2018.07.22. 10:58
Falta az aszfaltot a Napcsiga
Még nincs egy hete sem, hogy befejeződött a jubileumi, XX. Nemzetközi Kocsitoló Fesztivál rendezvénysorozata. Persze maga a verseny mindent vitt, de a kocsitoláson túl rengeteg érdekességet láthattak itt azok, akik megtekintették a rangos eseményt. Ezek közül, mi a Napcsiga névre „hallgató” járgányt vizsgáltuk meg.
Dr. Dőry István fizikus büszkén mutatta napelemes járművét
Fotó: Zantleitner Ingrid/24 Óra
A kocsi Faluház mögötti téren, a Nagymenők versenyen előtt még, ott pihent egy lavórkékre festett kisautó, amelynek tetejét és oldalát napelemek borították. Aztán, amikor a belsőégésű meghajtást nélkülöző járművek mezőnyében (ezt jelenti a Nagymenők vetélkedése) a Napcsiga az élen végzett, megszaporodtak körülötte az érdeklődők is.
A háromkerekű járgány oldalán ott sárgállott a Napcsiga felirat. Ahogy elkezdtük körbejárni, egyszer csak mellettünk termett dr. Dőry István fizikus, egyetemi docens, aki elárulta, hogy az Edutus Főiskola hallgatóinak segítségével ők állították össze a három napelemmel hajtott masinát, majd rögvest el is mondta, mire képes a „csiga”.
– Az elmúlt esztendőben, a Kutatók Éjszakája elnevezésű programon volt a jármű igazi premierje – emelte ki dr. Dőry István. – Azóta folyamatosan működik, sőt nyugodtan állíthatom dolgozik a „szerkezet”. Szállítottunk már vele tüzelőnek való fát, mázsányi sárgabarackot, táborozáshoz cuccokat és sok egyéb hasznos dolgot.
Egyes vélemények szerint, kisebb távolságokon akár még betegszállításra is alkalmas. Szerencsére, eddig csak betegágyat fuvaroztak vele. Azt is megtudtuk a motorkerékpár-kormánnyal irányított masináról, hogy a legnagyobb távolság amelyet eddig, egyhuzamban megtett, 105 kilométer volt, és az elektromos triciklihez Kínából rendelték a töltésvezérlőket. Az előbb említett távolsági csúcs kapcsán konstruktőre azonban nyomban meg is jegyezte, 105 kilométer után jókorát kellett pihennie az autónak, hogy újra életre kelljen, hogy elemei feltöltődjenek.
Egyébként a három napelem egy mindössze 1 lóerős motort „táplál”, azaz száguldozásra aligha alkalmas. Ám bizonyos számítások szerint – az üzemeltetésével – naponta ezer forintot lehet megtakarítani. Végezetül dr. Dőry István fizikus a történethez még azt is hozzátette, hogy a XX. Kocsitoló Fesztiválra is, úgymond lábon, ezzel a járművel érkezett. Majd díjjal távoztak...