Járvány

2020.05.16. 07:41

A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást

Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – közölte a humántárca. Kiemelték, hogy a bejáró tanulókra is az online munkarend vonatkozik, az ügyeletes nevelőknek pedig nem az a dolguk, hogy átadják a napi tananyagot.

Összességében még mindig kevesen veszik igénybe a tankerületek és a szakképzési centrumok által szervezett iskolai ügyeleteket, de az érdeklődés egyre növekszik – derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) tájékoztatásából. A tárca a Magyar Nemzet kérdésére jelezte, hogy

a köznevelésben tanuló 1,2 millió diák közül a digitális oktatás kezdeti időszakában naponta 300-400 diák vette igénybe az iskolai felügyeletet, ám ez mára 2400 főre emelkedett.

A létszám és a részt vevő gyerekek is naponta változnak, cserélődnek.

„Azok, akik a napot az iskolában töltik, ugyancsak az új munkarend szerint tanulnak, mintha otthon lennének. Ez nem is szervezhető másként, hiszen a gyermekek nem mindennap ugyanazok, a szakos tanárok pedig a digitális oktatást végzik, a felügyeletet sok esetben egész nap ugyanaz a pedagógus, például egy kollégiumi nevelőtanár látja el, akinek nem az a feladata, hogy egy adott osztály adott tanulójának az aznapi tananyagot átadja” – mutatott rá a tárca.

Mint írták, az ügyeletes pedagógusok támogatják a tanulók felkészülését, segítik például, hogy használni tudják az informatikai eszközöket, felügyelik a házi feladatok elkészítését.

„Az, hogy egy adott napon ez hogyan valósul meg, függ a csoport összetételétől, a gyermekek életkorától, az aznapra kapott feladataiktól és a pedagógustól is. Természetesen a gyermekfelügyeletben részt vevők étkeztetése is megoldott az iskolában” – tették hozzá.

A bicskei Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolát igazgató Bárányos József azt mondta a lapnak, náluk 570 diák közül mindössze heten kérték az ügyeletet, hat alsós és egy felsős tanuló.

„Igyekszünk minden lehetséges fórumon hírt adni a lehetőségről, de egyelőre nagyon kevés család jelentkezik. Iskolánk egyébként reggel hét és délután öt óra között van nyitva, ez idő alatt a gyerekek használhatják a játszóudvart, a könyvtárat, a számítástechnika termet, akár szabadidős foglalkozásra is. A tantermekben egyszerre legfeljebb tíz fő tartózkodhat. Van, aki otthonról hozza a tabletet, laptopot, mások az iskolai berendezésekkel dolgoznak. A felügyelő pedagógus vagy asszisztens koordinálja a gyerekek munkáját, de a tananyagot a bejáró tanulóink is a szaktanáraiktól kapják. Mindenkire a digitális munkarend vonatkozik” – magyarázta az igazgató, aki a Nemzeti Pedagógus Kar elnökségi tagja.

Jelezte azt is: szerinte a tanév lezárása könnyebb lenne, ha minden tanuló visszatérne az iskolába, de a dolog nem ilyen egyszerű, mert sokan élnek egy háztartásban idős nagyszülőkkel vagy krónikus betegségben szenvedő, netán külföldre ingázó családtagjuk van.

„A visszatérés csakis önkéntes alapon képzelhető el, a pedagógusokra ugyanakkor teljesíthetetlenül nagy terhet róna, ha az osztály egyik felét személyesen, a másikat pedig ezzel egy időben online kellene tanítani” – jegyezte meg Bárányos József.

A lap a Pedagógusok Szakszervezetétől (PSZ) úgy tudja, Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár márciusban kiküldött körlevelében is benne van, hogy

a digitális munkarendben a pedagógusok otthonról végzik a távoktatást, az iskolákban tehát, csak gyermekfelügyelet lehet, tanítás nem.

Az ügyelet nem váltja ki az otthoni tanulást.

„A PSZ tud olyanról – ez persze nem általános –, ahol pedagógiai asszisztensek, vagy napközis tanárok végzik a felügyeletet. De mivel az óraadók jelentős részével szerződést bontottak, nem is igen maradt a rendszerben olyan pedagógus, aki kizárólag napközis feladatot lát el” – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!