2020.03.26. 06:16
Ősztől hangulatosabb matematikaórák jönnek
Cél volt, hogy a minimumkövetelményekből elhagyják a túlságosan is absztrakt ismereteket.
Budapest, 2018. május 8. Egy diák a matematika írásbeli érettségi vizsgán a XVI. kerületi Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban 2018. május 8-án. Az Oktatási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint a 2005-ben bevezetett kétszintû érettségi vizsgarendszer 28. idõszakában 1183 helyszínen összesen mintegy 110700-an adnak számot tudásukról. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Máthé Zoltán
Nem kell matematikai definíciókat tanulniuk az alsósoknak, középiskolában pedig kimaradnak a tananyagból a logaritmusos egyenletek, újdonságként viszont az órák részévé válnak a logikai és pénzügyi játékok, egyebek közt ilyen változásokat hoz az ősztől életbe lépő új tantervi szabályozás a matematikaoktatásban – írta a Magyar Nemzet.
Csapodi Csaba, a tantervi munkálatok matematikai munkacsoportjának tagja a szeptembertől felmenő rendszerben életbe lépő módosításokról elmondta, hogy
alsó tagozaton teljesen kikerült a követelményekből a definíciók ismerete.
Kiemelt feladatnak tekintették ugyanakkor a tanulók önálló alkotó és problémamegoldó gondolkodásra nevelését.
Felső tagozaton ugyancsak azzal a szándékkal alakították át a tananyagot, hogy elvont fogalmak, definíciók, tételek ismerete és számonkérése helyett a gyakorlatban megtapasztalható problémák jelenjenek meg.
A középiskolai évfolyamokon jelentősen csökken a tananyag, a mindenkinek kötelező minimumkövetelményekből
elhagyják a túlságosan absztrakt, a mindennapi élettől, tapasztalástól távol álló ismereteket.
Kikerültek a tananyagból például az abszolút értékes egyenletek, a valós számok halmazán értelmezett trigonometrikus függvények, a logaritmusos egyenletek. A jelenlegi követelményekhez képest újdonság, hogy
a középiskolában kötelező elemet fog képezni egyes tételek bizonyítása.
Mind az általános, mind a középiskolában új témaként jelennek meg a pénzügyi és gazdasági ismeretek.
Az egyszerű stratégiai, logikai, pénzügyi játékok és társasjátékok a mindennapi matematikatanítás részévé válnak.
„Ezzel nemcsak a matekóra hangulatának javítása a cél, hanem bizonyos fontos fogalmak megalapozása, játékos előkészítése is” – magyarázta a szaktanár. Hozzátette, hogy az órákon a jelenleginél sokkal több kommunikáció, vita, érvelés, játék és vizuális reprezentáció várható, amelyek a matematikatanítás gondolkodásfejlesztő hatását valósítják meg.
Borítókép: illusztráció