2016.02.25. 07:19
Ilyen idő tájt megugrik a gumi- és felnisérülések száma
Dacára annak, hogy nem volt kemény telünk, tele van kátyúkkal az út. Ellenben napok óta minden nap esik az eső. Egy vízzel teli gödör pedig jókora kárt okozhat autónkban. Mindegy, hogy lassan vagy gyorsan hajtottunk.
– Kátyú akár pár nap alatt is kialakulhat. Elég hozzá, hogy az aszfaltba beszivárgó csapadék megfagyjon, megrepesztve az útburkolatot. A meglazult darabot ezt követően egy autó kereke már könnyedén kimozdíthatja a helyéről – mondja dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-Dunántúli Regionális Szervezet elnöke. Elmondta, megyénk közútjai közül a Tarján és Szomor közötti szakasz kritikán aluli, belterületet illetően pedig Esztergom lóg ki a sorból, az ottani közlekedés több mint döbbenetes.
Dr. Farkas Károly szerint a négy számjegyű utakkal sok gond van, a közútkezelő nem tudja minden egyes útszakasz burkolatát kicserélni. Sok esetben tüneti megoldást alkalmaznak, bitumennel betömik a lyukat. Az önkormányzati utak úgy ahogy rendezettek, bár a lakosok véleménye biztosan megvan a közlekedési viszonyokról. Legújabban az M1-es autópálya Budapest felé vezető szakaszának külső sávja járhatatlan az ott megengedett sebességi viszonyok mellett.
– Még fokozottabban kell figyelni ilyenkor a sofőrnek. Ráadásul, az elmúlt napokban sok eső esett, ami megnehezítette a közlekedést. A látási viszonyok romlottak, de a legveszélyesebb, hogy a vízzel teli kátyú alja láthatatlan. Nem tudhatjuk, milyen mélységű gödör van előttünk az úton. Ajánlatos 30 - 40 százalékkal alacsonyabb sebességet választani – tanácsolja dr. Farkas Károly.
– A téli hónapok során keletkező kátyúmennyiséget az erre hivatott szervek jó esetben is csak április-májusra képesek eltüntetni. A kátyúszezon kellős közepén járunk tehát, amikor minden évben megugrik a gumi- és felnisérülések száma, de gyakran károsodik a futómű is – figyelmeztet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Elvileg a közút kezelőjének meg kell térítenie a kátyúk miatt keletkező károkat, ám az autós ilyen esetben két problémával is szembesül: kihez kell fordulnia, illetve hogyan tudja megfelelően dokumentálni a keletkezett károsodást.”
A kártérítés alapfeltétele a megfelelő igazolás, amit a kárigénylőnek kell elvégeznie. Az alapos bizonyítás érdekében nem szabad elhajtani a helyszínről. Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor nehezebb tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet szerezni. Ezt a szempontot azonban gyakran nehéz betartani, mivel a sofőrök sokszor nem érzékelik azonnal a defektet, és csak távolabb állnak meg a kár helyszínétől. Előfordulhat az is, hogy a forgalmi szituáció nem teszi lehetővé az azonnali megállást.
Ajánlatos minél több fényképet készíteni, amelyeken egyaránt jól beazonosítható a kátyú, a sérülés, valamit a helyszín is (legegyszerűbb ehhez a telefonunkat használni). Mérőszalag használata, ennek hiányában hétköznapi tárgyak elhelyezése a képen segít a méretarányok pontos érzékeltetésében. Megpróbálhatunk tanúkat szerezni, ha pedig komolyabb a kár, nem árt rendőrt is hívni hatósági jegyzőkönyv kiállítása érdekében. Végezetül, az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet.