Közélet

2016.09.29. 19:34

A „Hídemberre” emlékeztek Esztergomban

Széchenyi István születésének 225., a Mária Valéria híd újjáépítésének tizenötödik évfordulójának tiszteletére nyílt rendhagyó kiállítás tegnap Esztergomban, a híd vámház épületében. A tárlat „a legnagyobb magyar” életútját és a híd építésének folyamatait mutatja be tablókon keresztül.

Nemes Zsuzsanna

A kiállítás megnyitóján Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára mondott beszédet, aki úgy fogalmazott: Széchenyi István életét és művét egy egész világ az örökségének tartja. Ahogy a Lánchíd a reformkor szimbóluma, Pest és Buda egyesítésének jelképe, úgy a Mária Valéria híd és annak újjáépítése, 15 évvel ezelőtti átadása a polgári Magyarország szimbóluma. Két fantasztikus jelkép, két híd, amely minden más közlekedésfejlesztési beruházásnál többet mond, többet mutat és többet sejtet.

Az államtitkár kifejtette: büszkék vagyunk arra, hogy közösségi forrásokból, saját erőből, a magyar kormány támogatásával olyan hidakat tudunk építeni a közeljövőben, amelyek reményeink szerint a kapcsolatokat erősítik.
Tasó László, a híd megépülése előtti időszakról úgy szólt: Párkány és Esztergom között nem volt soha megszakítva a kapcsolat. A Duna két partján élő emberek ugyanúgy együvé tartoztak, egy közösségben gondolkodtak és úgy vélték, hogy őket nem szakítja szét az a probléma, ami 1944 után itt maradt egy szörnyű mementónak. Mindenki emlékeiben lerombolt hidak, csonka pillér, fájdalom, szétszakítottság él. Rendkívüli jelentősége volt annak, hogy 2001 októberében a megújult hidat újra forgalomba helyezték.

A Mária Valéria híd egy kis hajóhídként indult, utána repülőhíddá vált, végül megkapta mostani formáját. Az államtitkár a visegrádi négyek megalakulásának huszonöt éves évfordulójára is felhívta a figyelmet. Elmondta, hogy ez az a híd, ami a V4-ek lényegét jelenti és összehozta azt a négy országot, amely napjainkban is megpróbál együttműködni nem csak a közlekedésfejlesztés világában, hanem a mindennapokban is.

Tasó László úgy fogalmazott: Széchenyi István olyan lépéseket tett, amelyek egy egészen új világot nyitottak meg. Nem lehet egyetlen kormánynak sem más elképzelése, mintsem mindig megújítani az országot, alkalmassá tenni arra, hogy versenyképes legyen, a polgárai jól éljenek. Emellett azt a színvonalat, amit meg lehet találni Európa más országaiban, azt itt is elérhetővé tenni. Ezen dolgozunk és büszkék vagyunk arra, hogy olyan kapcsolatok kiépítését tudjuk szorgalmazni és folytatni, amelyek Európa számára rendkívül nagy jelentőséggel bírnak.

Tasó László a hidakhoz hasonlította a Via Carpatia nyolc országon áthaladó, a Balti-tengert a Fekete-tengerrel és az Égei-tengerrel összekötő közlekedési folyosót, amelynek teljes magyarországi szakaszát 2019 végéig kiépítik.
Az október 15-ig látogatható tárlat diákok által készített tablókon mutatja be Széchenyi életének legfontosabb állomásait, utazásait, gazdasági reformjait, a Lánchíd építését, az akadémia létrehozását. A kiállításon megtekinthetik az érdeklődők a Mária Valéria híd építésének folyamatait, grafikáit és a 2020-ra tervezett mobilgát szerkezetét és nyomvonalát is.

A mobilgát fejlesztési terveit is bemutatják

Az esztergomi mobilgát fejlesztésének tervei is szerepelnek a kiállításon. Megépítését többek között az indokolja, hogy a meglévő védvonalak kiépítettsége a szakemberek szerint nem elégséges az elvárható biztonsághoz. Az árvízszintek jelentősen emelkedtek az elmúlt időszakban és a nagy árvizek előfordulása gyakoribbá vált. Fontos továbbá, hogy a védendő lakosok, a kulturális és egyéb javak döntő része Esztergom közigazgatási területén található.

Az esztergomi védmű fejlesztésének jelentőségét tovább növeli, hogy a várost védő jelenlegi töltést az elmúlt ötven évben nem korszerűsítették és a nyomvonala a további felújítás szempontjából kedvezőtlen. Emellett a város közúti kapcsolatait kiszolgáló főútvonalak árvíz idején veszélyeztetettek, a főúthálózat időszakos elöntése nehezíti a közlekedést, a kerülőutak ilyenkor túlterhelődnek.

Az esztergomi védmű fejlesztésének jelentőségét tovább növeli, hogy a várost védő jelenlegi töltést az elmúlt ötven évben nem korszerűsítették és a nyomvonala a további felújítás szempontjából kedvezőtlen. Emellett a város közúti kapcsolatait kiszolgáló főútvonalak árvíz idején veszélyeztetettek, a főúthálózat időszakos elöntése nehezíti a közlekedést, a kerülőutak ilyenkor túlterhelődnek.

-->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!