2016.02.13. 11:50
Közlekedési anomáliák a Kossuth tér környékén
Megszépült a tatai Kossuth tér és környéke. Napjainkban kis ékszerdobozként „funkcionál”, egyaránt hirdetve az elődök és az utódok építészeti gondosságát.
Az önkormányzat pénzügyi és városfejlesztési bizottsága rendkívüli ülésén tárgyalta a Kossuth tér végleges forgalmi rendjének kialakítására, valamint a környező területek közúti közlekedésének módosítására vonatkozó előterjesztést. A városközpont értékmegőrző rehabilitációja keretében a Kossuth tér és három csatlakozó utca – Bercsényi utca, Komáromi utca és Fellner templom melletti út – teljes közlekedési és zöld felülete megújult. Az építési engedélyezés során úgynevezett tervezett forgalmi rendet alakítottak ki az utak tényleges forgalomba helyezése előtt. A mindennapos használat során tapasztaltak alapján azonban a közlekedés megváltoztatására több elképzelés született. Ezért készült előterjesztés a szakbizottság számára, és a fórumon a tervező szóban is ismertette a lehetséges forgalomszabályozást.
A tér közlekedési felületeinek tervezése során gyalogosbarát, forgalomcsillapított övezet kialakítása volt a cél. Ennek megfelelően a burkolatot a járda szintjére megemelték. Széles gyalogos közlekedőket alakítottak ki sok átjárási lehetőséggel. Az utak mellett parkolókat létesítettek.
A bizottság vizsgálta, hogy a tér belső szerkezetében egy olyan övezet legyen, amely elsősorban a gyalogosok zavartalan haladását szolgálja. Ehhez kapcsolódóan a környező utcákban óránkénti 30 kilométeres sebesség korlátozás is bevezethetnek. Elképzelésként szóba került még a Kossuth téri átmenő forgalom csillapítása. A Kocsi és a Komáromi utca „szembe” egyirányúsítása, a busz és kerékpáros közlekedés beengedésével ezekre a szakaszokra. Ez lehetővé tenné, hogy a közösségi közlekedés a mai rend szerint változatlan maradjon. A szembe egyirányúsításról a bizottság elnökét, Horváthy Lórántot is megkérdeztük. Aki az elképzelésről szólva elmondta, hogy a református gimnázium, illetve az árkádsor előtti forgalom mérséklésre törekednek. Itt gyakorlatilag csak a tömegközlekedés lenne „kétirányú”. A személyforgalom és az áruszállítás pedig „megkerülné” a teret.
A bizottság hosszas mérlegelést követően úgy döntött, hogy a jelenlegi forgalmi rend maradna egyelőre kisebb módosításokkal. További vizsgálatokat kért a tér környezetében a parkolási gondok enyhítésére, valamint az üzletek parkolási-rakodási szokásainak és igényeinek feltérképezésére. Emellett elvetette, hogy a Fazekas utcát 30 km/órás sebességű övezet alá vonja. A már korábban kialakított övezet forgalmi rendjének felülvizsgálatát azonban elrendelte.