szerelmesei hamarosan még messzebbre is tekinthetnek a nyeregből: észak felé Komáromon át a Csallóköz néhány települése már elérhető, amely csatlakozik majd az EuroVelo6 hálózathoz. A másik irányban, Oroszlány és Majk felé is hamarosan felfedezhetőek lesznek a települések bicóval. Aláírás már van.
A fejlesztések valóban nem állnak meg sem az ország, sem a megyehatárnál: az érintett települések első emberei már aláírták a megállapodást, amely megteremti a kereteit és pályázati lehetőségeit a Tatabánya-Oroszlány- Majk közötti szakasz kiviteli terveinek elkészítéséhez. A három település összefogásával épülő, 16 km-es kerékpárúton Oroszlánytól egészen a Dunáig lehet majd kerékpározni az Által-ér mentén, kicsivel több mint kilométeren át. A tatabányai, 4,2 kilométeres szakasz külön forrásokból épülhet meg – hogy a megyeszékhely kerékpáron is legyen elérhető ebből az irányból is.
A fejlesztések újabb lehetőségeket is nyitnak: az Által-ér völgye az ország egyik legvonzóbb ökoturisztikai központja lehet, amely újabb szolgáltatások és munkahelyek létrejöttével is járhat. Ennek máris vannak kézzelfogható nyomai: Tatán például, két kerékpárkölcsönző felállítását tervezik, az egyiket az épülő sportcsarnok mellett, a másikat az ökoturisztikai központnál: az Öreg-tó forgalmas helyén lévő bázis máris Tata egyik fontos mozgáscentrumává vált.
Edina Budapestről jött a vizek városába, hogy néhány napot pihenjen a festői környezetben: és mint igazi sportember, a kerékpárt is elhozta magával. Mint mondja, nem először jár Tatán: barátaival már körbebiciklizte a várost, és eljutottak Dunaalmásig, onnét Komáromon át Győrig. A kis társaság korábban körbekarikázta már a Balatont, a Fertő-tavat, a „kisebb túrákra” Tatára bármikor hajlandók leutazni. Legközelebb a vadlúd sokadalomra jönnek el ide november 26-án, és ha az idő engedi, a kétkerekűt sem „felejtik otthon.
Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút, magyar nevén Európai Kerékpárút Hálózat voltaképp az Európai Kerékpáros Szövetség terve az egész Európát átszelő kerékpárút kialakítására – a Fekete-tengertől az Atlanti óceánig, Constanzától Saint-Nazaire településig. A határon átnyúló projekthez több ország együttesen nagyobb eséllyel pályázhat: ráadásul mindez része lehetne a hazánkat és Szlovákiát is érintő Sacra Velo, azaz a vallásos és aktív kerékpáros zarándokutak hálózatának. Mindegyik projekt célja az is, hogy egyre többen válasszák a kerékpárt, mint az „új típusú” turizmus egyik eszközét, amelyben épp olyan fontos, hogy más településeket, országokat megismerjünk, turisztikai attrakciókat, kulturális és egyéb programokat kínáljanak, minden korosztállyal (újra) felfedeztessék a mozgást, a túrázást. A kirándulások alkalmasak az egészség megőrző programokra, akár a munkába járásra, vagy más célokra is. Ahogy Péter, több zarándokút szervezője fogalmaz, teljesen másképp látja a világot az, aki lassabban veszti birtokba az elébe táruló látványt.
Látványban persze nincs hiány az Által-ér völgyében (sem). Nem véletlen, hogy immár második éve a tatai Zöld Sziget Kör szervezésében az Által-ér vízitúrán a „hajósok” mellett gyalog és kerékpárral is indultak csoportok. Ugyancsak a Zöld Sziget Kör jelentetett meg néhány éve egy ökoturisztikai kiadványt, amely a Vértes és Gerecse kerékpártúráit ajánlja. Aki felkészültebben akar útnak eredni, a kis füzetből – Oláh András és Mocsi Ádám munkájából – megtudhatja, hogy a szervezett, tervezett kerékpártúrákon – a Vértes–Gerecse Akciócsoport működési területén, Fejér és Komárom-Esztergom megyében – mintegy negyven településre eljussanak. A szervezők több közösségi kerékpártúrát ajánlanak, bemutatják az érintett településeket Bajtól és Bodmértól Csákváron át egészen Szákszendig és Zámolyig. A túrák még akkor is aktuálisak, ha közben a pályázati projekt befejeződött. Az igazi fellendülés ezután jöhet, hiszen bővült a kiépített kerékpárutak hossza, és az infrastruktúra fejlesztésével és a lehetőségek bővülésével nőtt a bicósok száma is: sokan családostul pattantak nyeregbe, hogy birtokba vegyék a tájat, gyönyörködjenek az Által-ér panorámájában, megnézzék a Kis-Kecskés-tavat, a mini állatparkot, lássanak szürke gémet és más madarakat, megcsodálják a gazdag vízi világot – például a naszályi Ferenc-major térségében –, a településeken pedig akár be is kapcsolódhatnak az adódó programokba. A vadlúd sokadalom egyik a vonzó látványosságok közül.
Nem üres jelszó: a kerékpározás reneszánszát éli. Szűkebb hazánkban mindenképp.
Vonzó állomások bicósoknak az Által-ér mellett végig
A kerékpározáshoz sokfeleképpen lehet kedvet csinálni: jó útikalauzokkal (van, akit ez is tűzbe hoz, például az Által-ér teljes hosszát leíró bédekker), erős drótszamarakkal (a tatai ökoturisztikai központban akár kölcsönözhetünk is kerékpárokat), valamint családi, közösségi túrákkal (az előzetes felkészüléssel, szervezéssel).Az egyik tatabányai cégvezető először a családjával kerekedett fel, hogy elmenjenek Tatára. Aztán a munkahelyén lelkesen számolt be az élményeiről: azóta a munkatársakkal (és családjaikkal) többször is szerveztek túrákat, egyre nagyobb távolságokra. Bálint szerint a legfőbb érv az volt, azon kívül, hogy „leporolják" régen használt kerékpárjaikat, hogy végre biztonságosan róhatják a kilométereket, és nem kell a kisebb-nagyobb járművek között lavírozniuk.
A kis társaságnak az is kedvére való, hogy részben természetvédelmi területen halad át a kerékpárút, Vértesszőlősön és a szomódi elágazásnál is van fedett leálló, megpihenhetnek, játszhatnak: ez különösen a kisebb gyerkőcöknek fontos. Tata külön írás témája lehet. Nagy élmény az is, hogy Dunaalmásnál a zsilip közelében megfigyelhetik, ahogy az Által-ér beömlik a Dunába, vagy néhány kilométer után eljutnak a neszmélyi hajókikötőbe.
Az egyik tatabányai cégvezető először a családjával kerekedett fel, hogy elmenjenek Tatára. Aztán a munkahelyén lelkesen számolt be az élményeiről: azóta a munkatársakkal (és családjaikkal) többször is szerveztek túrákat, egyre nagyobb távolságokra. Bálint szerint a legfőbb érv az volt, azon kívül, hogy „leporolják" régen használt kerékpárjaikat, hogy végre biztonságosan róhatják a kilométereket, és nem kell a kisebb-nagyobb járművek között lavírozniuk.
A kis társaságnak az is kedvére való, hogy részben természetvédelmi területen halad át a kerékpárút, Vértesszőlősön és a szomódi elágazásnál is van fedett leálló, megpihenhetnek, játszhatnak: ez különösen a kisebb gyerkőcöknek fontos. Tata külön írás témája lehet. Nagy élmény az is, hogy Dunaalmásnál a zsilip közelében megfigyelhetik, ahogy az Által-ér beömlik a Dunába, vagy néhány kilométer után eljutnak a neszmélyi hajókikötőbe. -->