2021.03.30. 06:15
Egyre inkább elveszti a működése feletti kontrollt a BKV
Tömegével betegednek meg vagy kerülnek karanténba a BKV dolgozói, ami akár egyes metró- vagy villamosvonalak leállásához is vezethet. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Karácsony Gergely vezette főváros nem hagyta jóvá a cég béremelését az idei évre.
Budapest, 2020. október 22. A megújult Határ úti állomás a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kõbánya-Kispest közötti szakaszának átadásán 2020. október 22-én. MTI/Máthé Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Máthé Zoltán
Legrosszabb esetben akár egyes metró- és villamosvonalak is leállhatnak Budapesten, miután a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) elképesztően sok munkatársa – a tegnapi adatok szerint összesen 624 fő – kapta el a koronavírust vagy kontaktszemélyként kényszerült karanténba. A Magyar Nemzet értesülései szerint a 2-es és a 3-as metróvonal munkacsoportjaiban – például a szerelők és más karbantartási feladatokat végző dolgozók körében – tombol a Covid–19, egyes brigádokban a kollégáknak összesen akár nyolcvan százaléka betegedett meg vagy került megfigyelés alá.
A nagyjából 9500 fős dolgozói összlétszámhoz képest már a múlt héten is meglehetősen magasnak számított a munkából kiesettek száma – akkor még „csak” négyszázan voltak betegek vagy tartózkodtak karanténban –, s minden egyes újabb megbetegedéssel egyre nő a szolgáltatás sérülékenysége. A cég belső működését jól ismerő forrás arról számolt be, hogy bizonyos kulcspozíciókban – ahol egyébként már szintén regisztráltak pozitív eseteket – néhány kolléga kiesése is jelentős fennakadást okozhat.
Így például egy-egy forgalomirányító vagy energiadiszpécser helyett is nehéz helyettesítést találni, s ha többen is kidőlnek ezekben a munkakörökben, a pótlás gyakorlatilag lehetetlenné válik.
Ahogyan a metrószerelvények kötelező napi átvizsgálását végző kollégáké is. Ha ezeken a területeken néhány dolgozó esik ki, akkor kevesebb szerelvényt indíthatnak,
ha pedig egy-egy csoport nagy része vagy egésze lesz beteg, akkor akár az egész metróvonal leállhat.
A szakember szerint valamivel kisebb valószínűséggel, de a villamosvonalakon is hasonló problémák alakulhatnak ki.
Bár a buszok esetében nem fenyeget a leállás veszélye, mivel a törölt turistajáratok vezetőit átterelték a menetrendszerű forgalmat bonyolító járatokhoz, ám az jelentős problémát okoz, hogy a járatritkítás miatt a sofőrök javarészt elvesztették a túlórázási lehetőségüket, és a szokásos fizetésüknél akár százezer forinttal is kevesebb pénzt visznek haza havonta.
A fentiek alapján a szolgáltatás biztosítása több ponton is sérülékennyé vált, ezt pedig tetézi, hogy a BKV igazgatósága nullaszázalékos béremelésről szóló üzleti tervet fogadott el a múlt héten, továbbá a főváros képviseletében Kiss Ambrus főpolgármester is elzárkózott az emeléstől, forráshiányra hivatkozva, ez pedig
akár többnapos sztrájkot is eredményezhet a következő egy hónapban.
A lap úgy tudja, közben átmenetileg leállt a tavaly tavasszal a BKV járművein fertőtlenítésre használt titán-dioxid beszállítása is, a szerződő vállalaton belüli jogvita miatt.
Borítókép: A megújult Határ úti állomás a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának átadásán, 2020. október 22-én
Ország-világ
- Orbán Balázs: tanuláskutató intézet alakult az MCC-ben
- Már huszonkétezer kamasz oltását kérték a szülők
- Áder János: az egyházak társadalmi jelenléte a járvány idején is eleven maradt
- Völner Pál mentelmi jogának felfüggesztését indítványozta a legfőbb ügyész
- V4-Franciaország csúcstalálkozót tartanak Budapesten