Kultúra

2014.01.20. 19:09

Bemutatták Pázmándi Antal „NKA-konstrukcióit”

Címkék#Tatabánya

Csaknem három évtized telt el Pázmándi Antal keramikusművész legutóbbi tatabányai kiállítása óta. A számtalan díjjal elismert alkotó „NKA-konstrukciók” címet viselő sorozatával tért vissza a városba, ezúttal a Kortárs Galériába.

R.G.

Virág Jenő, a galéria művészeti vezetőjének rövid köszöntője után Wehner Tibor művészettörténész vette át a szót. Megnyitó beszédében Pázmándi művészetének egyediségét méltatta: mint mondta, kompozíciói semmit sem másolnak, imitálnak vagy ábrázolnak. Kerámiaplasztikái nem „olyanok, mintha”, hanem maguk a művészi tárgyak, amelyek saját törvényeik szerint épülnek fel. Wehner szerint az organikus és geometrikus elemeket vegyítő formavilág rámutat Pázmándi alkotói mentalitásának alapvető sajátosságára, a szabadságra.

A Kortárs Galériában kiállított kompozíciókra is igaznak tűnik a művészettörténész megállapítása. A nagy méretű samottplasztikák, amelyek mintha rejtélyes, ismeretlen funkciójú gépeket ábrázolnának, dacolnak a kerámiaművészet technikai korlátaival. A szétszedhető darabokból felépülő absztrakt alkotások – mint a művésztől megtudtuk – a Kecskeméti Kerámia Stúdió kemencéjében lettek kiégetve, mivel az országban sehol máshol nem adottak a feltételek ilyen méretű plasztikák előállítására.

A műsorozat címadása – NKA-konstrukciók – kapcsán Wehner Tibor szóba hozta a kortárs képzőművészet elkeserítő anyagi feltételeit is: mint maliciózusan megjegyezte, a rezsicsökkenés ellenére a kerámiaplasztikák költségei nem finanszírozhatók állami támogatás nélkül, így a kortárs alkotók csakis a Nemzeti Kulturális Alap („korunk Medicije”) támogatására számíthatnak.
A megnyitó elején és végén Lattmann Béla és Lattmann Kristóf dzsessz-duóját hallgathatta meg a népes közönség.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!