fejlesztés

2019.12.18. 14:00

Egyre több az SNI-s, autizmussal élő diák

A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátását biztosító Éltes Mátyás EGYMI szeptembertől óvodát is működtet értelmi, vagy más fogyatékossággal élő kisgyermekek számára. Az eddigi tapasztalatokról Bacsó Ágnes, az intézmény vezetője beszélt, aki egyben a Komárom-Esztergom Megyei Oktatási Intézmények Igazgatói Kollégiumának elnöke is.

Sugár Gabi

Forrás: MTI Fotó

Fotó: Balogh Zoltán

– Többcélú köznevelési intézményként hat alapfeladatot látnak el.

– Általános iskolai nevelés-oktatás keretében a tanulásban vagy értelmileg akadályozott gyermekeknek biztosítja az alapfokú oktatást. Az általános iskolai végzettség megszerzése után a tanulók szakiskolánkban tanulhatnak tovább, és választhatnak gépészeti, mezőgazdasági és könnyűipari OKJ-s szakképesítések közül. A gyengébb képességekkel rendelkező tanulóink számára készségfejlesztő szakiskolai nevelés-oktatás is folyik. A súlyos és halmozottan fogyatékos sajátos nevelési igényűek (SNI-sek) attól az évtől kezdődően, hogy tankötelessé válnak, a fejlesztő iskolánkba kerülnek, ahol két csoportban történik a komplex gyógypedagógiai fejlesztésük. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek, tanulók között sokan a többségi iskolákban, integrált oktatásban vesznek részt. Őket és oktatóikat az utazó gyógypedagógusi, konduktori hálózat szakemberei támogatják tevékenységükkel. Szeptembertől óvodánk is működik, és fogadjuk a már kisgyermek korban SNI-s diagnózissal rendelkező fiatalokat.

– Hány gyermekkel kezdték a tanévet?

– Az átszervezés után tízfős csoporttal indultunk. A gyermekek három és hat év közöttiek.

– Szakemberek is rendelkezésre állnak?

– Sajnos kevés a gyógypedagógus szakember. Folyamatos hiánnyal küzdünk.

– Milyen a napirendjük?

– Óvodai napirendünk van azzal a többlettel, hogy a gyermekekkel folyamatosan gyógy­pedagógusok foglalkoznak, szakspecifikus szakemberek végzik a fejlesztő foglalkozásokat a beszéd, a mozgás és az autizmus spektrumzavarok területén.

– Innen milyen iskolába mehetnek tovább?

– A szakértői vizsgálat dönti el. A normál intelligenciájú autizmus spektrumzavarral élő diákok számára az integráció lehetősége adott az erre felkészült Móra Ferenc Általános Iskolában. Akik nem integrálhatók, azok maradhatnak nálunk.

– Emelkedett az SNI-sek száma?

– Igen. A szegregált nevelésben, oktatásban jelen lévő gyermekek, tanulók száma évek óta 160-180 fő között mozog. A többségi iskolákban hozzávetőlegesen négy százalékkal emelkedett az SNI-s gyermekek száma. Leginkább az autizmus spektrumzavar és az egyéb pszichés zavarral küzdő tanulók száma nőtt. Ez nagy terhet ró a pedagógusokra, ezért nagyobb mértékű szakmai segítségre lenne szükségük az utazó gyógypedagógiai hálózat és iskolapszichológiai ellátás tekintetében. Iskolánk módszertanilag képzett gyógypedagógusokkal, asszisztensekkel rendelkezik, mégis nehezen tudjuk megoldani a súlyosabb eseteket. Emellett az infrastrukturális feltételek is fejlesztésre szorulnak. Tavaly felújították a tetőt, a továbbiakban a nyílászárók, a szigetelés és a teljes akadálymentesítés megvalósítása a cél. Pályázatban reménykedünk.

Pedagógusbál

Bacsó Ágnes három éve a megyei oktatási intézmények igazgatói kollégiumának elnöke is. Tavaly szervezett elsőként pedagógusbált.

– Az utazó gyógypedagógusi hálózat működtetésének köszönhetően kapcsolatban vagyok a térség, a megye köznevelési intézményeivel – fogalmazott. – Amikor engem bíztak meg a kollégium elnöki feladataival, elhatároztam, hogy az érdekképviseleti és szakmai szervezet nevében megszervezem a pedagógusbált, hiszen nemcsak a munkatársak szakmai felkészítésén, hanem lelki és mentális feltöltődésén is munkálkodnunk kell. A mindennapi feladatellátásunk során sajnos már alig tudunk egymással találkozni, ráadásul az óvodák, általános-, és középiskolák más-más fenntartóhoz tartoznak.

Az egyesület teret, lehetőséget, alkalmakat szeretne biztosítani az intézmények szakembereinek, pedagógusainak az összefogásra, valamint a szakmai, módszertani megsegítésükre. A visszajelzések alapján a bál jó kezdeményezés. Az idén a rendezvény háziasszonya a Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI intézményvezetője, Farkas Vera volt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában