pr-cikk

2021.03.05. 08:53

Mitől lesz zöld a híd?

Nemcsak a szén-dioxid kibocsátását, hanem a kivitelezési munkálatok környezetterhelését is csökkentik a zöldhidak, amelyek építési-műszaki megoldásait, lehetőségét is kutatta egy európai uniós társfinanszírozású projekt keretében a győri Széchenyi István Egyetem közösen két piaci szereplővel, az A-Híd Zrt.-vel és a Projekt Control Expert Kft.-vel.

(x)

Fotó: Csecsei Pal

A hatékonyabb és fenntarthatóbb építési megoldások a műszaki kutatások fókuszába kerültek az utóbbi időben. A környezettudatosság ma már joggal széles körű társadalmi igény. A szakemberek a fenntartható építés fő kritériumain dolgoznak szerte a világon. Ezek közé tartozik a zöld alapelvek érvényesítése a biztonságos, esztétikus hídépítésben is.

Ebbe a munkálatba kapcsolódott be két gazdasági partnerével a győri Széchenyi-egyetem, akik közreműködtek a zöldhídépítés lehetőségeinek felderítésében és kidolgozásában. Abból indultak ki, hogy el kell érni: a tervváltozatok és a kivitelezői ajánlatok összehasonlítása során ne csak a bekerülési ár, hanem a fenntarthatósági szempontok is kiemelt szerepet kapjanak.

A zöld alapelvek közé tartozik a helyi anyagok használata a szállítási költségek és a szállítás okozta környezetterhelés csökkentése érdekében. Ez általában igaz minden építményre, ám a hidak esetében külön meg kell határozni a fenntarthatóság mérésének alapját.

A kutatás eredménye szerint elsődlegesen számszerűsíteni kell a beépített anyagok előállításához és a beépítési munkálatokhoz elengedhetetlenül szükséges környezetterhelés mértékét a kibocsátott szén-dioxid tonnájára vonatkoztatott mennyiséggel. Figyelembe kell venni azt is, mennyire tartósak, időtállóak a hidak, hány év múlva és milyen környezetterhelés mellett lehet felújítani, korszerűsíteni ezeket a szerkezeteket, s ilyenkor mennyi időre kell lezárni a hidat, elterelni a forgalmat. Helyszíni betonozás esetén például az állványozás hosszabb időt vesz igénybe, mintha előregyártott technológiát alkalmaznának.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a szerkezetek mellett a kivitelezési technológiákat is össze kell hasonlítani ahhoz, hogy valóban zöldhidat tudjanak megépíteni.

A „Hatékonyabb és fenntarthatóbb építőipari megoldások a kockázatmenedzsment és a műszaki kutatás eszközeivel” című, GINOP−2.2.1−15−2016−00030 azonosító számú projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a hazai központi költségvetési előirányzat vissza nem térítendő támogatása révén valósult meg.

 

Címkék#hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában