2014.10.24. 13:26
Botrány a Railjeten: leszálítottak 200 utast a tömött vonatról
Akkora volt a tömeg a csütörtök reggel Bécsbe induló Railjeten, hogy Hegyeshalomnál leszállítottak kétszáz utast. Akkorkitört a botrány.
Elvileg a vonatra nem kötelező helyjegy váltása, ennek ellenére, az osztrák vasút úgy döntött, hogy ekkora tömeggel nem engedi tovább a a Railjetet, így feltartóztatták Hegyeshalomnál.
A tömeg miatt már addig is nagy volt az ingerültség az utasok között, de amikor Hegyeshalomnál megállt a vonat, kitört a botrány.
A magyar kalauzok eltűntek, miközben a vonat ott vesztegelt, állították többen. Végül két óra ácsorgás után mintegy 200 embert leszállítottak a gyorsvonatról, és egy helyiérdekű járatra tették át őket. A vonat délután egy óra körül elindult a határról Bécs felé.
- Az ilyen helyzeteket elkerülhetnénk, ha kötelező lenne a helybiztosítás, ám ettől az osztrák vasúttársaság elzárkózott – mondta a MÁV szóvivője. Szabó Anett ugyanakkor elmondta az utasoknak lehetőségük van helyjegy vásárlására, így bebiztosíthatják magukat, hogy olyan vonattal utazzanak, amelyen nem szorulnak a folyosóra. Ennek költsége három euró.
Aki ezzel nem él, az csupán a viszonylatra vesz jegyet, amelyet körülbelül két hetes időtartamban bármikor felhasználhat.
- Már a múlt héten láttuk a fakultatív helybiztosításokból, hogy ez a járat tele lesz, értesítettük az osztrák felet, ám ők írásban jelezték, hogy nem áll módjukban ennek a járatnak a megerősítése – mondta Szabó, megjegyezve, hogy zárt rendszerű szerelvény lévén, a MÁV ehhez nem is tudhatott volna saját vagonjaival erősítést adni.
Kiegészítő szerelvényt igen, ám erre a négy napos ünnep miatt nem volt mód, elsőbbséget élvez ugyanis a közszolgálati jellegű járatok biztosítása, míg a Railjet esetében üzleti járatról van szó.
A csütörtök reggeli járat túlzsúfoltsága szokatlan volt, de nem példa nélküli. Tavaly hasonló módon leszállított az osztrák fél a határon több utast, akit helyi érdekű vasúton szállított tovább.
A MÁV-Start munkatársai nem tűntek el, pusztán arról van szó, hogy a határon át kell adnia a szerelvényt az osztrák kollégáknak, innentől az ő felelősségük a szerelvény továbbvitele. Ha úgy döntenek, hogy biztonsági okokból tehermentesíteni kell a vonatot, akkor az ő feladatuk az utasok alternatív módon való továbbszállítása is - derült ki.
A MÁV szóvivője szerint a hasonló helyzetek elkerülhetők a helyjegyek kötelezővé tételével, a jelenleg kétóránként induló járatok sűrítésével.