hirdetés

2020.10.26. 10:01

Mit kérdezz, ha terminálértékesítő lép a boltodba?

Január elsejétől kötelező mindenkinek bankkártya terminált használni, akinek most kötelező az online pénztárgép. Ez frusztráló lehet, érezhetjük tehernek, főleg a kisvállalkozások esetében. Van lehetőség arra, hogy az átállást fájdalommentessé tegyük – de ehhez alaposan ki kell kérdezzük az értékesítőt, aki egy terminált ajánlva téved a boltunkba...

(X)

Forrás: fizetesipont.hu

Fotó: Sencz Zsófia

Ebben a cikkben röviden sorra vesszük a legfontosabb – elsősorban a költségeket érintő – kérdéseket, amiket mindenképpen fel kell tennünk, mielőtt egyáltalán fontolóra vennénk, hogy elkötelezzük magunkat. Kezdjük a kérdéssel, hogy...

Fotó: fizetesipont.hu

Mennyi a terminál havi bérleti díja?

A terminált jellemzően nem megvásároljuk, hanem bérbe vesszük a szolgáltatótól, aki azt üzemelteti, szükség esetén szervizeli. Így logikus következtetés, hogy ezért cserébe bérleti díjat kell fizetnünk. Ez mégsem szükségszerű, épp ezért sok esetben fel sem számolják azt. Ezt tehát érdemes megkérdezni, főleg akkor, ha kisebb haszonnal, kevesebb vásárlóval dolgozunk, mert terminálonként akár 10 ezer forint is lehet havonta a bérleti díj, emiatt pedig egy kisebb üzletnek már akár önmagában sem éri meg egy ilyen terminált bérelni.

Kell-e egyszeri díjat fizetnünk a terminálért?

Sok szolgáltató vásárlási díjat számol fel a terminálért ahelyett, hogy bérleti díjat kérne tőlünk. Bár ritka gyakorlat, ha ezzel szembesülünk, érdemes alaposan utánakérdezni, hogy milyen feltételek mellett mekkora ez a díj pontosan, mert 10 ezer forinttól ennek a sokszorosáig terjedhet.

Van-e próbaidőszak?

Ha már be kell szereznünk a terminált, nem árt, ha van alkalmunk kötelezettségtől mentesen ki is próbálni azt, mielőtt elkötelezzük magunkat. A legjobb, ha kapunk próbaidőszakot, ami alatt kitapasztalhatjuk, hogy a terminál hogyan működik, milyen maga a szolgáltatás, ideális-e a mi üzletünknek. Egy 30 napos próbaidőszak jellemzően éppen ideális arra, hogy kiderüljön, mennyire vagyunk komfortosak magával az eszközzel és a szolgáltatás minőségével, előfordulnak-e gyakori hibák, mennyire készségesen segítenek nekünk és így tovább. Az viszont, ha próbaidőszakot egyáltalán nem biztosít egy szolgáltató intő jel lehet.

Kell-e fizetni a telepítésért?

Nagyon ritka, hogy egy terminálszolgáltató pénzt kérjen azért, hogy a terminált telepítse, hisz ez egy nagyon gyors, nagyon egyszerű folyamat, az alapszolgáltatás része. Jellemzően az egész folyamat nem tart tovább néhány percnél, akár beleértve azt is, hogy a terminál jövőbeni kezelőit betanítsák a használatára. Gyakori az is, hogy a telepítés gyakorlatilag a szerződéskötéssel egy időben megtörténik, amikor a képviselő egyébként is személyesen megjelenik az ügyfélnél. Tehát nem jár különösebb erőfeszítéssel. Ennek ellenére elvétve találhatunk olyan szolgáltatót, aki felszámol külön telepítési díjat, akár 10 ezer forintot is, így érdemes biztosra menni, és ezt is megkérdezni az értékesítőtől.

Mennyi a minimum forgalmi elvárás?

Egy olyan szempont, amiről sokan még csak nem is tudnak: több szolgáltatónál is létezik egy úgynevezett minimum forgalmi elvárás, ami lényegében azt határozza meg, hogy mekkora forgalmat kell egy terminálon bonyolítanunk ahhoz, hogy azt megtarthassuk.

Az viszont, hogy ez az elvárás pontosan mekkora, nagyon változó. Egyrészt, a szolgáltató meghatározhatja, hogy adott értékhatárt teljesítsünk, például havi 100 ezer forintos forgalmat bonyolítsunk egy terminállal. De ez nem szükségszerű, meghatározhatják ugyanis a tranzakciók darabszámát is az értékhatár helyett, vagy épp azzal együtt, ami jellemzően havi néhány tucat vásárlást jelent.

Ha van forgalmi elvárás, az sem mindegy, hogy az mekkora időintervallumra vonatkozik: ha már olyan terminál mellett döntünk, ahol van minimum elvárás, valószínűleg jobban járunk azzal, ahol ez 3 hónapos időszakra vonatkozik, mint azzal, ahol egy hónapra. Erre érdemes konkrétan, ennek ismeretében rákérdezni – és lehetőleg olyan szolgáltatót választani, ahol nincsen minimum elvárás, mert ezzel kisvállalkozásként csak magunk ellen dolgozunk, plusz terhet vállalva.

Mennyi a tranzakciónkénti költség?

Ezt jellemzően csak akkor tudjuk meg, ha konkrétan rákérdezünk az értékesítőnél vagy árajánlatot kérünk. A lényeg, hogy a szolgáltató minden egyes tranzakcióból részesedik valamilyen minimális összeggel – olyan szolgáltatót, ahol nincsen tranzakciónkénti költség, nem fogunk találni.

Ugyanakkor ez is változatosan alakulhat. Lényegében két lehetőség van:

• A szolgáltatónál csak forgalmi díjat, adott százalékot számolnak fel, mondjuk 1,5%-ot minden tranzakció értékéből. Ekkor a tranzakció nagyságának megfelelően alakul, hogy mennyit fizetünk.

• A másodiklehetőség az, ha százalékos díjat is kell fizetnünk, illetve tranzakciós fix díjat számol fel minden tranzakció után a szolgáltató, például 20 forintot. Ebben az esetben tranzakciónkénti egyszeri 20 forintot kap akkor is, ha valaki ezer forintért vásárol, és akkor is, ha százezerért.

Figyelni leginkább arra érdemes, hogy olyan szolgáltatót ne válasszunk, ahol a forgalmi díj 1%-nál magasabb. Egyes szolgáltatóknál, például a Fizetési Pontnál ezt jóval olcsóbban megúszhatjuk. Még egy fontos szempont, hogy a legtöbb szolgáltatónál ma már nem elérhető a terminálokra az állami támogatás, de még találhatunk olyat, ahol igen, és erre is érdemes rákérdezni. Ezt bármely vállalkozás igénybe veheti, ahol 2017. november 1-jén nem állt üzemben POS-terminál, és 80 ezer forintot nyerünk vele.

Mikortól kell fizetnünk?

Itt nem a próbaidőszakról beszélünk. A terminál bevezetése komoly döntés lehet főleg a kisebb vállalkozásoknak, az pedig, hogy január 1-től kötelezővé tették, komoly terhet róhat rájuk – nem beszélve arról, hogy bosszantó lehet a kötelezettség. Hosszú távon persze megéri ugyan a terminál használata, hiszen többen és többet fizethetnek a termékeinkért, mégsem árt némi előnnyel indulni.

Az egyetlen szolgáltató, ahol jelenleg elengedik a legtöbb alapdíjat éppen azért, hogy ezt az átállást megkönnyítsék a kisebb vállalkozók számára, a Fizetési Pont, ahol most az alapdíjat, a hálózati kapcsolat díját, a havi számlavezetési díjat, és a fizetési kártya havidíját is elengedik egészen a januári határidőig minden újonnan szerződött ügyfélnek. Nem mellesleg kizárólag náluk elérhető a mai napig a 80 ezer forintos állami támogatás.

A kedvezmény mindenkire vonatkozik, akinek kötelező a terminál beszerzése, az áraikról pedig a Szerződj most, fizess csak januártól kampány oldalán tájékozódhatunk.

Címkék#hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában