Közélet

2016.09.12. 07:37

Sajátmárkás tömegközlekedés Tatabányán? Az LMP nem így csinálná

Körtvélyfáy Menyhértnek, az LMP-s önkormányzati képviselőjének az sem tetszik, hogy a cég kialakításához szükséges hatásköröket átruházták Schmidt Csaba polgármesterre és dr. Hidas Jánosra, a T-Szol Zrt. igazgatóságának elnökére.

Zs. K.

Közügy vagy magánügy címmel sajtótájékoztatót tartott Körtvélyfáy Menyhért LMP-s önkormányzati képviselője és Keresztes László Lóránt, az LMP szakpolitikusa a tatabányai közlekedési közlekedés átalakításának kapcsán. Az ellenzéki képviselő finanszírozással illetve döntéshozatallal kapcsolatos felvetéseire Schmidt Csaba polgármester is reagált.

Mint ismert, a tatabányai képviselő-testület még tavaly döntött arról, hogy saját tulajdonú tömegközlekedési céget hoz létre. Ez év márciusában Orbán Viktor miniszterelnök a tatabányai látogatásakor megállapodást kötött az önkormányzattal a tatabányai közösségi közlekedés finanszírozására. Az ehhez szükséges bevonható források így az eredetileg tervezett egymilliárd forintról hétmilliárd forintra növekedtek. A beruházási költségek jelentős növekedése az eredetiről eltérő új koncepció létrehozását tette lehetővé, illetve szükségessé.

– Az új koncepció augusztusban került a tatabányai képviselő-testület elé, azonban nem tudhattuk meg, hogy a hétmilliárd forintos várható forrásból mennyit költenek az autóbuszok megvásárlására, mennyit a telephely kiépítésére, mennyit a szükséges infrastrukturális fejlesztések megvalósítására – mondta Körtvélyfáy Menyhért.

Az önkormányzati képviselő szerint egyetlen érdemi kérdésre sem született válasz, ennek ellenére a kormánypárti képviselők arról döntöttek, hogy a közgyűlés a jövőben ne tárgyaljon az ügyről, a cég kialakításához szükséges hatásköröket pedig átruházták Schmidt Csaba polgármesterre és dr. Hidas Jánosra, a T-Szol Zrt. igazgatóságának elnökére.

A képviselő-testület nem közlekedési szakemberekből áll

Schmidt Csaba polgármester az ellenzéki képviselő felvetésére úgy fogalmazott, a T-Buszt éppen azzal a céllal alapították, hogy kidolgozza a város új tömegközlekedési rendszerét. A társaság hozzáértő közlekedési szakemberekből áll, éppen ezért természetesnek tartja, hogy a T-Busz felelős a pályázat megírásáért, a szakmai tartalom kidolgozásáért. Hozzátette: a képviselő-testület nem közlekedési szakemberekből áll így a szakmai kérdésekre hozzáértő embereknek kell választ adni és ők a T-Busz munkatársai. De amennyiben a városnak önerőt kellene biztosítania a közlekedési társaság koncepciójának kialakításához, illetve a projekt olyan fázisba jut, mely a tatabányaiak mindennapjait érinti – mint például az utasközönség elégedettségét szolgáló új menetrend kialakítása –, az előterjesztés formájában újra és újra a képviselők elé fog kerülni, hogy közösen dönthessenek a város közösségi közlekedésének jövőjéről.

– Azon dolgozunk a közlekedési stratégia kialakításakor, hogy minőségibb szolgáltatást nyújtsunk a tatabányaiaknak. Nem értjük az ellenzéket, hogy miért nem arról folytatunk párbeszédet, hogy milyen szolgáltatást szeretnénk nyújtani – mondta Schmidt Csaba. A városvezető továbbá kiemelte, a buszflotta megújulása mellett egy ütemes menetrendet szeretnének bevezetni, amellyel reméli, elégedettek lesznek majd a tatabányaiak.

– A közgyűlés a kormánnyal való egyeztetésre is szabad mandátumot adott a polgármesternek, így félő hogy az egyeztetések során elsősorban a kormány érdekei fognak érvényesülni – fejezte ki aggályait az LMP-s képviselő.

Az ellenzéki képviselő elfogadhatatlannak tartja, hogy a város tömegközlekedését határozó kérdések zárt ajtók mögött, a nyilvánosság teljes kizárásával, valamint a helyi közösség által megbízott képviselők megkerülésével, a lakossági igények felmérése nélkül születnek meg.
Keresztes László Lóránt, az LMP szakpolitikusa hozzátette, országos szinten is problémát okoz a helyi közösségi közlekedés kérdése, ugyanis bár a kormány évek óta beszél a szükséges közlekedési reformról, elmulasztotta megtenni a legfontosabb intézkedéseket.

– Elmaradt az egységes közlekedési rendszer kialakítása, illetve az is, hogy a finanszírozási rendszert megfelelő alapokra helyezzék, ezért rendkívül bizonytalan a közösségi közlekedés jogszabályi háttere és jogi környezete is – mondta a Keresztes László Lóránt.

A politikus hozzátette, az LMP – ellenzéki pártok bevonásával - évek óta próbálkozik azzal, hogy a kormányt tárgyalóasztalhoz ültesse.
Az általuk kezdeményezett egyeztető fórumon már kialakítottak egy koncepciót.

– Szakmai konszenzust és egységes rendszert kell kialakítani. Mi ezt úgy kívánjuk megvalósítani, hogy közösségi közlekedési szövetségeket hoznánk létre, amely alapvetően az önkormányzatok irányítása alatt lenne, a közlekedési szövetség a megrendelő lenne. Az elv szerint a működési költségek egyharmadát fizetné az állam, egyharmadát az önkormányzat és egyharmadát a lakosság, ez lényegesen csökkentené a lakosság terhét, illetve kiszámítható lenne a közlekedés finanszírozása. A működés alapja az integrált ütemes menetrend lenne.

Az LMP szerint ezzel az átalakítással tulajdonképpen jelentős forrásbevonás nélkül lehetne országos szinten a jelenleginél sokkal jobb kiszolgálást jelentő közlekedési rendszert kialakítani.

 

– Azon dolgozunk a közlekedési stratégia kialakításakor, hogy minőségibb szolgáltatást nyújtsunk a tatabányaiaknak. Nem értjük az ellenzéket, hogy miért nem arról folytatunk párbeszédet, hogy milyen szolgáltatást szeretnénk nyújtani – mondta Schmidt Csaba. A városvezető továbbá kiemelte, a buszflotta megújulása mellett egy ütemes menetrendet szeretnének bevezetni, amellyel reméli, elégedettek lesznek majd a tatabányaiak. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!