2019.07.08. 07:07
Okos informatikai megoldások segítik a tatabányai tömegközlekedést
Naponta 23 ezer utast szolgál ki a felokosított tatabányai közösségi közlekedés, amely 2018-as indulása óta túl van a tízmilliomodik utason. Az új rendszer az utasoknak minőségi szolgáltatást, a városvezetésnek gazdaságos üzemeltetést biztosít – olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményben.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Hagymási Bence
Túl van a tízmilliomodik utason a megújított tatabányai tömegközlekedési rendszer, amelynek teljes működését átszövik az okos informatikai megoldások: jól követhetőek a buszok valós menetideje és az ehhez kapcsolódó utastájékoztató. Alkalmazható a mobileszközös utazástervező, emellett megújították a jegyértékesítést és a pénzügyi elszámolást. Szakértők szerint a tatabányai tömegközlekedés informatikai háttere számos magyar fejlesztést integrál, és világszinten is felveszi a versenyt a hasonló megoldásokkal.
– Az utas valós idejű, digitális járműkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, és mennyit kell fizetnie. Az üzemeltető a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és költségtakarékosabb módon tervezhesse a járatokat. A fenntartó pedig látni szeretné, hogy az üzemeltetési költségeket mire fordítja a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek az összehangolása csak az okos, integrált megoldásokkal lehetséges – vallja Bekker Zsolt, a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelős kereskedelmi igazgatója.
„Problémamentes az új rendszer”
– A közgyűlés négy évvel ezelőtt az addigi szolgáltatás alacsony színvonala és a lakossági visszajelzések alapján döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést – olvasható a közleményben Schmidt Csaba polgármester nyilatkozata.
– Tatabánya a Modern Városok Program keretében kapott forrásokból, összesen 5 milliárd 600 millió forint értékben negyvenkettő új, alacsony padlós autóbuszt szerzett be, elvégezte a szükséges fejlesztéseket és kialakította az utazói igényeknek legjobban megfelelő menetrendet. Az új tömegközlekedési rendszer 2018. január elején indult és azóta szolgálja problémamentesen a tatabányai közlekedők igényeit. A szolgáltatás minőségének fenntartása kiegyenlített és folyamatos, emellett nyomon követhető és tervezhető – áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
Az elmúlt időszakban az óvárosi erőmű szomszédságában új forgalomirányítási központot adtak át, és folyamatosan újítják a buszvárókat a város minden pontján.
A csaknem 700 millió forintos fejlesztés eredményeképpen egy modern, a 21. századi igényeknek és elvárásoknak megfelelő közlekedési rendszer épült ki a megyeszékhelyen.
– A fejlesztés gerincét a buszok fedélzeti számítógépe és az ezekkel valósidejű kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül az utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervező alkalmazással együtt, valamint a jegyértékesítés és a járattervezés. A rendszer akár további elemekkel is bővíthető a jövőben.