Kultúra

2014.03.20. 13:36

Guelmino Sándor: Érzelmeink messzire ragadhatnak bennünket

Két testvér története bontakozik ki a színpadon. A Stellához látogató Blanche látszólag megveti azt a közeget, ahol húga – úri neveltetésére rácáfolva – élni kényszerül. Fokozatosan derül csak fény rá, hogy a nővér magakellető sznobizmusa egy minden téren tönkrement egzisztenciát takar. A vágy villamosa március 22-én a tatabányai Jászai Mari Színházba érkezik.

Reichert Gábor

Az utóbbi években számos magyarországi teátrum tűzte műsorára Tennessee Williams legismertebb, 1947-ben keletkezett drámáját. A darab töretlen népszerűsége, illetve az a figyelem, amelyben a szakma – az újabb és újabb értelmezések révén – mindmáig részesíti, elgondolkodtató. Mi az, amitől a negyvenes évek végének New Orleans-ában játszódó történet ma is aktuális lehet? A tatabányai előadás rendezője, Guelmino Sándor szerint a Williams által felvetett problémák (mint például a valósággal való szembenézés, a múltbeli sérelmek feldolgozásának nehézségei, vagy a nagy igényekről való lemondás kényszere) ugyanúgy jellemzőek korunk magyar valóságára, mint voltak a fél évszázaddal ezelőtti Amerikáéra.

– Fontos számomra, hogy olyan darabot hozzunk létre, amely a ma embere számára is jelentéssel bír – válaszolta kérdésünkre a rendező az egyik próba szünetében. – Azt szeretném, ha a nézőnek az lenne a benyomása, hogy akár napjainkban is játszódhat ez a történet. Itt persze nem arra kell gondolni, hogy ilyen-olyan kellékekkel – mondjuk mobiltelefonokkal – próbáljuk majd a mű maiságát erősíteni. Egy kicsit „lebegtetni” próbálom a megjelenített világot: felhívni a figyelmet arra, hogy – legalábbis ami a színre vitt konfliktusokat illeti –  nincs nagy különbség napjaink Magyarországa és a múlt Amerikája között. Nagyon drasztikus aktualizálásra tehát nincs szükség, a szöveg Czímer József-féle magyar fordítását viszont néhány helyen le kellett porolnunk. A régi fordítás tele volt még ásatag fordulatokkal – nálunk sokkal frissebb nyelven fognak beszélni a szereplők. De a legfontosabb az, hogy a mai színjátszás eszközeivel éljünk – vélekedett Guelmino Sándor.

Ami ez utóbbi szempontot illeti: a rendező szerint többek között az teszi egyedivé a tatabányai előadást, hogy az továbbgondolja Williams szövegének szürreális motívumait, ugyanakkor ezek helyett a „kemény, húsbavágó” történetre helyezi a hangsúlyt. Anélkül, hogy túl sok mindenről rántotta volna le a leplet, elárulta, hogy három olyan szereplő is színre fog lépni a Jászaiban, akik az eredeti műben csak Blanche visszaemlékezéseiben sejlettek fel. Tudvalevő, hogy a főszereplő élete fiatalkori szerelme halálakor siklott félre – Guelmino ezt a fiút többször megjeleníti a darabban, egy másik férfival, a csak Blanche vágyálmaiban létező dúsgazdag udvarlóval egyetemben. A Williamsnél epizódszereplőként felbukkanó mexikói virágáruslány jelentősége is megnő: a halál szimbólumaként is tekinthetünk rá az új adaptációban.

A főszerepet játszó Kerekes Éva szerint Blanche legfontosabb tulajdonsága a valóság elfogadására való képtelenség, ez mozgatja őrülettel határos cselekedeteit. Harsány, erőteljes személyiségével húgát, az úri élet helyett a külvárosi tisztes nyomort választó Stellát is uralma alá hajtja: megformálója, Bakonyi Csilla szerint azonban fontos, hogy a fiatalabb testvér a legtöbb értelmezéstől eltérően önálló, saját akarattal és világnézettel rendelkező személyiségként jelenjen meg. A színésznő szerint az alárendeltség helyett a tolerancia Stella legjellemzőbb személyiségjegye: mások és saját gyarlóságának elfogadása; annak felismerése, hogy mindenkinek megvan a maga igazsága.

A darab ismerői erre felkaphatják a fejüket: ezek szerint Stanley, Stella faragatlan férje is felmenthető erőszakos cselekedetei alól? Erre már Balázs Áron, Stanley megszemélyesítője adja meg a választ:
– Stanley megszokott, kényelmes életét és Stellához fűződő kapcsolatát teljesen szétzilálja Blanche érkezése. Minden figurának meg kell védenie a saját igazát, nem könyvelhetjük el őket direkt jó vagy rossz emberekként. Stanleyt a körülmények vezetik tettei elkövetésére: a tőle minden tekintetben különböző Blanche-sal folytatott harc a dominanciáért, ez a vággyal határos ellenszenv, ami mindkettőjüket megszállottá teszi – fogalmazott Balázs Áron.

Kevesen tudják, hogy New Orleansban egykor valóban közlekedett egy Vágy (Desire) nevű villamos. Guelmino Sándor szerint a Jászai előadása – a címhez hűen – arról próbál beszélni a nézőnek, hogy érzelmeink, vágyaink milyen messzire is ragadhatnak el bennünket.

Címkék#Tatabánya
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!