fejlettségtől függ

2019.02.12. 17:29

Az óvónők szerint ne kapkodjuk el az iskolakezdést

Nagy döntés előtt állnak ezekben a hónapokban a hatéves korú gyerekek szülei: menjen, vagy maradjon-e a gyerek még az óvoda játékos falai között? A kérdés eldöntése fontosabb, mint gondolnánk.

Feleki Marietta

Forrás: Kemma.hu

Fotó: F. M.

„Hadd játsszon még egy évet az a gyerek.” „Ugyan, szokja csak meg a rendet, okos feje van.„

Ismerős mondatok, amikor nagycsoportos ovisokról van szó. A szülők viszont dilemmában vannak. Hiszen az ugrás hatalmas az óvoda játékos, szabadabb légköre, és az iskola kötött tempója között. És nem mindegy, hány évesen, milyen éretten kapcsol a szemünk fénye a magasabb fokozatba.

Tanulás és játék kéz a kézben

Az Esztergomi Erzsébet Királyné Óvoda Süni csoportosai lázas munkában vannak délelőtt. A két óvónő, Pintér Éva és Kurovszky Melinda irányításával, szigorúan fakultatív módon nagycsoportosoknak szánt foglalkoztató füzeten dolgoznak a nagy csoportosok. Láthatóan tudják és élvezik a dolgukat: színes ceruzákkal színeznek, vonalakat húznak, összekötnek, kiegészítenek. Ami éppen jön a sorban. Közben az óvó nénivel megbeszélik az elvégzett munkát.

A feladatok játékosan oktatják a kicsiket (Fotó: F. M. / Kemma.hu)

A munka nem kötelező. A csoport fele inkább legózik, kártyázik. Ahogy az óvónőktől megtudom: ezek a gyerekek nem is tanköteles korúak, ami látszik is: nem is érdekli még őket a feladatlap.

Fotó: F / Kemma.hu

A munkafüzeteket még a nevelési év elején szerezték be az óvodában. Matematikai és környezetismereti foglalkoztató feladatokat tartalmaz, melyeken keresztül építhetik a kicsik ismereteit. Egyfajta felkészítés az iskolai ismeretekre.

Ahogy Éva néni kiemeli: célzott gyakoroltatást nem végeznek, nem is végezhetnek a gyerekekkel. Tehát írás, olvasás gyakorlása nem szerepel a foglalkozásokon. Ellenben az mindennapi példákon keresztül tanulhatják a hatévesek a halmazok, a csoportosítás, a logikai ismereteket, illetve a minket körülvevő természet tulajdonságait, például hónapok, évszakok neveit.

Bár az iskolai beiratkozás a „nyakunkon van”, a tanköteles gyerekek szüleinek egy része még nem döntött, hogy marad-e-a gyermek óvodában.

Három éves kortól ovi, hatévesen iskola

Az új törvények értelmében minden, az adott nevelési évben három éves kort betöltő kisgyereknek kötelező az óvoda megkezdése. Ez alól kivételt képez egyéni kérvény alapján az a gyerek, akinek a szülője kérte az ovikezdés halasztását. Azonban később kezdő gyereknek is ötéves korukban kötelező részt venni az óvodai életben.

A hatodik életévét betöltött gyerek tankötelessé válik. Ez azt jelenti, hogy az a gyermek, amelyik az adott tanévet megelőző augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét, tanköteles korba lép.

A beiratkozást egy évvel ki lehet tolni, és maradhat még egy évet a kicsi az óvodában. Ehhez az óvodának és a szülőnek egymás között kell megegyezni. Az óvoda javasol, a szülő pedig vagy elfogadja, vagy nem.

Kissné Pirtyák Krisztina, az Esztergomi Erzsébet Királyné Óvoda vezetője szerint az a plusz egy év nagyon sokat számít a gyermekek szempontjából, azalatt érnek be. Mint mondja: a kisgyermek értékelésénél a szociális és a kognitív képességeket nézik. Ha az egyik területen egy hatéves még nem „teljes”, az első iskolaév is nehezebb lehet.

– Egy okos, gyorsan tanuló kisgyermek is lehet szociálisan problémás. Például rosszul reagál a folyamatos nyüzsgésre, elvonul, magába zárkózik. Vagy ellenkezőleg: agresszióval felel. De a fordítottja is igaz lehet, hiszen egy szociálisan érett, a társaival sokat játszó kisgyermeket lehet, hogy nem érdeklik a délelőtti foglalkozások. Ezek fejlesztésére kell az a plusz egy év, hogy beérjen a gyermek.

És ha vitás az iskolaérettség kérdése

Mind a szülőnek, mind az óvodának lehetősége van a gyermek iskolaérettségének felülvizsgálatára. Ilyen esetben a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat szakvéleményét kell kikérni. Ez a vizsgálat elég hosszadalmas. A kisgyermek szociális és kognitív képességeinek személyes vizsgálata akár 2-3 órás is lehet. Viszont a kognitív képességek vizsgálata sokrétű, átfogó és reális képet mutat. Szülői, óvodai bizonytalanság esetén érdemes kihasználni a vizsgálat adta lehetőséget.

A vizsgálat eredményét aztán a szakszolgálat megküldi az óvodának és a szülőnek is. Az eredmény ellen lehetőség van 15 napon belül fellebbezni. Ha egyik fél sem él fellebbezési jogával, úgy a szakszolgálat véleményezését be kell tartani. Tehát ha a szakszolgálat iskolaérettnek minősíti a gyereket, akkor iskolába kell mennie. Éppen ezért szükséges, hogy inkább az óvoda és a szülő tudjon a gyermek számára legkedvezőbb és legeredményesebb egyezségre jutni.

A sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek esetében szigorúbb a törvény. Egy SNI-s gyermeknél a tanköteles kor elérésekor kötelező a szakértői bizottság véleménye. Esetükben két eshetőség áll fenn. A szülő vagy beíratja a gyermeket abba az általános iskolába, amelyet a szakértői bizottság kijelölt, vagy további egy évig óvodába járatja, ha a bizottság ezt a döntést hozta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!